Biotalousalan lupaavimmat kasvuyritykset valittu

26.4.2017

Biotalouden lupaavimmiksi kasvajiksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Montisera Raisiosta. Kunniamaininnan sai Volter Oy Kempeleestä. Yritykset etenevät valtakunnallisiin jatkosparrauksiin ja finaaliin, jossa valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset start again ja start up -sarjoissa.

Valinnat tehtiin kaikkiaan 14 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin alan asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 23 hakijasta.

Tuomariston mukaan ratkaisevaa oli yrityksen kasvunnälkä, innovatiivisuus, todellinen halu kehittyä ja kasvaa ja todennäköisyydet hyötyä jatkosparrauksesta.

Montisera Oy on yksityinen suomalainen kehitysyritys, joka tutkii, kehittää ja kaupallistaa bioaktiivisia yhdisteitä lääke- ja elintarviketeollisuuden käyttöön. Montiseralla on

maailmanlaajuinen kumppaniverkosto, johon kuuluu muun muassa yliopistoja, tiedeyhtiöitä, laboratorioita ja sopimuspohjaisia tutkimuslaitoksia. Montisera kehittää kolmea eri vaiheessa olevaa bioaktiivista yhdistettä alkoholismin, Parkinsonin taudin ja alavirtsatiesairauksien hoitoon.

“Tuotekehitys on Montiseralla jo kohtuullisen pitkällä ja sillä on osaava tiimi. Puu mahdollistaa uusien, korkean lisäarvon tuotteiden kehittämisen. Tärkeä päänavaus!”, tuomaristo perustelee.

Kunniamainittu Volter Oy kehittää puuhakekäyttöisiä sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksia.

“Volter Oy:llä on kansainväliseen kasvuun perustuva suunnitelma. Referenssejä on jo olemassa. Mielenkiintoinen yritys ja liikeidea,” kommentoi tuomaristo.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Jarmat Oy Iisalmesta, Charcoal Finland Oy Alavieskasta, Eevia Oy Seinäjoelta, Misdeal Oy/Woobs ja Efirec Oy Turusta, Mahogany Oy Lohjalta, Bio-jäteperäisten tuhkien maa-alkalointi/Biominerals Oy Ylivieskasta, Ecopulp Finland Oy Korialta, Suomen Mobiilimurskaus Oy Kiihtelysvaarasta sekä Gascow, SansOx Oy ja Exportin Oy Helsingistä.

Biotalouden Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 25.-26.10.2017 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 27.

Tuomaristoon kuuluivat Emilia Moisio (Metsä Group), Ari Saario ja Lotta Forssell (Valmet Corporation), Pekka Äänismaa (Jyväskylän ammattikorkeakoulu), Sari Åkerlund (Ääneseudun Kehitys Oy) ja Veli-Pekka Päivänen (Keski-Suomen Liitto).

Satu Haka, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p. 050 304 8779, satu.haka@kasvunroihu.fi

Kasvu Open on pitkäjänteinen sparrausprosessi, joka auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------
Kasvupolun mahdollistavat Metsä Group, Valmet Corporation, Keski-Suomen Liitto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ääneseudun Kehitys Oy ja Jyväskylän seudun Kehittämisyhtiö Jykes Oy sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
--------

*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava&Bang Oy.