Blogi

Finalistiesittely Novosan: apunasi, kun asiakkaallasi on hätä

19.10.2015

”Kaksi ja puoli vuotta painettiin hommia kahdestaan. Keravalla meillä oli omakotitalon vintillä 150 pisuaaria, joita myytiin toden teolla”, naurahtaa Novosanin markkinointi- ja kehitysjohtaja Tommi Virkki muistellen yrityksen alkuaikoja. Sittemmin käsiparit ovat kasvaneet yli kymmeneen. Suomen valloitus on käynnissä vessa kerrallaan.

Vuonna 2009 Novosanin perustaja Hanno Airas muutti Saksasta takaisin Suomeen. Helsinkiläisessä kahvilassa hän tapasi ystävänsä Tommi Virkin, jolle Airas ihmetteli ääneen Suomen julkisten vessojen tilannetta.

Onko todella niin, että Suomessa huuhdellaan julkisten miesten vessojen urinaalit edelleen puhtaalla vesijohtovedellä?

On, todella. Tai ei enää kauaa.

Kansainvälisen talouskriisin myötä ajat olivat huonot. Yrittäjyys kuitenkin kiinnosti Burtonin maahantuojalla toiminutta Virkkiä. Tuolloin Virkki päätti, että jos yrittäjäksi ryhdytään, niin se on cleantech-alalle. Virkki ja Airas olivat havainneet tuon ajan säästöpaineet yrityksissä. Cleantechistä löytyisi ratkaisut paitsi yritysten säästötavoitteille myös kohonneille ympäristövaatimuksille.

”Ryhdyimme selvittämään, voisiko vedettömiä pisuaareja ryhtyä maahantuomaan Suomeen ja myymään suomalaisiin yleisökäymälöihin”, kertaa markkinointi- ja kehitysjohtaja Tommi Virkki yrityksen syntytarinaa.

Syntyi Novosan, joka tuo Suomeen vettä säästäviä WC-kalusteita. Yrityksen kärkituotteita ovat vedettömät Urimat-pisuaarit ja mm. Satino ja SatinoBlack kierrätetystä materiaalista valmistetut paperit ja annostelijat, sekä Neoperl –säästösuuttimet hanoihin ja suihkuihin.

”Kaksi ja puoli vuotta painettiin hommia kahdestaan. Keravalla meillä oli omakotitalon vintillä 150 pisuaaria, joita myytiin toden teolla”, naurahtaa Virkki ja muistelee yrityksen alkuaikoja.

Sittemmin käsiparit ovat kasvaneet yli kymmeneen. Suomen valloitus on käynnissä vessa kerrallaan.

”Juuri nyt käynnistämme toimintaa Ruotsissa. Seuraavaksi suunnataan Norjaan, Länsi-Venäjälle ja Baltiaan”, Virkki summaa.

Huono vessa on huonoa bisnestä

Hankintahinnaltaan Urimat-pisuaarin ovat jopa perinteisiä vedellä huuhtovia malleja edullisempia. Lisäksi ne tuottavat säästöjä koko elinkaarensa ajan.

”Yksi Urimat säästää keskimäärin 100 000 litraa puhdasta juomavettä vuodessa. Se tuntuu jo vesilaskussa”, Virkki perustelee.

Novosanin perustaja Hanno Airas sekä markkinointi- ja kehitysjohtaja Tommi Virkki.

”Myyntityössä kohtaamme usein päättäjiä, joille puhtaan juomaveden tuhlaaminen ei riitä perusteluksi investoida vettä säästäviin ratkaisuihimme”, Virkki kertoo. ”Siksi olemme ratkaisseet monta muutakin haastetta valmiiksi asiakkaallemme.”

Novosanin saniteettitilojen suunnittelupalvelu yhdistää neljä isoa haastetta: käyttäjäystävällisyyden, ekologisuuden, hygienian ja kustannustehokkuuden.

