Blogi

Finalistiesittely Satatuote Oy: uutta kaihtamaton perinteinen tekijä

19.10.2015

”Ennen katsottiin vain mennyttä. Nyt toki katsotaan mennyttä, jotta tiedetään missä mennään, mutta ennen kaikkea katsotaan tulevaisuuteen”, kertoo Satatuotteen toimitusjohtaja Heikki Marva.

Vuonna 1945 Olavi Marva saa luvan harjoittaa liiketoimintaa. Ensimmäinen tuote on ruskea paperipussi, jota myydään Oy Alko Ab:lle. Nyt 70 vuotta myöhemmin Satatuote Oy valmistaa ja kehittää lämpömuovausmenetelmällä automaatiolinjoille logistiikka-alustoja eurooppalaiselle lääketeollisuuden alihankkijoille ja pakkauksia elintarviketeollisuudelle.

Satatuote Oy on perinteinen perheyritys, jonka omistajissa on viisi sisarusta. Yritys on osa Marva Groupia, jonka keihäänkärkenä Satatuote Oy toimii. Satatuotteen kasvun odotetaan tulevan eurooppalaisilta lääketeollisuuden alihankkijoilta, jotka valmistavat erilaisia lääkeannostelijoita.

”Päämarkkina meillä on Saksankielisessä Keski-Euroopassa. Siellä on paljon valmistavaa lääketeollisuutta ja sen alihankintaa, joten sieltä löytyy meille luontainen kasvumahdollisuus”, toimitusjohtaja Heikki Marva kertoo.

Kasvutavoitteet ovat kovat, mutta suunta ja tavoitteet selkeät. Haasteet ovat pitkälti tunnettuuteen liittyviä. ”Keski-Eurooppa on meille uusi markkina ja vaatii meiltä paljon työtä, jotta saamme potentiaaliset asiakkaat tunnistamaan osaamisemme”, Marva kertoo. 

Satetuotteen kasvun odotetaan tulevan eurooppalaisten lääketeollisuuden alihankkijoilta, jotka valmistavat erilaisia lääkeannostelijoita.

Uudistuva organisaatio

Satatuote Oy:n organisaatio uudistettiin kaksi vuotta sitten. Ensimmäinen vuosi tutkittiin markkinaa ja vuosi sitten yritykselle luotiin uusi strategia. Selkeät tavoitteet ohjaavat toimintaa. ”Tavoitteenamme on, että vuonna 2017 meidän liikevaihto on 7,5 miljoonaa, käyttökate 10 % ja investoinnit kohdistetaan automatioon ja ihmisten osaamiseen ”, Marva kertoo. ”Samalla käyttöön otettiin KPI-mittaristo, jolla seurataan operatiivista tulosta”, Marva jatkaa. 

Kasvu Openiin Marva kertoo lähteneensä innostuneesti Rauman Kauppakamarin vinkistä. Marvasta huokuu into kehittää ja oppia uutta: ”Jos on mahdollista saada sparrausapua, niin olen tietenkin kiinnostunut.”

Marva kertoo saaneensa mylläreiltä paljon hyviä ideoita toimintaan.

”Olen tehnyt jokaisesta kohtaamisesta muistion ja jakanut sen johtoryhmälle. Osa ideoista on otettu käytäntöön, osa haudattu, mutta koko johtoryhmä on saanut positiivista virtaa ja innostusta tuoreista näkökulmista.”

Strategian jalkautus on ollut yksi selkeä osa-alue, johon sparrausta on kaivattu ja saatu. ”Minusta jalkautus on strategian vaikein osa”, Marva tunnustaa.

Myös johtoryhmä työskentelyn agenda on muutettu Kasvu Open sparrausten myötä.

”Ennen katsottiin vain mennyttä. Nyt toki katsotaan mennyttä, jotta tiedetään missä mennään, mutta ennen kaikkea katsotaan tulevaisuuteen”, Marva kertoo.

”Minulla ei ole Kasvu Openista mitään muuta kun positiivista sanottavaa”, Marva kehaisee.

Finaalipäiviltä Marva odottaa ennen kaikkea mylläreiden tapaamista ja molemmin puolista, positiivista haastamista. ”Tavoitteenani on saada jokaiselta mylläriltä yksi asia, jonka voi ottaa ainakin mietintään, mielellään myös käytäntöön”, Marva summaa. ”Ja onhan se kilpailukin ihan mielenkiintoinen”, Marva naurahtaa.

Satatuote kotisivut


Kirjoittaja

Johanna Holkko


Kommentointi