Blogi

Kasvu Open 2012 Silicon Valley Tour matkakertomus

28.3.2013

California, February 4 – February 11, 2013

23 kasvuhaluisen ryhmä Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta: Kasvu Open 2012 -voittajat Brawbox ja Stafix + 6 muuta kasvuyritystä sekä kehittäjäkumppaneita.

San Francisco

Maanantai 4.2.2013

Lähdimme aamuyöstä kohti Helsinkiä. Tunnelma bussissa oli iloisen odottava. Matkaan oli valmistauduttu pitchaustreeneillä, kirjallisia kuvauksia hiomalla, lähestymällä potentiaalisia partnereita jne. Odotukset vaihtelivat Piilaakson toimintatapojen tarkkailusta aina pääomasijoittajan löytämiseen saakka. Taisipa joku odottaa ihan suoraan elämänmuutosta.

Lensimme Lontoon kautta kommelluksitta San Franciscoon, jonne saavuimme iltapäivällä paikallista aikaa. Soijaa pukkasi, mutta siitä huolimatta suuntasimme suoraan autovuokraamoon hakemaan autot alle ja sitten kohti Palo Altoa ja hotelliamme Dinah’s Gardenia.

Iltaa vietimme Finpron Piilaakson-vetäjän Pekka Pärnäsen johdattelemana. Pekka kertoi Piilaakson toimintatavoista ja omasta inspiroivasta työstään suomalaisten Piilaaksoon halajavien yritysten tukena. Kaikki ovat tervetulleita tähän maailman kasvuyrityskeskittymään, mutta vain harva tulijoista saa bisneksensä lentoon. Suomalaistaustaisten yritysten määrä on kuitenkin nelinkertaistunut viimeisten 3-4 vuoden aikana (42 yritystä tällä hetkellä), joten Piilaaksossa voidaan puhua jo suomalaisten yhteisöstä.

Marko Lehtimäki (CEO, AppGyver) ja Risto Lähdesmäki (CEO, Idean) kertoivat innostavasta arjestaan ja Piilaaksossa yleisesti vallitsevasta co-creationin hengestä sekä pitkistä mutta koukuttavista työpäivistä. Ideanin juuret juontavat Jyväskylään. Nykyään sillä on toimipaikat Tampereella, Helsingissä ja Palo Altossa.

Myös kokenut Piilaakson-konkari Mårten Mickos (CEO, Eucalyptus) ilahdutti meitä visiitillään. Kasvuyrittäjän elämä Piilaaksossa ei ole mitään ruusuilla tanssimista, mutta välillä tulee voittoja, kun jaksaa puurtaa. Mickosilla on tästä kokemusta mm. aiemman yrityksensä MySQL:n kanssa. Mickosin teeseihin kuuluu, että kovan työnteon ohessa yritysten on suojeltava työntekijöiden luovuutta, joka on kaiken kasvun ydin.

Lopuksi ryhmämme kasvuyritykset pitchasivat parin minuutin hissipuheensa ja saivat raadin arviot evästyksenä seuraavia päiviä varten.

Osallistujien kommentteja illasta

Matkaväsymys alkoi painaa mutta esitykset olivat hyviä ja innostavia. Yrittäjille tämä oli matkan ensimmäinen tulikaste: pitchaus Piilaaksossa, vaikka kuulijoina oli suomalaisia.

Hyvä kattaus heti viikon alkuun, tavallaan "pehmeä lasku". Mårtenin pelkkä läsnäolo aivan superjuttu.

Tiistai 5.2.2013

Aamulla suuntasimme kiinnostavaan yrityshautomoon, Plug and Play Tech Centeriin. Hautomon verkostossa on tällä hetkellä 300 startupia ja 180 sijoittajaa sekä tietysti hyvät yhteydet alueen yliopistoihin ja isoihin yrityksiin. Plug and Play Tech Centeriin tullaan ympäri maailmaa, ja sen kautta pääsee mukaan hautomon verkostojen sparraukseen sekä tutustumaan mitä mielenkiintoisimpiin kasvun mahdollistajiin.

Oman ryhmämme kehittäjäkumppaneissa heräsi ajatus vuokrata keskuksesta tila, jonne keskisuomalaiset kasvuyritykset pääsevät testaamaan Piilaakson markkinaa esimerkiksi kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Kuulemme tästä lisää!

