Blogi

Marko Seppä: Kansainvälistyminen on tutuksi tekemistä

29.8.2013

Ulkomaat ovat itse asiassa ”vieraita maita” (foreign countries) ja kansainvälistyminen on vierauden voittamista, tutuksi tekemistä. Vieraista maista tehdään tuttuja kansainvälistyjille ja kansainvälistyjistä tehdään tuttuja vieraissa maissa.

Kansainvälistyminen luo pohjan Suomen kaltaisten, viennistä riippuvaisten yhteiskuntien hyvinvoinnille. Siihen liittyvät haasteet ovat sisällöltään hyvin erilaisia yritysten, yrittäjien ja yhteiskunnan näkökulmasta. Yrityksille riittää usein sytykkeeksi kaupallista intressiä ruokkiva markkinoiden imu. Yrittäjiltä se vaatii vilpitöntä halua ja valmiutta muuttaa ajatusmaailmaa. Yhteiskunnan kansainvälistymistä mittaa esim. se, missä määrin päämarkkinoilta maahan muuttaneita on tarjolla yrittäjiksi ja yritysten avainhenkilöiksi.

Meidän suurin haasteemme ei ole vientituotteiden tutuksi tekeminen yksittäisillä vierailla markkinoilla. Vaikka tämä polttava ongelma onkin, ja näkyy valotaululta päivittäin, on se vain seuraus. Vieraiden markkinoiden tutuksi tekeminen yrittäjille on paljon suurempi haaste, koska yrittäjien on sitä itse oikeasti haluttava. Haluttomuus johtaa kyvyttömyyteen tehdä vientituotteista riittävän asiakaslähtöisiä. Aalto ES:n, Kasvu Openin ja Team Finlandin kaltaisten aloitteiden viitoittaessa tietä yleinen mindset-muutos on onneksi hyvällä aluilla.

Syvällisin haasteemme on yhteisöllisempi ja kokonaan korvien välissä. Meidän olisi haluttava tehdä Suomi tutuksi vieraiden maiden lahjakkuuksille – ja koulia heistä maalintekijöitä. Ei riitä, että oppilaitokset touhuavat jotain omillaan. Yritysten ja yrittäjien on istuttava kuskin pukille – kuten silloin, kun tarvittiin esim. hitsaajia tai signaalinkäsittelijöitä. Ongelman astet-ta omien korvien välissä voi kukin mitata vaikkapa Abeba Aregawi -mittarilla. Mainittu huippumaileri voitti Ruotsille maailmanmestaruuden Moskovassa. Vielä Lontoon olympialaisissa hän edusti Etiopiaa. Yhdet pahoittavat mielensä, toiset nostavat Ruotsille hattua kultamitalista. Kumpaan suuntaan Sinä kallistut?

Yritystoiminta on tulosurheilua, jossa maalit ratkaisevat, ei tyyli. Rahakkaimmissa lajeissa maalintekijät on hankittava päämarkkinoilta jo juniori-iässä. Heidät on aidosti haluttava osaksi meidän joukkueitamme, osakkaiksi, samalla omaa ajatusmaailmaamme avartaen. Parhaimmillaan maahanmuuttajat ja heidän juniorinsa tekevät meidän yritysjoukkueistamme pala palalta entistä kestävämmin kansainvälisiä ja voittavia. Ajattele Saksan jalkapallomaajoukkueen muutosta 1980-luvulta ja 2010-luvulle. Ja Suomenkin uudistuva joukkue haki MM-karsinnoissa jo maailmanmestareilta Espanjasta tasapelin.

Ei ole sattumaa, että Amerikan menestyneimmät yrittäjät ovat joko maahanmuuttajia tai vä-hintään ”osavaltioon muuttajia”. Aika moni Suomeakin teollistaneista liikemiehistä ja suvuista on näin luokiteltavissa. Maahanmuuttajien historiallinen painoarvo kolahti itselleni uusiin lukemiin, kun törmäsin mogulien tarinaan Taj Mahalin maisemissa pari vuotta sitten.

Haluammeko me löytää mogulit, jotka tekevät 2020-luvun suomalaiset vientituotteet tutuiksi vierailla markkinoilla? Meidän pitää vain tehdä Suomi tutuksi heille.

Marko Seppä, VCC Oy

EDIT: Kuva poistettu 11.3.2015, uusi alusta ei tue pystykuvaa.


Aiheet

Yleinen

Avainsanat

kansainvälistyminen


Kommentointi

Kasvu Open Karnevaali 2017

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee tarkennuksia.

Lue lisää ja tule mukaan