Blogi

Minimoimalla riskit menetämme mahdollisuudet

27.10.2017

Karnevaalien ensimmäisenä iltana lavalle asteli markkinoinnin monitaituri Anne Korkiakoski. Hän painotti puheessaan markkinoinnin merkitystä Suomen kilpailukyvyssä ja kasvussa. Seuraavassa tiivistelmä Korkiakosken esittämistä teeseistä, jotka löydät kokonaisuudessaan Siksimarkkinointia-sivustolta.

Suomalainen osaaminen, teknologia ja koulutus ovat maailman huippua. Näiden kilpailukykyä tarkasteltaessa Suomi sijoittuu maailmanlaajuisesti sijalle 10, joka on fantastinen sijoitus. Haasteena ei siis ole osaaminen, vaan osaamisen tuotteistaminen ja kaupallistaminen. Kaupallistamiskyvykkyydessä Suomi sijoitetaan vasta sijalle 84.

Kyse ei ole pelkästään siitä, etteikö Suomessa osattaisi markkinoida ja kaupallistaa. Kyse on myös markkinointiin laitettavista panostuksista ja asenteista. Suomessa markkinointiin sijoitetaan keskimäärin 2% yritysten liikevaihdosta. Muissa pohjoismaissa tuo prosentti on yli 4% ja Yhdysvalloissa yli 8%. Ajamme siis perheautolla formuloita vastaan.

Pienet taloudelliset panostukset markkinointiin johtuvat monesti siitä, että markkinointi nähdään tukiprosessina ja kuluna - ei ydinprosessina, strategisena pitkäjänteisenä investointina tai kasvun generaattorina, mitä se oikeasti on. Leikkaamalla markkinoinnista vähennämme kysyntää. Kysynnän vähentyessä joudumme taas leikkaamaan.

”Minimoimalla riskit menetämme mahdollisuudet.” -Anne Korkiakoski

Näin syntyy kasvupelko ja leikkaamisen ilmapiiri. Jos kuitenkin panostaisimme markkinointiin, se loisi kasvuintoa ja markkinamenestys kasvattaisi itseluottamusta. Tällöin syntyy positiivinen kierre kasvuun, mikä ruokkii itse itseään.

Näin ei valitettavasti vielä toimita, vaikka meillä Suomessa on valtava osaaminen. Olemme monessa asiassa maailman parhaimmistoa. Fakta on se, että kukaan ei tule meitä täältä hakemaan, jos emme osaa kaupallistaa itseämme ja ennenkaikkea panostaa siihen tarpeeksi.

Kaupallistamisen ja markkinoinnin panostusten avulla saamme luotua huippuluokan osaamisellemme kysyntää, mikä lisää työpaikkoja, hyvinvointia ja varallisuutta koko yhteiskuntaan. Siksi suomalaisten yritysten menestyminen on meidän kaikkien asia. Ei pelkästään yrittäjien, vaan sinun ja minun - meidän kaikkien yhteinen intressi.

Kasvu kuuluu kaikille.


Kirjoittaja

Kimmo Pulkka

Olen jyväskyläläinen copywriter. Minulla on terävä kynä, terävä pää ja lempeä mieli.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat

markkinointi, kasvu


Kommentointi