Blogi

Pete Okkonen: Unohda myynti ja markkinointi

18.8.2014

Kumpi on tärkeämpää: myynti vai markkinointi? Loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä.  Tärkeintä on keskittyä siihen, miten asiakkaita saadaan ja miten ne pidetään? Tässä taistelussa tärkeintä on tiimin toiminta ja yhteistyö riippumatta siitä millä nimellä toimenpiteitä kutsutaan. Takooko yrityksesi kasvua ja tulosta, koska asiakkaita hankkii ja kehittää jokainen työntekijä päivittäin ja koko toiminta on johdettu määrätietoisesti liiketoimintastrategiasta käsin?

Haluatko kuulua 7 % valiojoukkoon?

Valitettavasti yllä kuvailemani kasvukone jää useimmille yrityksille haaveeksi. Suomalaisista yrityksistä vain noin 7 prosenttia johtaa ja toteuttaa markkinointiaan kokonaisvaltaisesti. Nämä yritykset kasvavat kaksi kertaa voimakkaammin kuin muut. Kasvumarkkinoinnin johtamisjärjestelmä on suunniteltu nostamaan kasvuhakuinen yritys noiden 7 % huippumarkkinoijien joukkoon.

Kasvumarkkinoinnin tuottokaava on Tahto x Lupaus x Lunastus .

Tahto on ihmisen ja organisaation tahtoa kasvaa, mutta myös päättäväisyyttä tehdä strategiset valinnat kohderyhmien, kilpailuedun, oikeiden ihmisten ja rahallisen riskinoton suhteen. Näiden varaan rakennetaan kasvua tuottava markkinointimylly.  

Lupaus. Jos yritys on lisäksi mestari antamaan lupauksensa, saadaan juuri halutunlaisia uusia asiakkaita ovesta sisään.  Yrityksen asiakkaita kiehtovan ja tunteita herättävän olemuksen takana on selkeä ja jämäkästi johdettu uusasiakashankinnan toimintamalli, jota ihmiset läpi organisaation toteuttavat sitoutuneesti.

Lunastus. Oikeiden kohdeasiakkaiden valitseminen ja taitava lupauksen antaminen luo pohjan myös onnistuneelle lupauksen lunastamiselle. Huippuunsa hiottu lunastusvaihe tuottaa uskollisia asiakkaita ja suosittelujen kautta enemmän uusiakin asiakkaita. Taitava lupauksen lunastaminen on kannattavuuden edellytys ja tae.

Huomasit varmasti, että kasvumarkkinoinnin tuottokaava on kertolasku. Yksikään kaavan osa-alueista ei saa olla retuperällä ja merkittävää kasvua voi syntyä vain kun kokonaisuuden kaikki osat ovat tasaisen korkealla tasolla. Kasvumarkkinoija on siis enemmin kymmenottelija kuin yhden lajin mestari.

Pohdittavaksi: 

1.        Tiedätkö paljonko yrityksenne kasvusta tulee uusista ja paljonko nykyisistä asiakkuuksista?
2.        Minkä asiakkaan tarpeen tyydytätte paremmin kuin kukaan muu? Osaatteko viestiä tämän asiakkaillenne tehokkaasti ja selkeästi?
3.        Onko ihmisillänne riittävästi markkinointikyvykkyyttä ja erinomaiset työkalut suhteessa kasvutavoitteisiinne?

Pete Okkonen
Kirjoittaja on Aava & Bang Oy:n kasvujohtaja. Teksti on julkaistu Kasvu Open Kasvun Navigaattori -kirjassa

EDIT 11.3.2015 Kuva poistettu, uusi alusta ei tue pystykuvaa.


Aiheet

Yleinen

Avainsanat

asiakas


Kommentointi