Blogi

Altistu arvostelulle

18.6.2018

Miksi aikuinen ihminen kiusaa itseään ja osallistuu kilpailuihin, joissa otetaan aikaa, mitataan metrejä tai asetutaan tuomarien arvostelevan silmän alle? Pitääkö olla luonteeltaan narsisti, masokisti tai äärimmäisen seikkailunhaluinen? Aivan kuin arkipäivän haasteet eivät riittäisi tuomaan riittävästi jännitystä elämään.

Keski-Suomen kasvupolun kahdessa kiitoratapäivässä meidän myllärien eteen marssi 15 yrittäjää pitchaamaan, osa ensimmäistä kertaa kouluaikojen jälkeen suuremman yleisön eteen. Moni jännitti, ja joku tunnusti joutuneensa tekemään elämänsä ensimmäisen powerpoint-esityksenkin yrityksestään.

Toisto, toisto, toisto. Osallistuvat yrittäjät saivat kertoa samoista haasteista ja kysymyksistä kerta toisensa jälkeen myllärien vaihtuessa päivän aikana viidesti.
 

“Kysynnän kasvaessa yrittäjältä tahtovat kuitenkin loppua vuorokaudesta tunnit.”


Kiitoratapäivän aikana myös minä tapasin viisi yrittäjää, kaikki eri toimialoilta, kooltaan mikroyrityksiä. Yhteistä näille yrityksille oli se, että markkinapotentiaalia on ja kasvun esteetkin on tunnistettu. Kysynnän kasvaessa yrittäjältä tahtovat kuitenkin loppua vuorokaudesta tunnit.

Tarvitaan luottoihmisiä, joille jakaa vastuuta operatiivisesta toiminnasta, jotta yrittäjältä vapautuu aikaa myyntiin ja markkinointiin tai yhteistyöverkostojen rakentamiseen ja tuotekehitykseen. Toisaalta tarvitaan kassaan rahaa, jotta työvoiman palkkaaminen on mahdollista.

Useampi yritys kaipasi uusien asiakasryhmien tavoittamista. Yritystoiminnan alkuvaiheessa on luonnollista vastata kaikkeen kysyntään, josta liikevaihtoa on revittävissä riippumatta siitä, onko se strategisesti järkevää tai pidemmän päälle kannattavaa. Samoin lähes joka yrityksen liikevaihto muodostui vähintään kahden erilaisen tuotteen tai asiakasryhmän varaan. Oli BtoB ja BtoC -asiakkaita, alkutuotantoa yhdistettynä matkailuun, korjauspalveluja sekä designtuotteiden myyntiä, kivijalka- ja tilausravintola jne.
 

“Yritystoiminnan alkuvaiheessa on luonnollista vastata kaikkeen kysyntään, josta liikevaihtoa on revittävissä riippumatta siitä, onko se strategisesti järkevää tai pidemmän päälle kannattavaa.”


Asiakassegmentointi ja rajaaminen sekä liiketoiminnan painottaminen olivatkin keskeisiä yritysten kanssa läpi käymiämme aiheita. Yrityksen strategian kirkastamista tämäkin! Ideoimme myös yrityskohtaista markkinoinnin ja myynnin kohdentamista. Sirpaloituneilla markkinoilla yhdellä laukauksella ei voi tavoitella kuin yhtä maalia.

 

Yksinyrittäjiä ei ole

Itse oivalsin, että yksin ei ole yrittäjiä, ainakaan kauaa. Kaikki Kasvu Openissa tapaamani yritykset ymmärsivät ystävien, tuttujen ja kumppanien arvon ja he osasivat hyödyntää heidän osaamistaan esimerkiksi markkinoinnissa.

He ymmärsivät myös, että kasvaakseen yrityskin tarvitsee kilpailua ja arvioimisen alaiseksi asettumista. Kasvu Openin yrityssparraukset ja niissä tapahtuva arviointi tapahtuu myös yhdessä yrittäjän, myllärien ja raadin kolmikannassa.

Omalla toimialallaan yritys voi tavoitella markkinajohtajuutta ja kärkipaikkaa. Kasvu Open -kilpailuun ei kuitenkaan tulla kilpailemaan toisia yrityksiä vastaan. Jokainen painii omassa sarjassaan toimialansa, kokonsa ja yrityksen elinkaaren mukaan. Kilpailemisen ja arvosteluun suostumisen motiivit aikuisella ovatkin usein itsensä likoon laittaminen ja kehittyminen.

Niin myös Kasvu Open-kilpailussa. Se on ensi sijassa keino raivata aikaa oman yrityksen nykytilan arvioimiseen ja saada apuja ja verkostoja kasvuun. Seikkailunhaluisille Kasvu Open tarjoaa sitten lisäksi arvioinnin ja kasvuun tähtäävän arvostelun lisäksi sopivasti adrenaliiniryöppyjä!


Kirjoittaja

Heli Peltola

Viestintä ja markkinointi ovat lempilapseni. Olen toiminut tiedottamisen, markkinointiviestinnän sekä uraohjauksen ja koulutuksen tehtävissä korkeakouluissa, yrityksissä ja nykyisin Laukaan kunnassa markkinointi- ja yrityskoordinaattorina. Sisäisten ja ulkoisten siakkaiden kanssa suunnittelen, ideoin ja toteutan markkinointiviestintää, tuon yhteen eri alojen ihmisiä sekä autan löytämään yritysten tarvitsemaa apua yritysten kehittämiseen.


Kommentointi

Kasvu Open Karnevaali 2019

Tervetuloa Suomen positiivisimpaan kasvuyritystapahtumaan Jyväskylään 23.—24.10.2019

Lue lisää ja tule mukaan