Blogi

Digipolusta uutta potkua kasvuun

25.3.2015

Yrityksen menestyksen ratkaisevat tiimi ja oikeanlainen asenne - ei pelkkä liikeidea.

Digitalisoitumisesta puhutaan paljon myös Suomen talouden pelastajana – yrityksille povataan kasvua, jos ne vain osaavat tarttua digitalisoitumisen luomiin mahdollisuuksiin.

Suuryrityksissä digitalisoituminen ja uudet teknologiat tehostavat toimintaa, mutta ennen kaikkea ne synnyttävät kasvua uusien liiketoimintamallien ja tuotteiden kautta. Haasteena on kuitenkin suurille yrityksille tyypillinen hitaus, joka sopii huonosti yhteen hektisen digimaailman kanssa. Kasvuyrityksillä taas on vaadittavaa intoa ja ketteryyttä lähteä toteuttamaan uusia ideoita, ja markkinat ovat alusta asti maailmanlaajuiset. Pienen on kuitenkin vaikea erottua joukosta.

Olemme Soneralla sitä mieltä, että yhdistämällä suurten yritysten voimat ja pienten kasvuyritysten ketteryyden voi tehokkaasti kehittää markkinoille uusia digitaalisia innovaatioita. Tarvitaan siis foorumeita, joissa kasvuyritykset ja suuryritykset kohtaavat, ja sen takia osallistummekin tänä vuonna suurella innolla Kasvu Open -kasvuyrityskilpailuun yhtenä pääyhteistyökumppaneista. Soneran omassa ”Digipolku”-nimisessä Kasvu Open sparrausprosessissa on tarkoitus auttaa kasvuyrityksiä löytämään kasvun eväät tarjoamalla huippuasiantuntijoidemme kokemusta ja asiantuntemusta. Lisäksi tavoitteenamme on löytää digialan parhaimmat kasvuyritykset yhteistyökumppaneiksemme.

Kun Digipolku startattiin 10.3. virallisin menoin, keskustelun keskiössä oli, mitä annettavaa suuryrityksillä on kasvuyrityksille ja toisinpäin. Molemmat pääpuhujat, Gorilla Venturesin Petri Lehmuskoski sekä Soundtrack Your Brandin Andreas Liffgarden, korostivat tiimin ja kulttuurin merkitystä kasvuyrityksessä. Ideat ovat harvoin niin hyviä, että ne veisivät kasvuyrityksen menestykseen – tiimi ja oikeanlainen asenne sen sijaan ratkaisevat. Hyvä idea on helposti kopioitavissa, mutta hyvä tiimi ja ideoiden toteutus eivät. Suuryritykset hakevatkin kasvuyritysyhteistyöstä tätä ketteryyttä ja nopeutta kehittää uusia tuotteita ja liiketoimintamalleja.

Mitä Soneralla sitten on annettavaa Digipolun kasvuyrityksille? Uskomme, että olemme erinomainen kumppani digitaalisille start-upeille, sillä operaattorin ydinliiketoimintaa on rakentaa alustoja – esim. tietoverkkoja, joiden päälle voidaan kasvuyritysten kanssa yhteistyössä rakentaa sovelluksia sekä B2B- että B2C-markkinalle. Kun otetaan vielä huomioon TeliaSonera-konsernin asema maailmanlaajuisesti, löytyy Soneran ja kasvuyrityksen välille varmasti hedelmällisiä yhteistyömahdollisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä.

Tämän pohjalta kannustan kaikkia tämän verkoston kasvuyrityksiä hakemaan mukaan sparrattavaksi Soneran Digipolulle 30.3. mennessä! Digipolun osallistujat saavat kahden päivän ajan maksutonta asiantuntijasparrausta sekä soneralaisilta että ulkopuolisilta asiantuntijoilta. Voittaja pääsee mukaan valtakunnalliseen Kasvu Open -finaaliin ja lisäksi parhaimpien kanssa jatkamme mielellämme keskusteluja digitalisaation mahdollistamasta yhteistyöstä.

Lisätietoa ja hakemuslomake Digipolulle! 

Teksti julkaistu myös Digitalist Networkissa 20.3.


Kirjoittaja

Sanna Mutka

Työskentelen uusien digitaalisten palvelujen parissa Soneran kuluttajaliiketoiminnassa. Lisäksi pyöritän Soneran Kasvu Open-yhteistyötä ja digialan kasvuyrityksille tarkoitettua Digipolkua.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat

digitalisaatio, yhteistyö, kasvu


Kommentointi