Blogi

Profinin sparrattu strategia aktivoi yrityskaupan

20.5.2019

Lasiliukuseiniä ja ikkunajärjestelmiä valmistavan Profin Oy:n toiminta alkoi jo 1970-luvulla Pudasjärvellä. Tänä päivänä yritys on osa Inwidoa, joka on Euroopan suurin ikkunoiden toimittaja ja johtava ovien toimittaja.

“Kasvu Open vahvisti sen, että meillä on huippufirma. Se vaan vaati hiomista”, sanoo Profin Oy:n toimitusjohtaja Mikko Haapala.

Ennen Kasvu Openia Profin Oy oli peruspositiivisessa tilanteessa. Lasiliukuseinätuote kasvoi tasaisesti ja rinnalla tehtiin ikkunavalmistusta sekä muita pienempiä tuotteita. Yritys oli taloudellisesti kohtuullisen hyvässä tilanteessa, mutta mallilla ei saavutettu huippukannattavuutta.

Kasvu Open -sparrauksessa saatujen neuvojen avulla Profinin tiimi teki merkittäviä strategisia valintoja. Niiden ansiosta yrityksessä saatiin aikaan kasvua ja parempi kannattavuus.

“Tuotannosta tiputettiin pois kaikki muu paitsi lasiliukuseinät. Päätöksen myötä liikevaihdosta tippui 40 prosenttia. Meillä oli kuitenkin selkeä näky ja usko lasiliukuseinien tuotantoon, sillä niiden liikevaihto kasvoi 60 prosenttia joka vuosi. Strategia kantoikin yritystä hyvin heti ja tuloksellisesti nousimme yhdeksi toimialan kannattavimmista yrityksistä Suomessa 2017-2018.”

Strategian muutos mullisti kasvun

Mikko Haapala sanoo, että Kasvu Open kirkasti ajatukset, auttoi punaisen langan löytämisessä ja kannusti tuumasta toimeen -ajatteluun.

“Kasvu Openiin asti meillä oli paljon asioita mielen päällä. Mietimme jatkuvasti, että pitäisikö asioita tehdä vai ei, mutta päätöksiä ei syntynyt. Sparrauksessa saimme pontevuutta yrityksen sisäiseen päätöksentekoon. Opimme, että jos tuntuu että homma ei toimi, niin asialle pitää tehdä jotain.”

Kasvu Openista mukaan tarttui hyviä neuvoja ja muistoja hyvistä tyypeistä, kuten ammattimaisista mylläreistä.

“Juristi Antti Latola oli silloin yksi meidän mylläreistä, joka löi arkielämän realiteetteja pöytään. Rohkea ja rehellinen tapa, jolla hän sparrasi, jäi mieleen. Ja erään toisen myllärin kv-ohjeet muistan edelleen. Hän kannusti meitä Norjaan ja Ruotsiin - ja kyllä kannatti mennä!”

Vuonna 2018 Pohjoismaiden suurin ikkunavalmistaja Inwido osti Profinin. Haapala uskoo, että kannattava kasvu ja viisas segmentointi herätti Inwidon kiinnostuksen Profinin toimintaan.

“Kansainvälistymisestä on sellainen oppi, että se on haastavaa, vaikka lukisi läksyt kuinka hyvin. Esimerkiksi meidän Ruotsiin meneminen… Oletimme, että markkina on siellä samanlainen kuin Suomessa, mutta näin ei ole. Ruotsalaiseen konservatiiviseen rakennusmarkkinaan pääsy on kovaa työtä. Mutta kyllähän meidän Ruotsiin meneminen aktivoi yrityskaupan.”

Yrityskauppa automatisoi ja laajensi Profinin kansainvälistä markkinaa. Inwido toimii Tanskassa, Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Saksassa, Liettuassa, Irlannissa, Puolassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Itävallassa sekä vie tuotteita lukuisiin muihin maihin.

Profin Oy voitti Pohjois- Pohjanmaan Kasvupolun vuonna 2016.

Profin Oy ja Mikko Haapala ovat mukana Kauppalehden Kasvajat -kiertueella Helsingissä 28.5.2019

 

NYT LUETAAN:


Kirjoittaja

Anna-Kaisa Talvitie

Anna-Kaisa Talvitie on Kasvu Openin viestintäpäällikkö, jonka toimittajatausta oireilee pilkunviilauksena ja sanajumppana. 

Aiheet

Yleinen

Avainsanat


Kommentointi