Energia-ala kurkottaa tulevaisuuteen - 15 lupaavinta kasvusuunnitelmaa läpäisivät asiantuntijaseulan

2.5.2017

Energia-alan yritysten kasvuohjelmaan on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 37 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Sun Energia Oy, joka on avaamassa aurinkoenergia-analyysipalvelunsa Iso-Britanniassa kesällä. Energia-alan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Noiseless Acoustics Oy, Optiwise Oy, BroadBit Batteries Oy ja Seneqo Helsingistä, Emergence Oy, Utilytics, HMA analytics ja Sun Energia Oy Espoosta, Finrenes Oy ja Talotohtori älykkäät palvelut Tampereelta, eFlexFuel E85-päivitys Pirkkalasta, Smart Heating Oy Mäntsälästä, Remotec Oy Kustavista, inPulse Works Oy Jyväskylästä ja Finno Energy Oy Lahdesta.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi kiinteistöjen energianhallintaan, kerrostalojen lämmön talteenottoon, energiankulutusdatan hyödyntämiseen, biokaasutuotantoon, asiakastiedon hallintaan ja laskutukseen energia- ja vesihuoltotoimialoilla sekä ratkaisuun, joka tekee bensa-autoista bioetanolikäyttöisiä.

Tuomaristo kiinnitti huomiota mm. kasvusuunnitelman uutuusarvoon, liikeidean skaalautuvuuteen ja kansainvälistymispotentiaaliin, tiimin osaamiseen ja siihen, miten yritys täyttää kriteerin energia-alalla toimimisesta.

Tuomariston puheenjohtaja, Landis+Gyr Oy:n Head of Service Business and Partner Sales Tuukka Toivonen kuvailee hakijajoukkoa laaja-alaiseksi. Mukana oli sekä energian tuotantoon että kulutuksen hallintaan ja optimointiin liittyviä liikeideoita.

“Perinteisten tuotteiden ja palveluiden lisäksi mukana on myös eri lähteistä kerättävän energiatiedon analysointiratkaisuja, mikä on aihealueena varsin mielenkiintoinen energiayhtiöille."

Valitut yritykset tulevat saamaan sparrausta ja apua kasvusuunnitelman kehittämiseen ja toteuttamiseen energia-alan ja liike-elämän asiantuntijoilta. Toivonen korostaa, että huolellinen valmistautuminen Kiitoratapäiviin sekä kasvuyritysten että asiantuntijasparraajien taholta on avain tuottaviin keskusteluihin ja kasvun tukemiseen.

Toivosen lisäksi tuomaristoon kuuluvat johtaja Jussi Jyrinsalo, Fingrid, toimitusjohtaja Tuomo Kantola, Jyväskylän Energia, toimitusjohtaja Hannu Linna, Vaasan Sähkö, Energiaratkaisut-yksikön päällikkö Perttu Lahtinen, Helen ja Kasvuyritysyksikön johtaja Vesa Riihimäki, Nordea.

“Maailman suurin rakennuskohtainen aurinkotietokanta”

Yksi Kasvupolulle valituista on Sun Energia, jonka kehittämä aurinkoenergia-analyysin avulla aurinkopaneelit saadaan mitoitettua vastaamaan kohteen sähkönkulutusta ja asennettua optimaalisesti. Yritys on 3D-mallintanut 400 miljardia neliömetriä maanpintaa ja maanpäällisiä kohteita, kuten rakennuksia ja niiden kattoja.

Toimitusjohtaja Antti Rousin mukaan yrityksen kasvupotentiaali perustuu mm. aurinkoenergiamarkkinoiden kasvuun jokaisessa EU-maassa.

“Tarjoamme täysin objektiivista tietoa sekä rakennuksen omistajille investoinnin kannattavuudesta että aurinkopaneelikauppiaille mahdollisista asiakkuuksista. Olemme siis markkinapaikka näille kahdelle toimijalle.”

Tällä hetkellä palvelu kattaa 4,5 miljoonaa rakennusta Suomesta Hangosta Rovaniemelle.  Heinäkuussa Sun Energia avaa palvelun Iso-Britanniassa. Suunnitelmissa on jatkaa kansainvälistymistä pohjautuen markkina-analyysiin, jonka yritys on laatinut kaikista EU-maista.

Sparrauksesta yritys hakee apua kansainvälistymiseen ja rahoituksen hakuun.

“Olemme jo hyvin vakiinnuttaneet liiketoiminnan ja Suomen kokemukset toimivat referenssinä. Nyt toimimme täysin omalla kassalla, mikä ei riitä nopeaan kansainvälistymiseen,”, Rousi kertoo.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 18.5. ja 13.6.2017. Tällöin eri alojen (energia-ala, kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Tuomaristo valitsee semifinaalissa toisen Kiitoratapäivän päätteeksi 13.6. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät jatkosparrauksiin ja lokakuussa 2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Tuukka Toivonen, tuomariston pj, Head of Service Business and Partner Sales Landis+Gyr Oy, p. 0503532184 tuukka.toivonen(at)landisgyr.com
Antti Rousi, toimitusjohtaja ja perustaja Sun Energia Oy, p. 0505939555, antti.rousi@sunenergia.com
Maria Häkkinen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvu Open -tiimi, p. 045 130 3751 maria.hakkinen(at)roihu.com

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 27 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat Landis+Gyr, Helsingin Energia, Fingrid, Vaasan Sähkö ja Jyväskylän Energia sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava&Bang Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2018

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee tarkennuksia.