15 yritystä pääsi hyvinvointialan kasvuohjelmaan

3.5.2016

Yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan, Hyvinvointialan Digital Health Kasvupolulle, on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä eri puolilta Suomea 52 hakijan joukosta. Mukana on mm. yritys, joka aikoo viedä neuvolatietoa maailmalle mobiilisovelluksen kautta. Digital Health Kasvupolku on osa Suomen suurinta yritysten kasvun sparrauskilpailua, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Wexma Oy, Lifemonitor Oy, eMedi Innovations Oy, EDIS Pia Laurila Oy, Cyclepath ja Active Ally Oy Helsingistä,  Applicado Oy Lempäälästä, MedKit Finland Oy Oulusta, Deep Help ja Keski-Uudenmaan tanssiopisto Järvenpäästä, Clusterloop Oy ja AweSome Jyväskylästä, Kuruson Oy Hollolasta, Promene Turusta sekä Salus Qualitas Consulting Oy Reisjärveltä.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi kivunhallintaan, terveydenhuollon tavaranhankinnan digitalisaatioon, rytmihäiriötahdistimiin, pelilliseen itsediagnoosisovellukseen, pyöräilyä lisäävään sovellukseen, asiakastiedon digitalisointiin, terveydenhuollon tarvikkeiden “tavarataloon” ja sosiaalisen median sisällöntuotantoon hyvinvointialalle.

“Parhaista kuullaan varmasti tulevaisuudessa”

Tuomaristo oli ilahtunut Kasvupolun herättämästä mielenkiinnosta ja hakijoiden runsaasta määrästä.

– Hyvinvointi- ja terveydenhoitoala nojaa luonnostaan vahvasti palveluihin, ja siksi tarjoaa hyvän kasvuympäristön innovatiivisille digitaalisille ratkaisuille. Niillä sekä tehostetaan nykyisiä, että luodaan kokonaan uusia palveluja. Parhaat hakijoista olivat sisäistäneet tämän mahdollisuuden hyvin, ja heistä tulemme varmasti kuulemaan tulevaisuudessa, kommentoi tuomariston puheenjohtaja Jaakko Salminen bisnesenkeliverkosto FiBAN:lta.

Tuomaristoon kuuluvat Salmisen lisäksi Risto Rossi (FIHTA), Leena Niemistö (Dextra), Mikko Kauppinen (GE Healthcare), Janne Aaltonen (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri), Anne Sandelin (Jyväskylän kaupunki), Minna Janhonen (TTL), Mikko Leino (M1 Capital),  Kare Norvapalo (Jyväskylän ammattikorkeakoulu) ja Arto Holopainen (Kuopio Innovation).

Suomalaisesta neuvolatiedosta vientituote

Yksi valituista on Applicado Oy, jonka kehittelemä sovellus Layette tuo neuvolatiedon matkapuhelimeen. Yrityksen tavoite on luoda kattavin ja luotettavin tietolähde kaikkiin vanhemmuuden ensimmäisiin vuosiin liittyviin kysymyksiin.

– Suomessa on maailman paras neuvolatieto, joten sille on suuri kysyntä maissa, joissa se on vaihtelevan laatuista tai tietoa ei ole tarjolla. Kasvupotentiaali taas perustuu siihen, että lapsien syntyminen ja uuteen tilanteeseen liittyvä tiedonjano on ehtymätön luonnonvara, Mirko Baas, yksi yrityksen perustajista, sanoo.

Sovellus käyttää lähteenä samoja materiaaleja, joihin neuvolatyöntekijöiden tietotaito perustuu. Sovelluksen testaus alkaa ensi viikolla ja julkaisu tapahtuu kesäkuussa.

Kasvupolulta yritys hakee apua strategian kirkastamiseen ja kansainvälistymiseen.

Valitut yritykset saavat sparrausta toukokuussa Kuopiossa ja Jyväskylässä. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee lopuksi Kasvupolun voittajat, jotka julkistetaan finaalissa 9.8. Kaksi parasta yritystä etenee edelleen valtakunnalliseen finaaliin, joka järjestetään 26.-27.10.2016 Jyväskylässä.

Digital Health Kasvupolun yhteistyökumppaneina ovat GE Healthcare, Työterveyslaitos, Finnish Health Technology Association (FiHTA), Kuopio Innovation, Kuopion kaupunki, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Pohjois-Savon liitto sekä Sonera, Finnvera ja Nordea.

Yhteyshenkilöt

Jaakko Salminen, tuomariston puheenjohtaja FiBAN ry, p. 040 7613775 jaakko.salminen@fiban.org
Mirko Baas, yrittäjä, Applicado Oy, p. 040 7506174 mirko.baas@layetteapp.fi
Satu Haka, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p. 050 3048779 satu.haka@kasvunroihu.fi

*Keski-Suomen kauppakamarin valtuuttama Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä. Kasvu Open on Keski-Suomessa kehitetty, Keski-Suomen kauppakamarin rekisteröimä tavaramerkki.

Kasvu Open on Suomen suurin yritysten kasvun sparrausohjelma. Mukana on tänä vuonna yhteensä 375 yritystä ja yli 950 Suomen liike-elämän huippua. Kasvu Open on yrityksille ainutlaatuinen mahdollisuus luoda omasta bisnesideasta Suomen yritystaivaan uusi tähti. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin 26.-27.10, jossa 80 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

Kasvu Open Karnevaali 2017

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee tarkennuksia.