Blogi

”Yritysten auttaminen ei ole rakettitiedettä”

4.5.2016

“Eikä kaikkeen tarvita rahaa tai kovan luokan ”ristosiilasmaiden” substanssia. Usein voi riittää, että antaa edes vähän omaa aikaansa ja osaamistaan, josta ei pidä ajatella turhan vaatimattomasti. Ali-Melkkilä puhuu ‘liike-elämän talkoista’.”

Pitkän uran pääosin teknologiayritysten myynnin, markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen parissa tehnyt Elina Ali-Melkkilä on kypsynyt pisteeseen, jossa on syntynyt yksinkertainen mutta mullistava oivallus: ihmisiä autetaan parhaiten, kun heitä katsotaan samalta tasolta. Ei yläpuolelta, etäältä, kasvottomasti, vaan viereltä.

Ali-Melkkilän kokemuksen mukaan korporaatioidenkin pitäisi suunnata nykyistä enemmän kohti ihmisiä ja asiakkuuksia, raskaan byrokratian ja kvartaaleihin keskittymisen sijaan. Hierarkkisen keppiä ja porkkanaa -johtamisen aika on ohi. Työpaikat, joissa oivalletaan yhteisöllinen johtamisen tyyli ja ihmisten hyvinvoinnin kokonaisvaltaisuus, menestyvät tulevaisuudessa. Siten päästään myös parhaaseen lopputulokseen yritysten perusolemuksen kannalta: Ali-Melkkilän mukaan yrityksen toiminnan on oltava niin läpinäkyvää, että se kestää päivittäin menestyksensä lähemmän tarkastelun. Pysähtymiseen ja pohtimiseen on myös hänen mielestään entistä paremmat mahdollisuudet, kun digitalisaatio vapauttaa resursseja mekaanisesta työstä ajatteluun.

Nyt Ali-Melkkilä on hakeutunut Kasvu Openin Kasvun Osaajat -ohjelmaan, sillä hän haluaa antaa panoksensa pk-yritysten auttamiseen. Hän on toiminut uransa ohella muun muassa SPR:n vapaaehtoistyössä lasten, nuorten ja vanhusten parissa ja näkee selvän analogian myös liike-elämän puolelle – jokainen osaa jotakin, ja voi sen vuoksi olla korvaamaton apu muille. Ali-Melkkilän mukaan tiedosta, taidosta ja osaamisesta ei ole Suomessa pulaa, oikeanlaisesta asenteesta sen sijaan useinkin on. Eikä kaikkeen tarvita rahaa tai kovan luokan ”ristosiilasmaiden” substanssia. Usein voi riittää, että antaa edes vähän omaa aikaansa ja osaamistaan, josta ei pidä ajatella turhan vaatimattomasti. Ali-Melkkilä puhuu ”liike-elämän talkoista”.

Ali-Melkkilän omat vahvuudet liittyvät operatiivisen toiminnan ja liiketoimintamallien kehittämiseen, sen miettimiseen, miten tuote tai palvelu myydään. Tämä on hänen mukaansa myös yritysten suurin haaste: miten tehdään omasta ideasta riittävän uniikki ja asiakassuhteesta kestävä. Ali-Melkkilän mukaan on hyvä, että monella yrityksellä on tähtäin kansainvälistymisessä, mutta hän kehottaa silti tekemään perustyön Suomessa tai lähimarkkinoilla ensin.

Nykyajan liike-elämän muotisana, verkostoituminen, on jo realisoitunut Ali-Melkkilän osalta hänen oltuaan mukana Tampereella Kasvun Osaajat -sitseillä viime viikolla. Siellä hän tapasi Hyvinvointialan Kasvupolulle valitun yrityksen nimeltä AweSome Digi, jonka liikeidea on tuottaa tieteeseen pohjautuvia blogeja ja sosiaalisen median sisältöä hyvinvointialan pk-yrityksille. Ali-Melkkilän ja nuorten yrittäjien yhteistyön malli tarkentuu matkan varrella, mutta se tärkein eli kohtaaminen, on jo tapahtunut.

Elina Ali-Melkkilä, 51, työskentelee IBM Analytiikka -kumppaniliiketoiminnan parissa Suomessa. Hän on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Oraclella ja Elisalla myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävissä. Ali-Melkkilä on työssään mm. vastannut laajentumisesta uusille markkinoille, uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien käyttöönotosta sekä henkilöstön muutosjohtamisesta.

Motto: ”Enemmän etupellossa kyntäjä kuin perässähiihtäjä.”

Elina Ali-Melkkilä LinkedIn

Haluatko mukaan Kasvun Osaajaksi?

Haluamme auttaa sinua paitsi tunnistamaan oman ydinosaamisesi, myös tuomaan sen esiin. On tärkeää, että suomalainen kokemusosaaminen löytää sijansa kasvavissa ja potentiaalisimmin työllistävissä yrityksissämme. 

Kasvun Osaajat -ohjelman puitteissa järjestämme vielä Espoossa 31.5.  puolen päivän mittaiset Kasvun Osaajat -sitsit, joissa herätellään omaa hiljaista osaamista esiin ja opetellaan pitchaamaan omaa osaamista muille Mika Korhosen (Digia) johdolla. Sitsien aikana pääset myös tutustumaan Kasvun Osaajat -ohjelmaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin. 


Kirjoittaja

Jaana Siljamäki

Kirjoittaja toimi Keski-Suomen kauppakamarin ja Kasvu Openin viestintäpäällikkönä 2016–2017.
Twitter: @JaanaSi
LinkedIn: Jaana Siljamäki


Kommentointi