Yrittäjä! Tiedätkö, kenelle markkinoit?

Digitaalinen markkinointi on yrittäjän elinehto. Jos et markkinoi, et ole olemassa.

Kaikki, jotka ovat joskus saaneet vertaansa vailla olevaa palvelua kivijalkaliikkeessä, muistavat sen varmasti pitkään. Ylivertainen palvelu yleensä tarkoittaa asiakkaan kannalta sitä, että hänet tunnetaan läpikotaisin.

Asiakas haluaa tukea yritystä ja tehdä hankintoja kyseisestä paikasta, koska se on vaivatonta ja helppoa. Ei tarvitse kuin kävellä liikkeeseen, kun tuttu myyjä/yrittäjä jo tervehtii iloisesti ja tietää, millaisia tuotteita ja palveluita juuri tämä asiakas haluaa.

Voit vaan kuvitella, kuinka hienoa on marssia esimerkiksi vaatteita myyvään kivijalkaliikkeeseen, kävellä suoraan sovituskoppiin ja saada sovitettavaksi juuri omaan tyyliin, kokoon ja sen hetkisiin tarpeisiin sopivia vaatteita myyjän toimesta. Ei tarvitse kuin sovittaa, valita mieluisat vaihtoehdot, maksaa kassan kautta ja siirtyä muihin askareisiin. Ihanan kätevää, eikö?

Mutta entä nyt, kun asiakkaat etsivät tietoa tuotteista ja palveluista verkosta, ja tekevät ostoksia entistä enemmän suoraan verkossa? Digitaalinen markkinointi, tai paremmin sanottuna digitaalinen asiakashankinta, on yrittäjän elinehto tänä päivänä. Jos et markkinoi, et ole olemassa.

Yrittäjä, joka käyttää digitaalista markkinointia, menestyy verkossa.
Kerää tietoa olemassa olevista asiakkaistasi ja pohdi, keitä ovat potentiaaliset uudet asiakkaat.

Digitaalisessa asiakashankinnassa markkinointia tehdään verkossa erilaisten digitaalisten markkinointityökalujen avulla.

Markkinoinnin tavoitteena on mainostaa tuotteita ja palveluita olemassa oleville asiakkaille, mutta ennen kaikkea tavoittaa uusia, potentiaalisia asiakkaita. Varmasti jokaisen yrittäjän tahtotila on muodostaa pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka tuottavat iloa ja hyötyä niin yrittäjälle kuin asiakkaallekin.

Vaikka palvelu ja markkinointi ovat siirtyneet suurelta osin verkkoon, tulee yrittäjän silti tuntea asiakkaansa. Markkinointia tulisi suunnitella ja toteuttaa tavoitteiden kautta: kenelle me markkinoimme ja mitä tuotteita tai palveluita?

LUE: Onnistunut digimarkkinointi – Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on yrityksellesi?

Digitaalinen asiakashankinta on helposti kohdennettavaa

Digitaalinen asiakashankinta on monipuolista, tarkasti kohdennettavaa ja helposti mitattavaa. Voit valita useista eri digitaalisen asiakashankinnan muodoista yrityksesi kannalta parhaiten toimivat ratkaisut. Ne voivat olla hakusanamainontaa, Facebook- tai LinkedIn-markkinointia tai esimerkiksi responsiiiviset ja helppokäyttöiset kotisivut.

Digitaalinen asiakashankinta on helposti kohdennettavaa. Erilaiset digimarkkinoinnin muodot tukevat asiakasta oston eri vaiheilla.

Ensin herätellään mielenkiintoa, jonka jälkeen lisätään liikennettä verkkosivustolle, mikä lopulta johtaa uusiin asiakaskontakteihin ja kauppojen syntyyn. Jotta voit suunnitella mainoksesi näkymään potentiaalisille asiakkaille, kerää tietoa olemassa olevista asiakkaistasi ja pohdi, keitä ovat potentiaaliset uudet asiakkaat.

Yrittäjä! Voit kohdistaa mainontasi näkymään eri kohderyhmille, esimerkiksi:

  • Demografisten tietojen perusteella (ikä, sukupuoli, sijainti)
  • Kiinnostuksen kohteiden perusteella
  • Verkkokäyttäytymisen perusteella (verkkosivustolla vierailut, ostotapahtumat, hakukoneissa tehdyt haut)
  • Olemassaolevien asiakaslistojen perusteella
  • Samankaltaisten yleisöjen perusteella (asiakkaista, jotka ovat jo ostaneet, luodaan samankaltaisia yleisöjä, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteistasi). 

