Blogi

Juustomestarin johdolla kasvusuunnitelmat toteen

23.4.2019

Jukolan Juusto on tulevaisuudessa ei suurin, mutta koko maailman paras cheddarin tekijä, kertoo Jukolan Juuston toimitusjohtaja ja juustomestari Markku Liias Jukolan Juuston tavoitteesta. Tulevina vuosina tähtäimessä onkin 50 prosentin kasvu ja viennin kehittäminen.

“Tällä hetkellä laitteet ja raaka-aineet mahdollistaisivat kaksin- tai jopa kolminkertaisen tuotannon. Nykyään raaka-aineista hyödynnetään noin 30 prosenttia ja jo tätä lukua kasvattamalla saamme aikaan kasvua. Positiivista on, että kaikki mitä valmistamme myös menee.”

Sparrauksesta suunnitelmat tulevaisuudelle

Jukolan Juusto oli mukana Kasvu Openissa vuosina 2017 ja 2018. Mukaan Liiakselle tarttui paljon uusia oppeja ja näkökulmaa yritystoiminnan kehittämiseen.

“Alkuvuosina Jukolan Juustolta puuttui tarkka tuotantostrategia ja pitkäntähtäimen suunnitelmat. Asiantuntijoiden neuvojen pohjalta yrityksessä toimitaan nykyään suunnitelmallisemmin ja tehdään tarkempia laskelmia kannattavuudesta ja kustannuksista. Kasvu Openin kautta saimme erittäin hyvän asiantuntijan meidän hallitukseen ja lisäksi olemme oppineet tekemään yritysanalyysin säännöllisesti. Aikaisemmin kuljimme vähän laput silmillä, mutta nyt sparraukset ja keskustelut asiantuntijoiden kanssa ovat avartaneet näkemystä yrityksen eteenpäin viemisestä.”

Jos Jukolan Juusto lähtisi uudestaan mukaan sparraukseen, tällä kertaa vinkkejä haettaisiin yrityksen johtamiseen ja kansainvälistymiseen. Mukaan lähdettäisiin myös paremmin valmistautuneena selkeämmin mielessä se, mitä sparraukselta halutaan ja miten yrityksen kasvun tavoitteet tulevaisuudelle asetetaan.

“Aina ei voi tietää mitä hakee. Kuitenkin jos tietää mitä hakee, saa parhaan hyödyn irti sparrauksesta ja löytää yritykselle sopivat sparraajat.”

Työyhteisössä tärkeintä positiivisuus

Liiaksen mukaan yksi kasvuyrittäjyyden haasteista on löytää oikeat henkilöt mukaan tiimiin. Jukolan Juuston rekrytoinneissa tärkeää on positiivinen asenne, hyvä kyky tiimityöskentelyyn ja uuden oppimiseen. Uuden työntekijän ei tarvitse tietää kaikkea juustoista - faktat oppii myös tekemisen kautta.

“Meillä Jukolan Juustossa työ pyritään pitämään mielekkäänä. Työyhteisössä korostuu rehellisyys, avoimuus ja positiivinen tekemisen meininki. Tärkeää on, että kaikilla on hyvä olla.”

Juustojen valmistus panttaa eurot jopa vuodeksi

Yksi suurista haasteista on, että juustovarastot sitovat huomattavasti pääomaa ja sijoitetut eurot kulminoituvat rahaksi vasta puolen vuoden tai vuoden viiveellä juustojen valmistuessa myyntiin. Juustonvalmistus toimialana sitoo rahaa eri tavalla kuin moni muu bisnes. Myynnin kasvu aiheuttaa myös varastojen kasvattamista ja pääomien ollessa siellä kiinni pitkään, mukaan tarvitaan myös ulkopuolista rahoitusta. Siksi kasvuun pyrkivällä Jukolan Juustolla onkin tällä hetkellä rahoituskierros meneillään.

“Kasvu Openin jälkeen yhteistyökumppanit ovat ottaneet meidän toiminnan vakavasti. Jo neljä vuotta toimineena olemme onnistuneet näyttämään myös rahoittajille, että cheddarilla voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa, olemme kasvussa ja kassavirta on plussalla.”

Jukolan Juusto on neljän vuoden aikana kymmenkertaistanut myynti- ja tuotantomäärät ja nostanut liikevaihdon 100 000 eurosta miljoonaan euroon. Tuotevalikoimaa on kasvatettu, paikka on vakiinnutettu kaikissa suomalaisissa kaupoissa ja vientiä on kaiken aikaa Saksaan ja Tanskaan.

“Tuotteen onnistunut markkinointi on ollut kaiken a ja o. Suunnitelmissa on erikoistua ja alkaa tekemään perusmakujen lisäksi myös omia makuja. Meille tärkeää on, että tuotteista huokuu käsityö.”

Juustomestari - anteeksi mikä oli?

Juustomestari on titteli, jota harvemmin enää näkee käytettävän. Juustomestarin tittelin saaminen vaatii Liiaksen mukaan kaiken mahdollisen tietämistä juustoista sekä mukana olemisen juustojen tekemisessä ja kehittämisessä. Liias itse on toiminut alalla yli 30 vuotta, joista osan opissa Kanadassa.

“Ennen oli opisto, josta valmistui suuntautumisen mukaan juustomestariksi, jauhemestariksi tai jäätelömestariksi. Nykyään tittelit on muutettu esimerkiksi prosessista vastaavaksi, mutta meillä pidetään kiinni juustomestarin tittelistä.”

Jukolan Juuston Markku Liias on mukana Kauppalehden Kasvajat -kiertueella Jyväskylässä 15.5.2019

 

NYT LUETAAN:


Kirjoittaja

Jessica Hurme

Jessica Hurme on Kasvu Openin osa-aikainen viestintäassistentti, joka viimeistelee viestinnän opintojaan Jyväskylän yliopistossa.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat


Kommentointi