Plug and Play Tech Center

Iltapäivällä vierailimme Stanfordin yliopistossa, joka on yksi maailman parhaita lajissaan. Stanfordin kampuksella on erinomainen kirjakauppa, josta tarttui mukaamme runsaasti lukemista. Kävimme myös tutustumassa yliopiston teknologiayrittäjyysohjelmaan. Ohjelma tuntui elävän melko tavalla omaa elämäänsä suhteessa ympäristöönsä. Onkohan tässä jotain tuttua?

Kirjakauppa Stanfordin kampuksella

Ilta kului dinnerillä keskiviikkona ohjelmassa olevan Kasvun kiitoradan mylläreiden kanssa. Tavoitteena oli tutustua paremmin, jotta seuraavan päivän työpajat sujuisivat jouhevammin. Hyvää keskustelua riitti.

Keskiviikko 6.2.2013

Koko päivä kului huikean Kasvun kiitoradan (Runway-to-Growth) merkeissä, jonka järjestelyvastuu oli Global Enablerin Marko Sepällä. Päivä järjestettiin Irish Innovation Centerissä San Josessa. Ryhmämme kahdeksan kasvuyritystä saivat kaikki puolen tunnin session kahdeksan eri piilaaksolaisen sparraajan kanssa. Kasvun myllyjen teemat olivat: governance, partnerships, business design, IPR/ legal, marketing, financing and crowdfunding/ crowdsourcing. Päivän päätteeksi keskustelu jatkui cocktailsien merkeissä ja alkaneet yhteistyösuhteet tiivistyivät.

Irish Innovation Center

Osallistujien kommentteja Runway-to-Growth -päivästä

Yhteistyö käynnistetty - that says it all.

Mind Blowing! Yrityksemme markkinointi sai uuden suunnan.

Torstai 7.2.2013

Päivä alkoi Marko Sepän organisoimalla aamiaisseminaarilla legendaarisessa Rosewood Sand Hill -hotellissa, joka on Piilaakson pääomasijoittajien kohtaamispaikka. Konseptointiguru Winston Perez veti vaikuttavan setin siitä, miten nerokas konseptointi on tie kasvuun. Perez oli yksi keskiviikon Kasvun kiitoradan mylläreistä ja ehtinyt jo konseptoida usean kasvuyrityksemme bisnekset uuteen malliin. Paikalla oli lisäksi joukko sijoittajia, jotka olivat erittäin kiinnostuneita kuulemaan ryhmämme pitchit. Jatkotapaamisia syntyi tämänkin kohtaamisen seurauksena. Kritiikkiä saimme paikallisilta siitä, että ajattelemme liian pienesti. Rima pitää Amerikassa laittaa suoraan useamman nollan verran korkeammalle. Aamiainen Rosewood Sand Hillissä opetti, että vieressä voi joskus istua valtavaa rahastoa hallinnoiva pääomasijoittaja, joka tiedustelee, kuinka voi auttaa.

Iltapäivällä vierailimme Beer Douglasin (Developer Advocate, Facebook Inc.) johdolla Facebookilla, ja useampia päivityksiä taisi lähteä facebookiin. Kuulimme, miten yritys tukee nuoria innovaattoreita ja antaa mahdollisuuksia yhteistyön kautta. Työntekijöiden osaamista arvostetaan, sille annetaan tilaa ja työntekijöiden hyvinvointiin panostetaan. Työvoimasta ei ole pulaa tässä yrityksessä. Työsuhde-etuihin kuuluvat mm. vapaat jäätelöt ja muut herkut. Taitaa olla hyvä työpaikka, suorastaan great place to work.

Facebookin oma kaupunki

Osalla ryhmämme kasvuyrityksistä päivä oli täynnä omia partneritapaamisia.

Perjantai 8.2.2013

Siirryimme Palo Altosta San Franciscoon. Iltapäivällä ohjelmassa oli tutustuminen WeWork-yhteistoimintatilaan. Kyseessä on yrityshautomo, joka rakentuu ajatukselle, että tarjoamalla kiinnostavat tilat sekä houkuttelemalla luovaa, yrittäjähenkistä porukkaa yhteen ja fasilitoimalla kokonaisuutta syntyy hyviä yrityksiä ja lisäarvoa. Tyylikkäistä tiloista voi vuokrata pöydän kulmasta omiin tiimihuoneisiin saakka erilaisia tiloja, joissa kehittää yritystään. Paikka on uusi ja ollut erittäin suosittu alusta saakka.

Alkuillasta vierailimme Meltwaterilla, joka on Norjasta maailmalle vuonna 2001 ponnahtanut kasvuyritys. Meltwaterin erikoisosaamista on tarjota yrityksille valtaviin tietomääriin perustuvaa informaatiota asiakkaiden käyttäytymisestä. Kiinnostus oli molemminpuolista ja sekä ryhmämme yritykset että kehittäjäkumppanit löysivät yhteisiä intressejä tapaamisen aikana. Olisipa hienoa nähdä Meltwaterin kyltit Jyväskylässäkin.

