Blogi

Finalistit 2016: Ekox Finland: “Saamamme kiinnostus ylitti kaikki odotukset”

10.10.2016

Jouko Hildén ja ensi vuoden suunnitelma.

Ekox Finland Oy
Kotipaikka: Vantaa
Perustettu: 2016
Työllistää: 6
Liikevaihto viime tilikaudella: -

Kehityspäällikkö Jouko Hildén kertoo:

Liikeidea lyhyesti?

– Ekox Finland on kiertotalouden ja uusiokäytön edelläkävijä sekä ammattilainen. Ekox Finland kerää, lajittelee, korjaa, myy ja vuokraa toimisto- sekä esitystekniikan laitteita.

Mikä erottaa yrityksenne/tuotteenne/palvelunne kilpailijoista?

– Ainutlaatuinen palvelukokemus ja konsepti. Tuomme yhteistyökumppaneillemme suoria kustannussäästöjä tarjoamalla räätälöidyn palvelun poistuvan toimisto- ja esitystekniikan käsittelyssä. Toisaalta tarjoamme yhteistyökumppaneillemme kilpailukykyisiä ja toimivia työvälineitä toimistoihin, tapahtumiin ja opetusympäristöihin järkevään hintaan, potentiaalisena vaihtoehtona uushankinnalle.

Millaisia kasvutavoitteita yrityksellänne on? Nimeä ainakin tärkein.

– Valtakunnallisen markkina-aseman saavutettuamme toiminnan laajentaminen Pohjoismaihin ja Eurooppaan.

Yrityksen paras hetki?

– Vain muutaman kuukauden toiminnan jälkeen saimme erittäin vakaat ja isot yhteistyökumppanit mukaan kehittämään kiertotalouden mallia ja uusiokäyttöä, Ekox "Second Chance"-ideologiaa.

Yrityksen haastavin hetki?

– Isojen yhteistyösopimusten allekirjoittaminen vain muutaman kuukauden toiminnan jälkeen. Palvelumallimme saama huomio ja kiinnostus ylitti kaikki odotukset. Paine toiminnan laajentamiseen moninkertaiseksi lyhyellä aikavälillä loi melkoisen kurimuksen. Onneksi perustetun yrityksen taustalla toimiva yrittäjäpariskunta omaa pitkän ja onnistuneen yrittäjähistorian. Se on luonut loistavat edellytykset toiminnan käynnistämiselle ja kehittämiselle, koska aivan jokaiseen kuoppaan ei tarvitse käydä kompastumassa, vaan historiasta on otettu opiksi paljon.

Mitä olette oppineet tähän saakka Kasvu Open -sparrauksista?

– Vähän on paljon, keskity olennaiseen. Sparrauksien myötä on liikeideamme fokus selkeästi tarkentunut. Rohkea verkostoitumisen ja toiminnan markkinoimisen tärkeys. Yhteistyökumppaniverkosto tuo voimaa tekemiseen. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan käytetään kullakin osaamisalueella sen sektorin parasta osaajaa. Myös yrityksen näkyvyyden ja brändin esiin tuominen on erittäin tärkeää. Tuote on tuotava näkyville, jotta sitä voidaan myydä. Ole kriittinen liikeideaasi kohtaan, arvioi ja mittaa tekemistäsi, kehitä ja jalosta toimintaa määrätietoisesti. Tulee koettaa välttää tilannetta, jossa vaan ryntäillään sammuttamassa tulipaloja ja samalla kadotetaan yrityksen toiminnan kokonaiskuva.



Kommentointi