Blogi

Finalistiesittely Hakukonekeisari: riskitöntä hakukoneoptimointia

10.8.2015

Ville Kinanen ja Samu Hurskainen Pohjois-Karjalan Kasvupolun finaalissa.

Nuori yrittäjä Ville Kinanen on ehtinyt paljon. Yrittäjähenkinen Kinanen perusti ensimmäisen yrityksensä insinööriopintojensa ohessa vuonna 2008. Jo vuotta myöhemmin yrityksille nettisivuja suunnitellut ja koodannut Kinanen perusti rinnalle Suojakalvotukku-verkkokaupan. Tablettien ja puhelimien suojakalvojen verkkokauppiaana Kinanen huomasi, kuinka merkittävä vaikutus hakukonenäkyvyydellä on verkkokaupan toiminnalle.

”Verkkokaupalle on ensisijaisen tärkeää näkyä hakukonetulosten ensimmäisellä sivulla. Yli 90 % Googlen käyttäjistä klikkaa linkkejä ensimmäisellä sivulla, ja vain 10 % käyttäjistä jaksaa selata toiselle sivulle asti. Päätin ottaa selvää, että kuinka voi päästä Googlen TOP 10 hakutulosten joukkoon. Yhdessä ystäväni Samu Hurskaisen kanssa ajatusten pohjalta syntyi yritysidea Hakukonekeisarista, joka on virallisesti pystyssä viimeistään ennen Kasvu Openin syksyn semifinaaleja”, kertoo Hakukonekeisarin yrittäjä Kinanen.

Kysyntä hakukoneoptimoinnille testattiin vielä ennen perustamistoimenpiteitä. Kun kysyntää ja asiakkuuksia syntyi, päätti Kinanen panostaa Hakukonekeisarin kehittämiseen. Siten Kinasen ensimmäinen yritys jää ajallisten resurssien vuoksi pikkuhiljaa takaa-alalle.

”Verkkokauppiaan ja yrittäjän kokemuksella katson hakukoneoptimointia hieman eri näkökulmasta. Tiedostan, ettei yrityksillä ole aikaa tai resursseja tehdä pitkäjänteistä hakukoneoptimointia, ja usein optimoinnin hyödytkin kyseenalaistetaan – varsinkaan kun tulokset eivät näy heti. Tavoitteenamme on rakentaa luottamuksellisia ja pitkäaikaisia asiakassuhteita. Siksi Hakukonekeisarin asiakaslupaus on, että asiakas ei maksa hakukoneoptimointipalvelusta ennen kuin on päässyt Googlen TOP 10 hakutulosten joukkoon”, lupaa Kinanen.

Tutkimusten mukaan vain 15 % käyttäjistä klikkaa maksettuja hakusanamainoksia.Siksi Hakukonekeisari panostaa luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen.Tutkimusten mukaan vain 15 % käyttäjistä klikkaa maksettuja hakusanamainoksia. Siksi Hakukonekeisari ei panosta maksettuun hakukonenäkyvyyteen, vaan kehittää sivujen orgaanista näkyvyyttä yhdessä asiakkaan kanssa.

”Hakukoneoptimointi on haasteellista ja pitkäjänteistä työtä. Se vaatii päivittäistä opiskelua, sillä algoritmit muuttuvat lähes päivittäin. Peruslinjaukset pysyvät onneksi pidempään melko muuttumattomina”, toteaa Kinanen.

Kasvu Openiin yrittäjä törmäsi Facebookissa. Yritysidealla kilpailuun osallistuneet Kinanen ja Hurskainen hakivat kilpailusta asiantuntijoiden apua liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvusuunnitelmien hiomiseen.

”Tällä hetkellä asiakkaamme ovat pääosin kansallisia, mutta yksi tekee kauppaa ulkomailta Suomeen. Ensimmäisellä Kiitoradalla julkistimme 3 miljoonan liikevaihdon kasvutavoitteeksemme. Myllärit pistivät paremmaksi, ja jo toisella Kiitoradalla tavoitteeseemme oli ilmestynyt nolla perään. Tavoitteena on, että olemme vuonna 2020 Suomen johtava internetmarkkinoija 30 miljoonan euron liikevaihdolla”, avaa Kinanen suunnitelmia.

Hakukonekeisarin porukka virkistyspäivillä.Hakukonekeisarit virkistyspäivillä.

Pohjois-Karjalan Kasvupolulta kunniamaininnan saaneen Hakukonekeisarin yrittäjä odottaa syksyn Kasvu Open -sparraukselta apua liiketoiminnan strategian kehittämiseen sekä toivoo joukkoon mylläreitä, joilla on kokemusta liiketoiminnasta internetissä.

”Kasvu Openista saimme hyviä vinkkejä, joiden perusteella hioimme konseptiamme. Odotamme syksyä, että pääsemme kasvattamaan kanssakilpailija- ja mylläriverkostoamme entisestään. Pohjois-Karjalan Kasvupolulla oli avoin ilmapiiri. Puhalsimme kaikki yhteen hiileen ja kehitimme lounaan ääressä toistemme suunnitelmia – se oli hieno kokemus”, tiivistää Kinanen.

Tulevia Kasvu Open -kilpailijoita Kinanen kehottaa valmistautumaan Kiitoratapäiviin huolellisesti.

”Tapaamiset ovat melko tiiviitä paketteja, joten kannattaa keksiä etukäteen kysymyksiä mylläreille. On hyvä olla mielessä ne haasteet, joihin toivoo saavansa ratkaisuja. Kokemuksesta voin myös sanoa, että tavoitteet kannattaa asettaa tarpeeksi korkealle. Unelmilla on kantava voima”, naurahtaa Kinanen.

Hakukonekeisari kotisivut

Hakukonekeisari Facebookissa

Hakukonekeisari yrityskortti


Kirjoittaja

Enni Aittila

Enni Aittila työskentelee Kasvu Open -tiimissä sisällöntuottajana. Hän opiskelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa laskentatoimea. Opinnoissaan hän on suuntautunut Venäjän markkinoihin.


Kommentointi

Kasvu Open Karnevaali 2017

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa. Lisätietoa tapahtumasta sivuillamme pian!

Lue lisää ja tule mukaan