Blogi

Myynti ja markkinointi kuuluu kaikille

12.4.2017

Myynti ja markkinointi ovat usein lokeroitu osaamiseksi, jota Suomessa ei yksinkertaisesti ole. Tämän korjaamiseksi on jo tehty paljon. On myynnin professoreja ja markkinoinnin professoreja. On koulutusohjelmia ja valmennuksia. Tämä kaikki on maanmainiointa, mutta pitää muistaa, että vaikka osaamista olisi kuinka paljon saatavilla, tärkein asia usein unohtuu ja se on yritysten oma tahto tehdä hyvää myyntiä ja markkinointia.

Kell’ onni on, se onnen kätkeköön. Valitettavan usein törmää isoihinkin yrityksiin, joissa myynti ja markkinointi istuvat samalla tuolilla, yksikössä – jos sitäkään. Tuotekehitysosastolla on ruuhkaa, mutta myynti ja markkinointiosasto kumisee tyhjyyttään.

Tämä epäsuhta pitäisi korjata. Mitä hyötyä on hyvästä tuotteesta tai palvelusta, jos siitä ei kukaan kuule? On olemassa monia tekosyitä, miksi myynti ja markkinointi ovat yrityksissä niin pienessä roolissa, tässä niistä muutama useimmiten kuultu.

”Kun tuote on valmis, asiakkaat kyllä tulevat.”

Varsikin startupeissa ja kasvuyrityksissä tuote ei ole ”ihan vielä” valmis. Tällä perustellaan itselle, että myyntiin ja markkinointiin ei tarvitse vielä panostaa. Kun sitten ollaan riittävän lähellä D-dayta, on usein jo liian myöhäistä. Aika tai raha loppuvat ja kilpailijat ajavat ohi oikealta ja vasemmalta. Mikäli ilosanoman julistaminen olisi aloitettu aikaisemmin, olisi voitu saada myös palautetta tuotteesta ja parhaimmassa tapauksessa pitkä lista tuotteen valmistumista odottavia asiakkaita.

”Myynti ja markkinointi on helppoa / Myynti ja markkinointi on vaikeaa.”

Myynti ja markkinointi eivät ole helppoja tai vaikeita asioita. Ne ovat työtä, joka vaatii suunnitelmallisuutta, tavoitteellisuutta, toistoa ja intohimoa. Kun nämä ovat kunnossa, vaikealtakin tuntuvat asiat muuttuvat seurattaviksi, kohti päämäärää eteneviksi kokonaisuuksiksi.

”Kuka tahansa osaa myydä.”

No ei osaa. Myyjäksi voi toki oppia, kuten voi hyväksi tennispelaajaksikin. Hyvä myynti ja markkinointi, kuten lähes kaikki asiat, vaativat osaamista – onnistumisia ja epäonnistumisia. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun joukkoja lähdetään vahvistamaan.

”Markkinointia ei voi mitata.”

Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että puolet ¬markkinoinnista toimii, mutta kukaan ei tiedä kumpi puoli. Sananlaskussa on puolet totta. Totuus kuitenkin on, että markkinoinnin kaikki toimenpiteet tulee näkyä viivan alla vihreällä värillä. Toimenpiteiltä täytyy vaatia syitä ja seurauksia, tuloksia ja mitattavuutta. Näin niiden suuntaa voi tarvittaessa korjata ja panostuksia kohdentaa kaikkein tehokkaimpiin kanaviin.

”Digi tekee myyjän ja markkinoijan tarpeettomaksi.”

Uuden suomalaisen sananlaskun mukaan taas myyjiä ja markkinoijia ei kohta enää tarvita. Digi ja some vievät viestin asiakkaalle saumattomasti ilman turhia välikäsiä. Näin helppoa se ei ole todellisuudessa. Myynnissä ja markkinoinnissa on meneillään hidas mutta varma murros, jota voisi verrata höyrykoneen keksimiseen. Työ muuttuu ja myyjiltä vaaditaan koko ajan enemmän. Asiakkaiden odotukset ovat yhä suuremmat. Markkinointi ei ole enää etusivun mainoksia tai kylmäsoittolistojen laatimista. Hyvä myyntiosaaminen ja erinomainen markkinointitaito nousevat arvoon arvaamattomaan.

Yrittäjän elämä ei ole helppoa. Hyvä tuote ei myy itse itseään vaan sitä pitää markkinoida ja myydä. Uudestaan ja uudestaan. Onneksi se on kuitenkin helppoa, kunhan sen aloittaa ajoissa ja resursoi oikein.

Myy ja markkinoi ajoissa, oikein ja Intohimolla.


Kirjoittaja

Karri Hautanen

Kirjoittaja on Technopoliksen markkinointijohtaja.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat

myynti, markkinointi, osaaminen


Kommentointi