Blogi

Finalistit 2016: Oy Soya Ab on maailman ainoa Reilun kaupan tofuvalmistaja

7.10.2016

Kasvu tulee Jouko Riihimäen mukaan kestävästi kuluttajan ruokalautasen kautta.

Oy Soya Ab / Jalofoods
Kotipaikka: Raasepori (Tammisaari)
Perustettu: 1989
Työllistää: 15
Liikevaihto viime tilikaudella: 2 200 000

Kaupallinen johtaja ja osaomistaja Jouko Riihimäki kertoo:

Liikeidea lyhyesti?

– Liikeideamme on valmistaa kaikille kuluttajille parhaista kasvispohjaisista raaka-aineista luonnonmukaisesti jalostettua puhdasta ja terveellistä sekä sisältörikasta ravintoa. Pyrimme siihen, että tuotteemme ovat kaikkien saavutettavissa kohtuuhinnalla mahdollisimman laajasta kauppaverkostosta lähellä ihmisiä vuoden jokaisena päivänä. Keskitymme pääosin lähimarkkinoihin, joihin kuuluvat Pohjoismaat, Baltian maat ja Pietarin alue. Vientimarkkinoilla laajenemme alueen johtavien branded label -kumppanien kautta.

Mikä erottaa yrityksenne/tuotteenne/palvelunne kilpailijoista?

– Olemme kehittäneet toimintaprosessejamme ja sidosryhmäsuhteitamme lähes 30 vuotta ja olemme esimerkiksi maailman ainoa Reilun kaupan tofuvalmistaja. Olemme suurin kotimainen tofu- ja tempevalmistaja Pohjoismaissa. Suomessa olemme saavuttaneet johtavan markkina-aseman omalla tuotemerkillämme Jalotofulla. Muut ovat "vain" tofuja ja me olemme asettaneet riman markkinoilla korkealle. Olemme myös ainoa kotimaisista raaka-aineista (härkäpapu, lupiini, herne) tempeä valmistava yritys.

Millaisia kasvutavoitteita yrityksellänne on? Nimeä ainakin tärkein.

– Pitkän tähtäimen (10 v) kasvutavoitteemme on kymmenkertaistaa liikevaihtomme. Lisäksi haluamme kasvutarinamme pohjautuvan kestävään kasvuun. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pyrimme vähentämään koko ajan suhteellista ympäristökuormitustamme. Huolehdimme henkilöstöstä ja muista sidosryhmiä esimerkillisesti ja pitkäjänteisesti. Kasvun pitää olla taloudellisesti kannattavaa, joka tehokkuuden lisääntymisen kautta myös vähentää ympäristökuormitusta.

Paras hetki yrittäjän urallasi?

– Kun oma panos näkyy konkreettisesti kaupan hyllyillä. Tämä tapahtui viimeksi, kun pääsimme Viron markkinoille tämän vuoden syyskuun alussa. Ajatuksesta konkreettisiin tekoihin ja onnistumisiin -prosessin onnistuminen antaa koko yritykselle uutta energiaa.

Haastavin hetki yrittäjän urallasi?

– Haastavin hetki uralla on uudistaa omia ajattelukehikoita. Joskus luulee enemmän ja sitten kehittäminen sekä uuden oppiminen unohtuu. Tämä hetki on haastavin, sillä se ei välttämättä ole tiedossa. Toinen haastava hetki yrittäjänä on ollut, kun toiminta ei ole mennyt niin kuin on suunnitellut. Silloin joutuu haastamaan erityisesti omat ajattelukehikot. Tämä voi myös vaikuttaa henkilökohtaiseen itsetuntoon. Yrittäjän tärkein voimavara on osaaminen sekä luottamus itseensä ja muihin ihmisiin.

Mitä olet oppinut tähän saakka Kasvu Open -sparrauksista?

– Kotimaisuus on yrityksemme tärkeimpiä viestejä Suomessa. Lisäksi olen oppinut, että vahvan perustan ja ainutlaatuisen osaamisen omaava teollinen yritys on vahvoilla myös niin kutsutuilla private label -markkinoilla. Me olemme tämän muokanneet muotoon branded label -kumppanit, jotka edustavat markkinoilla korkeaa lisäarvoa, ei alhaista hintatasoa.



Kommentointi