”Toimivat vessat eivät synny itsestään, vaan ne pitää suunnitella”, Virkki toteaa. ”Tarjoamme asiakkaillemme joustavia huoltosopimuksia, jotka takaavat WC-tilojen ylläpidon myös asennuksen jälkeen.”

Novosanilla tiedetään, että vessoissa on muutakin parannettavaa.

”Ekologisuus on tärkeää, mutta yhtä tärkeä on tyytyväinen kuluttaja. Ihmiset eivät halua asioida törkyisissä tai laiminlyödyissä asiakasvessoissa.”

Suomalainen kiinteistöpäättäjä on nähnyt saniteettitilat ainoastaan kulueränä. Se on johtanut siihen, ettei asiakkaiden tarpeita, hygieniaa tai käyttökokemusta ole huomioitu. ”Myös saniteettitilojen tulisi tukea kohdeyrityksen imagoa ja liiketoimintaa. Sääntönä voidaan pitää, että huono vessa on huonoa bisnestä. Hyvällä vessakokemuksella on usein merkittävä vaikutus asiakkaan tuomaan liikevaihtoon ja halukkuuteen vierailla kohteessa uudestaan”, Virkki selventää.

Vessoissa lymyää markkinointivoimavara

Tutkimusten mukaan yleisökäymälöissä lymyää valtava markkinointivoimavara. Novosanilla otettiin tästä koppi.

Mainonta vessoissa on tulevaisuutta. Siksi Novosan tarjoaa saniteettitiloihin myös mainosratkaisuja aina printeistä multimediaan ja videokuvaan pisuaarien mainosnäyttöihin.

”Esimerkiksi videokuvaa voidaan toistaa sekä urinaalien näytössä että saniteettitilaan asennettavissa suurissa medianäytöissä. Hyvä esimerkki on Finnkino, joka esittää joissakin ketjun elokuvateattereiden saniteettitiloissa elokuvien trailereita. Tai vaikkapa Karaoke-ravintolat, joissa mies voi laulaa videonäytöiltä biisejä samalla kun suorittaa tarpeitaan”, Virkki kertoo.

Älykäs vessa säästää luontoa (Novosan Smart Toilet Concept)

Tällä hetkellä Novosania vie eteenpäin ajatus älykkäästä vessasta.

”Niin sanotun fiksun vessan mahdollisuudet ovat aivan valtavat. Juuri äsken lähetimme viisi kuutiota keräämäämme virtsaa Tampereen yliopistolle tutkittavaksi.”

Energiapitoista virtsaa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi lannoitteena, joskaan se ei vielä ole Suomessa sallittua.

Fiksun vessan ideologiaan kuuluu myös saniteettitilojen mittarointi palveluntuottamiseksi.

”Tilojen mittaroinnilla pystyisimme helpottamaan siivouspalveluliikkeen urakkaa. Nykyinen lappusysteemi on lopulta aika järjetön”, Virkki huomauttaa. ”Se ei huomioi tilojen todellista kulutusta, eli kävijämääriä.”

Myös Kasvu Openissa yritys on mukana älykkään vessan ajatuksella.

”Kasvusuunnitelmiemme tukemiseksi etsimme kilpailun avulla osaajia hallitustyöhön sekä rahoitusta”, Virkki listaa.

”Kasvu Open on antanut enemmän kuin osasin odottaa. Olemme saaneet uusia ajatuksia paitsi mylläreiltä myös ideoita kanssakilpailijoiden kokemuksista ja suunnitelmista”, Virkki kiittelee. ”Kasvu Open on huikea mahdollisuus saada oma äänensä kuuluviin ja kartuttaa näkyvyyttä.”

Novosan kotisivut
Novosan Facebook
Novosan twitter


Kirjoittaja

Enni Aittila

Enni Aittila toimi Kasvu Open -tiimissä sisällöntuottajana. Hän on valmistunut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, pääaineena laskentatoimi.


Kommentointi