Jotta mainonta olisi onnistunutta, tulee sen olla kohderyhmää kiinnostavaa. Näin ollen mainonnan tarkoituksena ei ole ampua mainoksia sattumanvaraisesti sinne tänne, vaan tarkoituksena on selvittää, kuka on oikeasti kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Kuitenkin välillä törmää tilanteisiin, jossa markkinointi ei mene asiakkaan näkökulmasta täysin maaliin.

On äärimmäisen turhauttavaa saada uudelleenmarkkinoinnin myötä alekoodeja tuotteista, jotka olet juuri ostanut tai sähköpostitarjouksia aikakausilehdistä, joiden tilauksen olet jo lopettanut. Joten muista tämä, kun markkinoit verkossa: Tunnista yrityksesi kannalta potentiaalinen kohderyhmä ja opettele tuntemaan heidät, jotta tiedät, kenelle markkinoit, miten ja milloin.

Digitaalinen asiakashankinta on helposti mitattavaa

Kaikilla verkkosivuilla on jokin tarkoitus. Verkkokaupan tarkoitus on tietysti tehdä myyntiä verkossa ja perinteisten verkkosivujen tarkoitus antaa tietoa käyttäjälle esimerkiksi tuote- ja palvelutarjoamasta, sijainnista ja yhteystiedoista, tai esimerkiksi antaa mahdollisuus tehdä verkkoajanvaraus sekä jättää yhteydenotto- tai tarjouspyyntö.

Jotta mainontasi olisi mahdollisimman tehokasta ja tuloksekasta, mainonnan tuloksia tulee mitata ja seurata jatkuvasti. Mainontaa aloittaessa tulee asettaa tavoitteet, jotka sisältävät sekä isoja tavoitteita (makrotavoitteet) että pienempiä tavoitteita (mikrotavoitteet).

Pienempi tavoite voi olla esimerkiksi liikenteen lisääminen verkkosivuillesi tai korkeampi orgaaninen hakusijoitus Googlessa. Isommat tavoitteet, kuten myynnin lisääminen, ovat tärkeitä tavoitteita, jotka toteutuessaan muuttavat mainontaan käytetyt eurot tuotoksi.

Yrittäjät saattavat tavoitella mainonnassa ainoastaan pienempien tavoitteiden täyttymistä, vaikka niiden tulisi olla vain välillisiä tavoitteita matkalla myynnin kasvattamiseen,
Asiakkaiden verkkokäyttäytymistä voi mitata. Voit selvittää esimerkiksi millaisia toimenpiteitä verkkosivuilla tehdään tai millainen on kohderyhmäsi.

Harmittavan usein yrittäjät saattavat tavoitella mainonnassa ainoastaan pienempien tavoitteiden täyttymistä, vaikka niiden tulisi olla vain välillisiä tavoitteita matkalla myynnin kasvattamiseen, tai yhteystietojen / ajanvarausten määrän lisäämiseen.

Esimerkiksi korkeat hakusijoitukset Googlessa saattavat lisätä kyllä kävijöiden määrää verkkosivuillasi, mutta mikäli kävijät eivät konvertoidu, eli tee haluttua toimenpidettä kuten ostosta, tulee mainontaa kehittää konversioiden täyttymistä kohti.

LUE: Kassavirta kasvuun analytiikan avulla

Yrittäjä – tunne asiakkaasi myös verkossa!

Siinä missä ennen pitkäaikaisia asiakassuhteita luotiin liikkeessä kasvotusten, tehdään se nyt verkossa. Riski epäonnistua on suurempi, jos et tiedä, mitä markkinoinnin saralla tapahtuu.

Miten siis sinä yrittäjänä voit pitää huolen siitä, että asiakkaasi saavat edelleen loistavia asiakaskokemuksia, vaikka palvelu on siirtynyt suurelta osin verkkoon kivijalkaliikkeen sijasta?

Varmista, että digitaalinen asiakashankintasi on suunnitelmallista, tunnet asiakkaasi ja tiedät, mitä milloinkin heille markkinoit.

Asiakkaiden verkkokäyttäytymistä on helppo mitata: voit selvittää esimerkiksi millaisia toimenpiteitä verkkosivuilla tehdään tai millainen on kohderyhmäsi. Näin varmistat palvelevasi heitä yhtä laadukkaasti verkossa, kuin kasvotusten kivijalkaliikkeessä.

Jos digimarkkinoinnin eri muodot eivät ole hallussa, mainonta ei tuota tuloksia tai aika ei tahdo riittää – kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Ammattitaitoinen kumppani kartoittaa yrityksesi kannalta olennaisimmat digimarkkinoinnin ratkaisut sinun toiveidesi ja tavoitteidesi perusteella.