Älykkään liikenteen parhaat liikeideat haussa - viime vuoden menestyjä hyvässä kasvuvauhdissa

26.2.2018

Älykkääseen liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä uusiin liikennepalveluihin keskittyneet ratkaisut ovat haussa Tulevaisuuden Liikenne -kasvuohjelmaan. Mukaan maksuttomaan, eri alojen asiantuntijoiden sparraukseen voivat hakea sekä startupit että toimintansa jo vakiinnuttaneet yritykset. Kasvupolku käynnistyy starttitilaisuudessa 6.3. Helsingissä.

Viime vuonna Tulevaisuuden Liikenne -Kasvupolun lupaavin kasvusuunnitelma oli kuopiolaisella Snowek Oy:llä, jonka patentoitu vedetön Trombia-puhdistusteknologia perustuu mekaanisen lian irrotukseen ja suljetulla kierrolla toteutettuun imuilman yhteistehoon ilman haitallisia PM10 –pölyhaittoja. Yritys palkittiin sittemmin myös kunniamaininnalla Start again -sarjassa valtakunnallisessa Kasvu Open -finaalissa.

Yritys elää nyt vahvaa kasvun vaihetta uuden puhdistusteknologian kaupallistamisen myötä.

”Kasvu Open osui meille juuri oikeaan aikaan. Tulevaisuuden Liikenne -Kasvupolulla tapasimme juuri meille oikeat asiantuntijat, jotka osasivat laajan kokemuksensa pohjalta haastaa ja tuoda uusia näkökulmia perinteiselle toimialalle. Kasvu Openin aikana asetettu 20 M€ liikevaihtotavoite vuodelle 2020 on kunnianhimoinen, mutta niin kuuluu ollakin”, sanoo toimitusjohtaja Antti Nikkanen.

Nikkanen kertoo yrityksen kasvunäkymistä myös 6.3. starttitilaisuudessa.

Toista kertaa toteutettava Tulevaisuuden Liikenne -Kasvupolku järjestetään tänä vuonna ITS Finland ry:n, Trafin, Tieto Oyj:n, ELY-keskuksen, YIT:n ja Tampereen kaupungin yhdistäessä voimansa uusien innovaatioiden ja ratkaisujen löytämiseksi liikenteen alalle.

Trafin johtavan asiantuntijan Noora Lähteen mukaan suomalaisilla yrityksillä on erityisosaamista järjestelmien ja sovellusten kehittämisessä sekä uusien palvelujen innovoinnissa.

”Uusi teknologia ja esimerkiksi automaation kehittäminen voivat tuoda liikenteeseen sujuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta. Liikenteen sujuvoittamiselle on kansallinen ja globaali tarve,” Lähde korostaa.

Esimerkiksi tavaroiden kuljetusten tehostamisessa on paljon mahdollisuuksia. Lähteen mukaan Suomella on lisäksi mahdollisuus olla kansainvälisiä edelläkävijöitä esimerkiksi automaattiajoneuvoja tukevien järjestelmien kehittämisessä.

”Automaattiajoneuvojen tulee toimia myös talvisissa olosuhteissa. Esimerkiksi paikantamiseen liittyviä ratkaisuja kehitetään parhaillaan, sillä automaattiajoneuvon tulee liikkua turvallisesti myös silloin, kun kaistamerkintöjä ja liikennemerkkejä peittää lumi ja jää,” Lähde toteaa.

Starttitilaisuuden ohjelma

Aika: 6.3.2018 klo 10.00 – 12.30 Paikka: Tieto Oyj, Keilalahdentie 2-4, Espoo

Tervetuloa Tulevaisuuden Liikenne -Kasvupolun starttiin Matti Härkönen, Kasvu Open

Vionice Oy:n kasvutarina ja kokemuksia Kasvu Openista toimitusjohtaja Markus Melander
Vaisala osti lokakuussa 2017 konenäköön ja tekoälyyn erikoistuneen Vionicen, jonka ratkaisu mahdollistaa mm. automatisoidun liikennemerkkien kartoituksen, teiden kaistamerkintäanalyysin sekä kuoppien ja halkeamien paikantamisen.

Snowek Oy:n kasvutarina ja kokemuksia Kasvu Openista toimitusjohtaja Antti Nikkanen

Tulevaisuuden liikenteen kasvumahdollisuudet Kumppaneiden paneelikeskustelussa mukana mm. Trafin johtaja asiantuntija Noora Lähde, Tiedolta Teemu Nikkilä ja ITS Finlandin toiminnanjohtaja Marko Forsblom.

Näin pääset mukaan Kasvupolun maksuttomaan sparraukseen Matti Härkönen, Kasvu Open

Haku yrityksille on avoinna 18.3.2018 asti. Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 3.5. Tampereella ja 5.6.2018 Helsingissä. Tällöin eri alojen (liikenne, kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa Kasvupolun aikana yhteensä 10 asiantuntijaa 45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Tuomaristo valitsee Kasvupolun päätteeksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät jatkosparrauksiin ja lokakuussa 2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Hae mukaan sparraukseen.

Lisätiedot

Matti Härkönen, toimitusjohtaja, Kasvun Roihu Oy*, p. 040 578 2688, matti.harkonen@roihu.com

Noora Lähde, johtava asiantuntija, Trafi, p. 045 222 2017, noora.lahde@trafi.fi

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2018 asiantuntijoiden maksuttomaan sparraukseen pääsee 450 yritystä 30 eri Kasvupolulle. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa Kasvupolkujen parhaimmiston eli 100 yrityksen joukosta valitaan Suomen lupaavimmat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat ITS Finland ry, Tieto, Trafi, ELY-keskus, YIT ja Tampereen kaupunki sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJyväskylä, Keski-Suomen Liitto, San Francisco, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan ja Isku.
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2019

Tervetuloa Suomen positiivisimpaan kasvuyritystapahtumaan Jyväskylään 23.—24.10.2019