Blogi

Viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta

26.6.2017

Otsikko on lainaus viestinnän professori Osmo A. Wiio laatimasta ”säännöstöstä” nimeltään Wiion lait inhimillisestä viestinnästä. Jyrkän kuuloinen väite, mutta sikäli erittäin vakavasti otettava, että viestintä todella yleensä epäonnistuu.

Vaikka viestijän tarkoitus olisi hyvä, viesti saatetaan tulkita tahallaan tai vahingossa muuksi. Mitä enemmän yritykseen liittyy kielteisiä ajatuksia tai uskomuksia, sitä varmemmin viesti tulkitaan väärin. Tietoisesti tai intuitiivisesti.

Kun yritys kertoo lehdistötiedotteessaan saaneensa rahoitusta toimintaansa julkisoikeudelliselta rahoituslaitokselta, moni varmasti tulkitsee yrityksen liikeidean vakuuttaneen rahoittajan, ja yrityksellä olevan voimaa vetää vaikka koko Suomi nousuun. Paitsi jos sen yrityksen sattuu tai sattui omistamaan Suomen keskustalainen nykypääministeri, tiedote tulkitaan vähintäänkin päivänvaloa kestämättömäksi kähminnäksi ja hyvä veli -verkoston saunanlaudepäätökseksi.

Wiion toinen pykälä sanoo: ”Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa”. Tämä voi olla suomalainen erityispiirre, mutta se on helppo uskoa todeksi. Vielä kun Wiion 1970-luvulla kirjoittamiin lakeihin lisätään sosiaalisen median voima, saadaan virhetulkintojen määrää ja nopeutta kasvatettua eksponentiaalisesi.

Niinpä yrityksen kannattaisi luetuttaa esimerkiksi tiedotteensa – varsinkin kriisiviestintä – jollakin yrityksen ulkopuolisella henkilöllä. Jollain sellaisella, joka osaa ajatella viestin sisältöä ja tulkintaa muusta kuin yrityksen omasta näkökulmasta. Näin paljastuvat luultavasti ainakin suurimmat virhetulkintariskit.

Yritysviestijän kannattaa pitää myös se tosiasia mielessä, että koskaan kaikki eivät ole tyytyväisiä. Vaikka yrittäjä jakaisi torilla käteistä, osa kansasta tulkitsisi senkin kielteisellä tavalla. Sen takia sosiaalisessa mediassa tapahtuva kommentointikin pitää laittaa järkevään mittakaavaan. Jos valtaosa suhtautuu asiaan positiivisesti, yksi tai kaksi negatiivista kommenttia voi jättää omaan arvoonsa. Aina on porukkaa, joilla lasi on puolityhjä.

Jos yrityksessä ei ole omaa viestinnällistä ammattitaitoa, se kannattaa ehdottomasti ostaa ulkopuoliselta yritykseltä. Siinä missä viestintäyrityksen ei yleensä kannata tehdä itse putkitöitä tai korjata autoaan, lvi-alan yrityksen tai autohuoltofirmankaan ei kannata yleensä yrittää itse selvitä viestinnän haasteista. Viestintä on ammattitaitolaji siinä missä mikä tahansa muukin!


Kirjoittaja

Niko Satto

Kirjoittaja on If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n monikanavamyynnin johtaja.

Aiheet

Yleinen

Avainsanat

yritysviestintä, maine, osaaminen


Kommentointi