Blogi

Finalistiesittely Narvi Oy: suomalaisia kiukaita nautinnollisiin hetkiin

19.10.2015

”Voidaan sanoa, että henkilöstö on erityisen motivoitunut näyttämään, että saunatuotevalmistus Rauman Lapissa on kunnia-asia ja sitä tietoisuutta haluamme levittää laajemmalle kuin koskaan aikaisemmin”, kertoo Narvi Oy:n toimitusjohtaja Arto Sainio.

Narvi Oy:n juuret ovat Rauman Lapinkylässä, josta kaikki on alkanut vuonna 1937. Metallitekniikan perustaidot ovat peräisin kyläsepän pajasta ja tänään, yli 78 vuotta myöhemmin, yritys on oman alansa merkittävä teollisuuslaitos, jolla on arvostetut, omat tuotteensa. Jo 50-luvun alusta yhtiö on kehittänyt saunan kiukaita, jossa se on nykypäivänä johtava valmistaja.

Yhtiöön on yrityskaupan myötä vuonna 2010 sulautettu toinen samassa kylässä toiminut kilpaileva yritys,  vuonna 1957 perustettu Puulämpö Suomi Oy.

”Kahden menestyksekkään yrityksen yhteen liittäminen ei sujunut toivotulla tavalla, vaan kohtasimme merkittäviä vastoinkäymisiä ja toiminta kävi hyvin haasteelliseksi. Aloitimme kuitenkin nopeasti tehokkaan tervehdyttämisohjelman, jonka avulla toimintamme kyettiin vakauttamaan. Loimme samalla vahvan pohjan toiminnen kehittämiselle edelleen”, kertoo toimitusjohtaja Arto Sainio.

Pitkään jatkuneen epävarmuuden poistuttua myös yhtiön henkilöstö on huomannut käänteen ja suhtautuu tulevaisuuteen suurella innostuksella.

”Voidaan sanoa, että henkilöstö on erityisen motivoitunut näyttämään, että saunatuotevalmistus Rauman Lapissa on kunnia-asia ja sitä tietoisuutta haluamme levittää laajemmalle kuin koskaan aikaisemmin”, Sainio kertoo.

Narvi on kehittänyt saunan kiukaita jo 50-luvun alusta.

Yhdessä yrityksistä muodostui yksi alansa merkittävimmistä toimijoista Suomessa. Yrityksen Kota, Narvi ja Aito -brändit ovat kaikkien tuntemia tuotemerkkejä, jotka nauttivat asiakkaiden keskuudessa suurta luottamusta.

Narvin toiminta jakaantuu saunatuote- ja tulisijatuoteryhmiin. Saunatuotteisiin kuuluvat kerta- ja jatkuvalämmitteiset puukiukaat, sähkökiukaat sekä muuripadat. Tulisijatuotteita ovat erilaiset valuraudasta sekä teräksestä valmistetut takka- ja muut tulisijaluukut sekä liedet ja kamiinat.

”Yrityksessä saavutetun vakauttamisvaiheen myötä oli luonnollista siirtyä seuraavaan vaiheeseen – kannattavan kasvun rakentamiseen. Halusimme testata kasvusuunnitelmamme kokeneilla sparraajilla, joita Kasvu Openissa kerrottiin olevan.”

Yhtiö tavoittelee kasvusuunnitelmansa turvin entistä vahvempaa asemaa kuluttajamarkkinoilla.  Kasvavan liikevaihdon sekä parantuneen kannattavuuden ansiosta yritys haluaa vakuuttaa sidosryhmänsä rahoittajista työntekijöihin. Yrityksen 15 miljoonan euron liikevaihtotavoite tulee saavuttaa viiden vuoden sisällä, huolehtien kuitenkin hyvästä kannattavuudesta. Viennin osuuden tulisi olla vähintään kolmannes liikevaihdosta.

Kasvu Openista yritys kuuli Rauman kauppakamarilta.

”Kaipaamme näkemyksiä ja haastamista oman suunnitelmamme ja ajatuksiemme tueksi. Kaikkein eniten kaipaamme sparrausta siitä, miten olisi parasta toimia kolmen vahvan tuotemerkin ympäristössä niin, että kohdentaisimme yrityksen resurssit kaikkein tehokkaimmin. Asiassa on keskeistä myös tuotteiden jakelu haasteellisessa keskusliikeympäristössä kotimaassa sekä kansainvälisen kaupan kehittäminen nykyistä merkittävämmäksi osaksi yrityksen liiketoimintaa.”

Alueellisissa Kiitoratapäivissä yritys kohtasi kokeneita ja innostavia mylläreitä. Finaalilta Sainio kertoo odottavansa entistä tasokkaampia ammattilaisia.

”Uskomme, että saamme finaalin mylläreiltä arvokasta apua liiketoimintamme kehittämiseen.”

Narvi kotisivut



Kommentointi