15 lupaavinta, kiertotalouteen liittyvää liikeideaa valittiin sparraukseen

6.6.2017

Kiertotalouden periaatteita liiketoiminnassaan toteuttaville yrityksille suunnattuun kasvuohjelmaan on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä. Kiertotalouden Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Kasvupolulle haettiin toimialasta riippumatta yrityksiä, jotka uudistavat alallaan vanhoja toimintamalleja materiaaleja, energiaa tai ympäristöä säästävillä ratkaisuilla. Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Foller Oy, Skipperi ja Aquazone Oy Espoosta,  WST, We Started This ja TouchPoint Oy Helsingistä, Emmy Clothing Company Lohjalta, Metener Oy Laukaasta, Fluid Intelligence Oy Jyväskylästä, Kiertoa Oy / Kiertonet.fi Seinäjoelta, THINK TODAY/Zoro Ky Ylöjärveltä, Kiertomaa Oy Turusta, Destaclean Puukivi Vantaalta, Winflow Water Oy Kotkasta, Enpros Oy Joensuusta sekä MTY Mattinen Kouvolasta.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi käytettyjen merkkivaatteiden myyntiin, jätevesilaitosten saneeraamiseen, öljyn käytön vähentämiseen, veneiden jakamistalouteen, työvaatteiden ekologisuuteen, ruokahävikin vähentämiseen, biokaasulaitoksiin, ekodesigntuotteisiin sisustus- ja rakennusalan ylijäämämateriaalista, julkisen sektorin toimijoiden kaikenlaisen omaisuuden realisointiin sekä maa- ja kiviaineksen kierrätykseen.

Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota erityisesti kasvuhaluun, markkina- ja kansainvälistymispotentiaaliin, liikeidean ajankohtaisuuteen, palvelun/tuotteen uutuusarvoon,  ansaintamalliin sekä siihen, miten idea linkittyy kiertotalouteen.

Tuomariston mukaan kasvuohjelmaan haki kiitettävän monipuolinen ja kovatasoinen joukko.

“Valintaprosessi oli mielenkiintoinen ja osin haastavakin. Olimme positiivisesti yllättyneitä siitä, että mukaan oli hakenut paljon yrityksiä kiertotalouden eri osa-alueilta,” Sitran kiertotalouden ja jakamistalouden asiantuntija Daniel Kaufmann sanoo.

Kaufmannin mukaan joukossa on mahdollisesti muutama kansainvälinen läpimurtotarina. “Lisäksi joukossa oli pari todella kiinnostavaa tapausta, jotka lähtevät ratkomaan isoja globaaleja ongelmia uudesta näkökulmasta. Haaste on suuri ja kilpailu kovaa, mutta mahdolliset palkinnot ovat huimia.”

Tuomaristoon kuuluvat Kaufmannin lisäksi Kiertotalous -avainalueen asiantuntija Merja Rehn Sitralta, sijoitusjohtaja Jussi Hattula Suomen Teollisuussijoitus Oy:stä,

Etelä-Suomen aluejohtaja Kimmo Käenmäki Remeo Oy:stä, Bio- ja kiertotalouden johtava asiantuntija Maija Pohjakallio Kemianteollisuus ry:stä sekä Senior Business Designer Sami Koskela Futurice Oy:stä.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 13.6 ja 15.8.2017. Tällöin eri alojen (kiertotalous, kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän eli Kiitoradan päätteeksi kaksi yritystä, jotka etenevät 25.-26.10.2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Janne Roiha, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, Kasvu Open -tiimi, p. 044 0342179 janne.roiha@roihu.com

Daniel Kaufmann, kiertotalouden ja jakamistalouden asiantuntija, Sitra, p. 0294 618 472, daniel.kaufmann@sitra.fi

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 27 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat Sitra ja Uusiouutiset sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2018

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee vielä tarkennuksia.