Blogi

Mylläri Jussi Heinilä: ”Mieti kasvun pullonkaulat etukäteen”

23.5.2016

“Jos minulla itselläni ei ole vastauksia, niin ne voivat löytyä verkostostani. En pihtaa kontaktejani, jos niistä on yrittäjälle hyötyä”, sanoo Kasvu Open -mylläri Jussi Heinilä.

Jussi Heinilä on kansainvälistänyt kasvuyrityksiä liki 20 vuotta Hollannissa, Lontoossa, Piilaaksossa ja viimeiset seitsemän vuotta Accelerandon partnerina Suomessa. Hän on ollut myös perustamassa enkelisijoitusverkosto Fibania ja ollut mukana reilussa kymmenessä, kovaan kansainväliseen kasvuun tähtäävässä teknologia- ja palveluyrityksessä partnerina. Tällä hetkellä Heinilä toimii Accelerandossa, jossa kaikki kasvuun liittyvät haasteet ovat tulleet tutuiksi yli sadan asiakastoimeksiannon ja lukuisten startup-sijoituksien kautta.

”Hyvä on suunnilleen A4-mittainen liiketoimintasuunnitelma, jossa yritys puntaroi myös kasvun pullonkaulat ja haasteet. Pitkä tekninen esitys tuotteesta ja/tai palvelusta ei ole tarpeen. Esimerkiksi Tekesin käyttämä NABC-malli (Need, Approach, Benefits/Costs, Competition) on hyödyllinen. Siinä siis kuvataan tiiviisti markkinatarve, tuote/palvelu/ratkaisu, hyöty suhteessa kustannuksiin ja kilpailutilanne.

Sparraustilanteessa Heinilä kannustaa avoimeen esiintymiseen. Kaunistelu on turhaa, sillä kyse ei ole myyntitilanteesta vaan siitä, miten mylläri voisi auttaa. Yrittäjän olisi myös hyvä tsekata myllärin taustoja etukäteen, jotta haetaan ratkaisuja niihin ongelmiin, joista myllärillä on erityisosaamista. Ei siis kannata puhua vain tuotekehityksen haasteista rahoitusasiantuntijalle.

Myllärinä Heinilä rakentavan kriittinen, erittäin avoin, suorapuheinen ja auttavainen. Hänellä on jo 30 vuoden osaaminen rahoitus- ja kansainvälistymishaasteista sekä erittäin laaja verkosto. "Jos minulla itselläni ei ole vastauksia, niin ne voivat löytyä verkostostani. En pihtaa kontaktejani, jos niistä on yrittäjälle hyötyä."

"Kasvu Openissa mukana oleminen on minulle kansallinen kunniatehtävä. On varsin mielenkiintoista nähdä erilaisia yrityksiä ja yrittäjiä Suomen laajuisesti, jotka hakevat esimerkiksi digitaalisilla ratkaisuilla uusia keinoja kasvuun ja kansainvälistymiseen.”

Pohdittavaksi…

Mitkä ovat yrityksen kipukohtia? Mistä on ehkä vaikea puhua?

Millaisia kontakteja toivot mylläriltä?


Aiheet

Yleinen

Avainsanat

kasvuyritys, kasvu, sparraus, mylläri


Kommentointi