Monella kasvuyrityksistämme oli jälleen päivä täynnä omia tapaamisia.

Illalla tutustuimme San Franciscon ravintolamaailmaan ja yöelämän sykkeeseen.

San Francisco

Lauantai 9.2.2013

Lauantai oli täynnä vapaata ohjelmaa. Osa suuntasi San Josen sydämeen San Jose Sharks – Phoenix Coyotes NHL-otteluun ja osalla partneritapaamiset jatkuivat edelleen.

Illalla kokoonnuimme vielä yhteiselle dinnerille vetämään viikkoa yhteen. Lämminhenkinen co-creationin henki vallitsi ryhmässä. Kunpa tämä fiilis säilyisi ja veisi meitä eteenpäin.

Sunnuntai 10.2.2013

Oli vielä hetki aikaa nauttia San Franciscon sykkeestä ja sitten suunta kotia kohti. Matkalla lentokentälle vierailimme parisenkymmentä vuotta sitten Kaliforniaan muuttaneen, Applella uransa aloittaneen suomalaisen sarjayrittäjän Eero Teerikorven kotona sekä hänen naapurinsa viinitilalla. Eero teki meille pizzaa ja myös hän kertoi kovasta työnteosta ja yhteisöllisestä tekemisestä. Kulttuurissa on jotain, minkä vuoksi tekemisen pilke ja luovuus säilyvät pitkistä päivistä huolimatta. Piilaaksoon etabloituneet suomalaiset viihtyvät Kaliforniassa ja vetävät yhtä köyttä. Huikaisevat maisemat ja Eeron tarina tekivät unohtumattoman vaikutuksen.

Berkeleyn esikaupungin maisemia

Osallistujien kommentteja siitä, mitkä käytännön oivallukset ovat tehneet matkasta vaivan väärtin

Tieto siitä, että kukaan ei vielä Piilaaksossa tee tuotetta vastaavalla teknologialla. Tieto parhaasta markkinasta mihin USA:ssa voi lähteä meidän yrityksellä. Tieto ominaisuuksista, joita tuotteelta vaaditaan menestyäkseen.

Tuotteemme toimii hyvin siinä tehtävässä, johon se on luotu. Saimme useita kontakteja, joiden kanssa yhteydenpito jatkuu. Alamme konkreettisesti suunnitella "Amerikan valloitusta".

Pidetään homma dynaamisena. Unohdetaan VC-rahoitus ja keskitytään rahoittamaan työllä. Keskitytään olennaiseen ja siirrytään nopeasti seuraavaan vaiheeseen jos siltä näyttää. Kysellään potentiaalisten käyttäjien/ asiakkaiden mielipiteitä riittävän usein.

Avoimuus, verkottuminen - kansainvälisille markkinoille kannattaa lähteä, vaikkakin ensin Eurooppaan - kannattaa ajatella ja suunnitella suuremmassa mittakaavassa kuin mihin on tottunut.

Yrittäjyys: hissipuheiden sisältö ja tärkeys, globaaliin markkinoihin suuntautuvien painopisteet, K.I.S.S (Keep It Simple Stupid), KV-strategia alueittain.

Markkinointiviestinnän uudistaminen pois teknisestä esittelystä aikaansaannosten esittelyyn. Oman yrityksen breikkaaminen on kaikista eniten itsestä kiinni - idea kantaa kyllä.

Itseeni erityisesti vaikuttaneet oivallukset matkalta tämän upean ryhmän kanssa

  • Think big. It’s ok to fail and it’s ok to share!
  • Jaa, kuuntele, kannusta, kommentoi, välitä tietoa, osallistu, vie käytäntöön, testaa asiakkaalla, ole ketterä.
  • Vaali omaa ja muiden luovuutta.
  • Kasvu on jatkuvaa oppimista.
  • Meillä on globaalisti skaalautuvia yrityksiä. Maailmalle siis ja maailmalta tänne.

Teksti: Sanna-Mari Hynninen, Matkan koordinaattori, Keski-Suomen kauppakamari
Kuvat: Tomi Hiltunen


Kirjoittaja

Sanna-Mari Hynninen

Sanna-Mari on Keski-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja. Hän on toiminut Kasvun Roihu Oy:n liiketoimintajohtajana.

Aiheet

Kasvu Open 2012

Avainsanat

verkostoituminen


Kommentointi