Blogi

Mahdottomasta mahdollista opit

6.11.2017

Risto Lähdesmäki, Hans-Peter Siefen ja Aslak de Silva ovat onnistuneet tekemään mahdottomasta mahdollista.

Karnevaalin toisena päivänä lounaan jälkeen lavalla nähtiin Idean Enterprisen Risto Lähdesmäki, Nordic Business Forumin Hans-Peter Siefen sekä Naavan Aslak de Silva. He kertoivat edustamiensa yritysten tarinat teemalla: ”Mahdottomasta mahdollinen - kuinka bisnes viedään maailmalle?” Kiteytimme puheiden sanoman neljään pääpointtiin.

Positiivinen suhde myyntiin

Yrittäjällä täytyy olla positiivinen suhde myyntiin. Se ei tarkoita sitä, että yrittäjän tulee olla huippumyyjä - joskin siitä on apua - vaan hänen on ymmärrettävä myynnin merkitys. Huono tuote hyvällä myynnillä ja markkinoinnilla monesti päihittää hyvän tuotteen huonolla myynnillä ja markkinoinnilla.

Myynti on ennen kaikkea lisäarvon luomista asiakkaalle, mistä päästäänkin seuraavaan pointtiin.

Merkityksen myyminen ja vilpitön halu muuttaa maailmaa

Anne Korkiakoski mainitsi ensimmäisen karnevaalipäivän puheessaan, että suomalaiset yrittävät myydä teknisiä yksityiskohtia ja hintaa, vaikka oikeasti ihmiset ostavat tunteen perusteella. Kaikki nämä kolme yritystä ovat ymmärtäneet tämän hyvin ja myyvät ihmisille merkitystä.

 Naava myy terveellisempää elämää. Nordic Business Forum myy kehittymistä ihmisenä ja johtajana. Idean myy helpompaa ja parempaa elämää. Ostaisitko sinä viherseinän vai terveellisen elämän?

Järjestelmällisyys ja olennaiseen keskittyminen

Todo-listat ja viikkosuunnitelmat takaavat pitkälti työn järjestelmällisyyden. Tällöin yrityksen perustoiminnot toimivat hyvin, mikä mahdollistaa nopeat muutokset, ennakoinnit, reagoinnit ja luovat ratkaisut.

Olennaiseen keskittyminen on myös hyvin tärkeää. Lähdesmäki mainitsi, että hän tuskin kertoisi nyt mahtavista kasvuluvuista, jos hän olisi Piilaaksoon lähtiessään alkanut itse selvittelemään ”pakollisia” asioita, kuten vakuutuksia, tilitoimistoja ym. Siksi sen hoiti joku muu, jolloin hän pystyi keskittymään myyntiin menettämättä useita kuukausia työaikaa pakollisten asioiden hoitamiseen.

Ajatteleminen isosti

Yrittäjällä täytyy olla mielikuvitusta ja uskallusta rikkoa sääntöjä. Vuoden 2011 Nordic Business Forumin teemana oli vastuullisuus. Ajateltiin, että Al Gore olisi loistava puhuja kyseisestä aiheesta. Haasteena oli se, miksi Al Gore - silloinen USA:n varapresidentti - tulisi Jyväskylään? No, Siefen tarttui puhelimeen ja soitti ensimmäisen kansainvälisen työpuhelunsa Al Goren toimistoon. Syksyllä 2011 Al Gore saapui Jyväskylään.

Siefen lisää isosti ajatteluun sen, että lyhyen aikavälin tavoitteiden tulee olla vaativia, mutta realistisia, jotta niihin voidaan oikeasti päästä. Tavoitteisiin pääseminen synnyttää positiivisen kierteen, mikä ruokkii onnistumisia entisestään. Pitkän aikavälin tavoitteiden tulee puolestaan olla isoja unelmia, jopa hieman pelottavia, jotta ne ruokkivat ja linjaavat jokapäiväistä tekemistä.

”Pitää tehdä sellaisia asioita, joita ei ihan uskaltaisi tehdä.”, kiteyttää Siefen.


Kirjoittaja

Kimmo Pulkka

Olen jyväskyläläinen copywriter. Minulla on terävä kynä, terävä pää ja lempeä mieli.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat

kansainvälistyminen, myynti


Kommentointi