Blogi

Mitä heille kuuluu nyt? – Antti Nikkanen, Snowek

21.11.2018

Snowekille myönnettiin vuosi sitten Kasvu Openin finaalissa kunniamaininta Start again-sarjasssa. Korkealaatuisia katujenpuhdistuskoneita ja lumiauroja kehittävä ja valmistava yritys Kuopiosta onkin sen jälkeen elänyt vahvaa nousukautta ja laajentunut myös maailmalle. Haastattelussa Snowekin toimitusjohtaja Antti Nikkanen.

Hei Antti, miten teillä menee nyt?

"No onhan meillä tietysti hirveän paljon tapahtunut sen jälkeen. Me ollaan menty aika suoraan sen suunnitelman mukaan, mikä silloin tehtiin sekä tuloksen että kasvun ja resurssien rakentamisen osalta. Viime vuoden aikana kasvettiin sellainen 31 prosenttia, mikä on aika kellotarkasti se, mitä arvioitiinkin viime vuoden puolella. Nyt on se vuosi, että pitäisi iso kasvu olla tulossa ja me ollaan ihan aikataulussa sen suhteen. Vuoden aikana on tullut kolme ihmistä lisää alunperin neljän ihmisen tiimiin ja nytkin on rekry päällä."

Muuttuivatko suunnitelmat Kasvu Open prosessin aikana vai oliko teillä nämä suunnitelmat jo ennen osallistumista?

"Keväällä me sparrautettiin meidän kasvusuunnitelmaa aika paljon. Ja kyllähän me kasvukäyrän jyrkkyys asetettiin aika paljon jyrkemmäksi prosessin aikana. Meillä oli silloin Kasvu Open Karnevaalin aikoihin loppusuoralla neuvottelut amerikkalaisten ja kanadalaisten jakelijoiden kanssa. Me päädyttiinkin aloittamaan jakelu Jenkeissä seitsemään osavaltioon. Tämä on tosi mielenkiintoinen markkina ja täällä on ollut tosi hyvä vastaanotto meidän tuotteille. Eihän tämä sormia napsauttamalla tule, vaan vaatii valtavasti työtä vielä, mutta se suurin kasvuloikka me laskettiinkin vasta vuoden päästä kevääseen."

Mitä jäi päällimmäisenä käteen Kasvu Openista?

"Kun me tultiin Kasvupolulle mukaan, meillä oli sellainen tuotekehityksen vaihe saatu läpi, että me tiedettiin, että meillä tulee olemaan ihan mullistavan hyvä tuote. Myös patentit ja suojaukset oli tehty hyvin ja tekniikka ja keksintö oli saatu tuotteeksi. Niin sitten me tultiin sparrauspäivään sillä näkökulmalla, että miten joku ulkopuolinen voi ajatella meistä. Eli mitä meidän kannattaa ottaa huomioon, kun lähdetään rakentamaan sitä business-mallia ja kasvusuunnitelmaa. Meillä oli neljä eri skenaariota liiketoimintamalleista, joita me lähdettiin sparrauttamaan. Meillä oli neljä eri skenaariota liiketoimintamalleista, joita me lähdettiin sparrauttamaan. Sitten tiettyjä asioita pudotettiin pois, ja siihen toiseen sparraussessioon minä esittelinkin enää vain yhden hypoteesin. Niistä neljästä mallista sitten tiettyjä asioita pudotettiin pois, ja siihen toiseen sparraussessioon minä esittelinkin enää vain yhden hypoteesin. Me karsittiin ja jätettiin se, missä oli eniten liiketoiminnallista järkeä. Toisessa päivässä oli sitten enemmän rahoittajien ja kansainvälistymisen osaajia ja he vahvistivat sitä näkemystä, että tällä tavallahan tätä kasvupläniä kannattaa rakentaa."

Millaiset fiilikset jäivät Kasvu Open Karnevaalista?

"Syksyn aikana sitten hiottiin sitä samaa pläniä ja syksyn sparrauksissa harjoiteltiin pääasiassa, että miten tätä tuotetta ja tarinaa myydään. Kasvu Open Karnevaalin jälkeen meillä tiivistyi sijoitusneuvottelut aika nopeasti siinä, vaikka ne olivatkin alkaneet jo ennen sitä."

Lue Kasvu Open -blogia



Kommentointi