Blogi

Finalistiesittely Plantui: asiakkaan kanssa tuote huippukuntoon

26.6.2015

Plantui myy sisäkasvatusteknologiaansa hyödyntävää Smart Garden-pöytäpuutarhaa, joka on pieni vesiviljelyyn perustuva kotipuutarha sisäkäyttöön.

Varsinais-Suomen Kasvupolun voittaja Plantuin tavoitteena on luoda paras kasvien ja yrttien sisäkasvatuskokemus maailmassa. Plantui myy sisäkasvatusteknologiaansa hyödyntävää Smart Garden-pöytäpuutarhaa, joka on pieni vesiviljelyyn perustuva kotipuutarha sisäkäyttöön. Älykäs LED-valaistus ja automaattinen pumppu mahdollistavat yrttien, erikoissalaattien ja syötävien kukkasten kasvatuksen siemenestä sadonkorjuuseen noin 6-8 viikossa ilman multaa.

Yrityksen toimintaa ohjaa asiakaskokemus. Strategian ytimessä on sisäkasvatusteknologia ja sitä hyödyntävä sisäkasvatustuote, suunnitteilla olevat seuraavan sukupolven tuotteet, kasvatukseen vaadittavat kasvikapselit ja erityisesti kapseleiden myynnin vauhdittaminen.

”Lähtökohtanamme on se, että asiakkaan tarve tulisi ottaa jo alkuvaiheessa mukaan yrityksen toiminnan keskiöön ja sen kehittämiseen. Tuote tulisi saada nopeasti asiakkaalle testattavaksi, eikä kehitellä laboratorio-oloissa huippuunsa. Olen ilokseni huomannut, että Lean-ajattelu, joka on iteratiivinen, avoin ja nopea liiketoimintamalli innovaation, tuote- ja/tai palveluinnovaation tai prosessi-innovaation kehittämiseksi, on noussut Suomessakin esiin”, avaa Timo Hänninen, joka on yksi yrityksen perustajista.

Plantui Smart Garden on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Muotoilija Janne Loiskeen suunnittelemalle älypuutarhalle on myönnetty kansainvälisesti arvostettu designpalkinto reddot Product Design Award.

Plantui Smart Garden on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Plantui on vahvasti varsinaissuomalainen yritys, sillä yritys hankkii palveluita alihankintana paikallisilta tarjoajilta. Esimerkiksi Smart Gardenin elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelusta sekä valojen kehityksestä vastaa salolainen Mativation Oy. Laitteen muoviosat ja kokoonpano tulevat salolaiselta Masamuovilta, ja linssit valmistaa myöskin salolainen Ledil. Muotoilja Janne Loiskeen suunnittelemalle älypuutarhalle on myönnetty kansainvälisesti arvostettu designpalkinto reddot Product Design Award.

Yritys haki mukaan Kasvu Openiin pääomasijoittajan suosituksesta. Kasvu Open –prosessin laajuus vakuutti Hännisen ja kokemus sparrauksesta muodostui kaiken kaikkiaan positiiviseksi.

”Gorilla Ventures Oy:n Petri Lehmuskoski vinkkasi meille Kasvu Openista ja päätimme hänen suosituksestaan lähettää hakemuksen. Varsinais-Suomen Kasvupolulla oli hienoa olla mukana, sillä osallistuneet yritykset olivat hyvin eri vaiheissa ja eri toimialoilta. Tällainen monipuolisuus on rikkaus ja se mahdollisti paitsi verkostoitumisen muiden yritysten kanssa myös oppien jakamisen. Näen valtakunnallisuuden suurena mahdollisuutena Kasvu Openille. Jatkossa digitaalisuuden voisi ottaa mukaan prosessiin siten, että olisi mahdollista verkottua prosessin aikana myös muiden alueiden kasvupolkulaisten kanssa. Suomi tarvitsee Kasvu Openin kaltaista ohjelmaa, jossa yrityksillä on mahdollisuus kehittää ja jalostaa omaa liikeideaansa”, Hänninen kehuu.

Plantui Smart Gardenin älykäs LED-valaistus ja automaattinen pumppu mahdollistavat yrittien, erikoissalaattien ja syötävien kukkasten kasvatuksen siemenestä sadonkorjuuseen noin 6-8 viikossa ilman multaa.

Nopeaan kansainväliseen kasvuun tähtäävä yritys on vahvistanut tiimiään uusilla kansainvälisillä osaajilla ja rekrytoinut neljä uutta osaajaa tiimiinsä.  Syksyn kiitoratapäiville Hänninen odottaa entistä tiukempaa sparrausta.

”Panostamme tällä hetkellä kansainvälistymiseen ja tuotteistamiseen, joihin haemme sparrausta Kasvu Openista. Positiivisia kasvu-uutisia on yhäkin luvassa, joten haasteemme voivat olla syksyllä hyvin erilaisia kuin nyt. Kasvu Openissa meitä oli sparraamassa monipuolinen asiantuntijajoukko, joilta saimme uusia näkökulmia ja konkreettisiakin vinkkejä mm.  Aasian markkinoiden jälleenmyyntisopimuksien tekemiseen”, Hänninen kertoo.

Hänninen kehottaa tulevia Kasvu Open –kilpailijoita valmistautumaan sparrauspäiviin huolellisesti.

”Mylläyksiä ajatellen on hyvä olla jokin tavoite, johon kilpailun avulla pyritään. Voi esimerkiksi listata kolme tärkeintä tavoitetta ja valmistella niihin kysymyksiä. Kasvu Openissa etsitään ja tunnistetaan liiketoiminnan haasteita, eivätkä myllärit voi tarjota niihin valmiita ratkaisuja.  Ratkaisut on keksittävä itse, ja palattava seuraavaan kiitoratapäivään vielä hiotumman kasvusuunnitelman kanssa.”

Plantui kotisivut

Plantui yrityskortti


Kirjoittaja

Enni Aittila

Enni Aittila toimi Kasvu Open -tiimissä sisällöntuottajana. Hän on valmistunut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, pääaineena laskentatoimi.


Kommentointi