Blogi

Mylläriesittelyssä Marko Koski: THINK BIG!

12.6.2015

Mielenkiintoinen, houkutteleva idea, kansainvälinen potentiaali ja tiimi - näillä aineksilla yritys saa bisnesenkeli Marko Kosken kiinnostuksen heräämään. Vaasan ja Keski-Pohjanmaan Kasvupolkujen myllärinä sekä tuomarina toiminut Koski on Suomen bisnesenkeliverkoston FiBANin jäsen. Keynote-puheenvuorossaan Vaasan kasvupolun finaalissa Koski kuvaili rooliaan bisnesenkelinä: ”Bisnesenkeli ottaa korkeita riskejä ja työ on kovaa. Yli puolet sijoituksista epäonnistuu. Työ on kuitenkin jännittävää ja tarjoaa onnistumisen elämyksiä. Bisnesenkeli haluaa oikeasti vaikuttaa, olla alan sykkeessä sekä kehittyä ja kehittää.”

Maailmankansalaiseksi itseään kuvaava Koski on toiminut viimeiset kolme vuotta bisnesenkelinä. Koski on tehnyt pisimmän työrupeamansa Simons taloilla, jossa hän toimi ostojohtajana. Tällä hetkellä Koski työskentelee Vaasan kehitysyhtiössä muun muassa pääomasijoitustoiminnan ja energiainnovaatioiden parissa. Energia-ala kiinnostaa Koskea vahvasti. ”Haluan olla rakentamassa kansainvälistä energia-alan kiihdyttämöä, jonka läpi käyneet yritykset muuttavat maailmaa energiataloudellisesti parempaan suuntaan.”

Mihin bisnesenkeli sitten kiinnittää huomiota sijoittaessaan yrityksiin - tai toimiessaan myllärinä? Alasta riippumatta minkä tahansa yrityksen tärkein kärki on Kosken mukaan tiimi. ”Erityisesti tiimin osaaminen on avainasia. Huonolla tiimillä ei saa hyvästäkään tuotteesta bisnestä, mutta hyvällä tiimillä voi saada huonostakin tuotteesta tulosta.”

Toinen avainasia on tietysti idea. Sen on oltava mielenkiintoinen, houkutteleva sekä omattava kansainvälistä potentiaalia, jotta bisnesenkelin ottamat riskit sijoittamiseen ovat järkevät. Idea ja sen toteutus ovat kuitenkin tiiviisti sidoksissa tiimiin ja Koski huomioi tämän yrityksiä arvioidessaan. ”Bisnesidea aletaan jakamaan potentiaalin kannalta oleellisiin palasiin, joissa erityisesti tiimin osaaminen on avainasemassa. Mielenkiintoisia teemoja ovat myös skaalautuvuus, markkinoiden koko sekä mahdollisen teknologian ainutlaatuisuus."

Ennen kaikkea Koski haluaa löytää yritysten kasvun haasteet ja pullonkaulat. ”Jos bisnesmallissa on mielestäni jotain kasvun rajoitteita, keskustelen yrityksen kanssa, miten he kyseisen asian näkevät. Jos malli tuntuu toimivalta, pyydän yritykseltä itseltään ajatuksia, mitkä kohdat he näkevät kriittisimmiksi ja käymme käsiksi niihin asioihin.” Yrittäjissä Koski haluaa myllärinä nähdä myös omaa innostusta ja oppimisen halua. ”Odotan yrityksiä, jotka myös innolla odottavat vastauksia heitä askarruttaviin kysymyksiin sekä vuoropuhelua ratkaisujen löytämiseksi.”

Tärkein neuvo, jonka Koski antaa erityisesti aloitteleville yrityksille, on hankkia ensimmäinen asiakas. ”Tärkeintä on hankkia ensimmäinen maksava asiakas. Se on paras mahdollinen tapa todentaa bisnesmallin toimivuus.” Lisäksi verkostot ja uskallus haaveilla suuristakin asioista on tärkeää: ”THINK BIG! Yritysten täytyy pyrkiä mukavuusalueen ulkopuolelle, sillä kasvua ei synny pyörimällä pienissä piireissä.”


Kirjoittaja

Sanna-Kaisa Launonen

Sanna-Kaisa on työelämän viestinnän ja vuorovaikutuksen moniosaaja. Keväällä Sanna-Kaisa työskentelee Kasvun Roihu Oy:llä​ ja on mukana Kasvu Openin tapahtumapäivien järjestämisessä ja yritys- ja mylläriviestinnässä.


Kommentointi