Blogi

Mika Raitola: Digitalisoituminen on kasvun ytimessä

12.5.2016

Mika Raitola, Sonera

Globaali digitalisaation aikaansaama murros piirtää uusiksi kuluttajien ja yritysten toimintatapoja ja muuttaa peruuttamattomasti yritysten ja julkisten organisaatioiden liiketoimintamalleja ja rakenteita.

Asiakas nousee verkon kautta yhä voimakkaammin keskiöön, ja palveluita tarjoavan organisaation markkinoinnin, palvelun ja asiakkuuden hoidon pitää vastata digitaalisen maailman toimintatapojen mukaisiin odotuksiin. Uudet digitaaliset tuotteet ja palvelut korvaavat perinteisiä tuotteita, fyysisten tuotteiden kanavat digitalisoituvat ja perinteisten tuotteiden kehitys- ja testiprosessit uudistuvat. Myös automatisaatio ja sähköinen jakelu mullistavat perinteistä toimintamalleja.

Sonera rakentaa uutta liiketoimintaa useiden digitalisaatioteemojen ympärille. Kasvu Openissa haemme kiinnostavia yrityksiä, jotka työskentelevät tiedon jalostamisen ja hyödyntämisen sekä Internet of Thingsin parissa, esimerkkialueina älykäs liikenne, kiinteistö- ja teollisuusautomaatio sekä älykäs koti. Toimialoina olemme käynnistäneet omia hankkeitamme digitaalisen terveydenhuollon, median ja sähköisen identiteetin alueilla. Myös oppiminen ja pelillistäminen ovat alueita, joilla näemme merkittäviä mahdollisuuksia.

Digitalisoituminen koskettaa tavalla tai toisella jokaista kasvuyritystä. Vaikka yrityksen ydinpalvelu ponnistaisi tiiviisti analogisesta maailmasta, digitalisaatio mahdollista uudenlaisen asiakasvuorovaikutuksen, markkinoinnin ja prosessit. Ja suurelle osalle yrityksistä digitalisoituminen mahdollistaa analogiseen maailmaan verrattuna paljon nopeamman kasvun. Uuden yrityksen on helpompi tulla haastajana markkinoille sähköisten kanavien kautta, jotka avaavat saman tien periaatteessa rajattomat globaalit markkinat. Aloittelevalla yrityksellä on myös se etu puolellaan, että kaikki prosessit ja työkalut voidaan rakentaa suoraan digitaaliseen ympäristöön, joka mahdollistaa ketterän ja tehokkaan toiminnan. Suosittelemme kasvuyrityksille, että ne alusta alkaen katsovat liiketoimintaideaansa digitalisaation näkökulmasta ja asettavat uudet teknologiat liiketoiminnan keskiöön.

Kasvu Open osoittautui jo viime vuonna vahvaksi näköalapaikaksi suomalaisten kasvuyritysten digitalisaatioon. Enemmistöllä finalistiyrityksistä uusi teknologia ja verkko olivat vahvasti agendalla, joko tuotteena tai palveluna tai keskeisenä markkinoinnin, jakelun tai vuorovaikutuksen ratkaisuna. Siitä on hyvä jatkaa tänä vuonna.

Kirjoittaja on Soneran Innovaatiotoiminnasta vastaava johtaja.



Kommentointi