Secappin teknologia pelastaa ihmishenkiä joka päivä ympäri maailmaa

Kasvuyritys Secapp on kehittänyt kriittisen viestinnän ja hälyttämisen ammattilaispalvelun, jotta yllättäviin luonnonkatastrofeihin, terrori-iskuihin ja epidemia-aaltoihin pystytään reagoimaan tehokkaasti ja luotettavasti.

Tieteen ytimessä tiivistyvät usein parhaat innovaatiot. Näin sai alkunsa myös Secapp, kun vuonna 2011 Jyväskylän yliopiston Sapporo-projektissa pohdittiin, miten erityyppiset organisaatiot aina pelastustoimea, sairaaloita ja poliisia myöten voisivat viestiä ja toimia entistä paremmin paitsi riskialttiissa kriisitilanteissa myös arkipäiväisissä olosuhteissa.

Secappin prototyyppiä testattiin vaativissa oloissa muun muassa kemikaalionnettomuudessa, vaarallisen henkilön poistamisessa oppilaitoksesta sekä poliisin erikoisjoukkoihin kuuluvan Karhu- ryhmän hälytystoiminnassa.

Palvelu vakuutti toimijat perin pohjin, joten Secappia ryhdyttiin kaupallistamaan ja skaalaamaan erilaisiin käyttötarkoituksiin.

– Emme kehittäneet Secappia kellarissa vaan suoraan asiakkaidemme kanssa. Se tarjosi meille hyvän ponnahduslaudan viedä palveluamme juuri oikeaan suuntaan, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho kertoo.

Sittemmin pienestä kasvuyrityksestä on tullut alansa johtotähti Suomessa. Esimerkiksi vuonna 2020 Suomen 20 sairaanhoitopiiristä kaikkiaan 17 käyttää Secappia, ja yritykset aina lääketeollisuudesta kauppakeskuksiin ovat ottaneet palvelun omakseen. Myös lukuisat julkishallinnon organisaatiot, kuten oppilaitokset sekä kaupungit ja kunnat, hyödyntävät Secappia päivittäin.

Samalla kun yrityksen asiakaskunta on laajentunut merkittävästi, taloon on palkattu lisää väkeä. Nyt Secappin leivissä työskentelee 28 asiantuntijan joukko, joka tekee aktiivisesti töitä ihmishenkien pelastamiseksi teknologian avulla.

Vuoden 2020 kasvuyritykseksi valittu Secapp sai Kasvu Openista kallisarvoista näkyvyyttä, potentiaalisia asiakkuuksia ja lupaavia avauksia rahoitusneuvotteluihin, Kari Aho sanoo.

Elintärkeää teknologiaa, johon voi jopa rakastua

Secappin työkalu perustuu mahdollisuuteen lähettää massaviestejä, hälyttää yksilöitä ja tiimejä sekä kerätä ja jakaa tärkeää dataa suojatussa ympäristössä.

Kari Ahon mukaan Secapp on siinä mielessä ainutlaatuinen palvelu, että se pystyy ohittamaan puhelimen äänettömyysasetukset.

– Näin oikean ihmisen huomio saadaan kiinnitettyä sekunneissa nykyisen viestintätulvan aikakaudella. Esimerkiksi sairaalaan saadaan tarvittaessa kiireapua hyvinkin nopeasti, Aho kuvailee.

Asiakasorganisaatio saa Secappin SaaS-palvelun (Software as a Service) käyttöönsä pelkällä kuukausimaksulla ilman, että sen täytyy hankkia laitteita, palvelinympäristöjä tai teknistä tukea. Käyttöönotto on siis mahdollisimman helppoa ja onnistuu vaikka päivässä.

Monipuolisuutensa ansiosta Secappilla voi lähettää ja vastaanottaa viestejä puhelinsovelluksella, tekstiviestinä, sähköpostina, viranomaisverkon laitteilla ja robottipuheluna. Viestintä tehostuu kummasti, koska palvelun käyttäminen on tehty mukavaksi ja vaivattomaksi.

Asiakaspalautteen perusteella Secappin käyttö säästää työaikaa parhaimmillaan 90 prosenttia.

”Onpa joku asiakkaistamme sanonut, että jos johonkin teknologiaan voi rakastua, niin tähän.”

Hän vakuuttaa, että Secapp pitää asiakkaistaan hyvää huolta. Jos jokin asia ei toimi, syy selvitetään juurta jaksain. Tietoturvaan panostetaan jatkuvasti, eikä asiakkaiden tietoja luovuteta koskaan ulkopuolisille. Asiakastyytyväisyyden mittarina voi pitää sitä, että vain muutama asiakas on lopettanut palvelun käytön yrityksen lähes 10-vuotisen historian aikana.

Isot avaukset kansainvälisillä markkinoilla lupaavat menestystä

Vuoden 2014 Sotshin olympialaiset oli ensimmäinen iso näytönpaikka Secappille. Tapahtuma osoitti, että palvelulla on valtavasti markkinapotentiaalia myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Pian jyväskyläläisyritys haki tuntumaa kansainvälisillä markkinoilla Airbus Defence and Space – yksikön siivellä. Yhteistyöstä Secapp sai lisää uskottavuutta ja näkyvyyttä maailmalla.

Lähi-idän markkinat avautuivat yritykselle vuonna 2019. Yritys teki silloin sopimuksen miljardien liikevaihdon tekevän teleoperaattorin kanssa. Vuotta myöhemmin Secapp voitti Viron terveysministeriön kilpailutuksen kansallisesta viestintä-, hälytys- ja johtamisjärjestelmästä.

– Kansainväliset yhteistyökuviot ovat osoittaneet sen, että meihin luotetaan ja palvelumme istuu erityisesti kriittisiin toimintaympäristöihin, Aho näkee.

Vuonna 2020 Secappilla on reilut 90 000 loppukäyttäjää yli 600 organisaatiossa ja 9 eri maassa. Lisäksi yhteistyökumppanit eri puolilla maailmaa auttavat yritystä jälleenmyynnissä ja kansainvälistymisessä.

Secappin kasvuvauhtia ei näytä pysäyttävän mikään. Esimerkiksi viime vuonna (2019) yrityksen liikevaihto kasvoi noin 100 prosenttia, ja jatkossa sen tavoitteena on tuplata kokoluokka vuosittain.

– Tulevaisuudessa pyrimme olemaan maailman tunnetuin ja suositelluin kriittisen viestinnän ja hälyttämisen ammattikäyttöön soveltuva järjestelmä. Sen eteen teemme hartiavoimin töitä, Aho vakuuttaa.