Energia-alan yrityksiä sparrataan jo kolmatta kertaa

1.3.2018

Uudet energiasektoria kehittävät liikeideat tai palvelut ovat haussa Energia-alan kasvuohjelmaan. Mukaan yrityksille maksuttomaan, eri alojen asiantuntijoiden sparraukseen, voivat hakea sekä startupit että toimintansa jo vakiinnuttaneet yritykset. Energia-alan Kasvupolku käynnistyy 15.3.2018 kaikille avoimella Startti-tapahtumalla Espoossa, jossa sijoittajan näkökulman keskusteluun tarjoaa Saga Forss.

Viime vuonna Energia-alan Kasvupolulta Kasvu Open -finaaliin eli valtakunnallisesti 100 parhaan yrityksen joukkoon eteni Noiseless Acoustics Helsingistä. Firma on kehittänyt akustisen kameran, joka toimii lämpökameran tapaan näyttämällä äänilähteen visuaalisesti ruudulla. Toimitusjohtaja Kai Saksela koki kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset tärkeimpänä antina yritykselleen.

“Kyllähän tommoset one-on-one keskustelut on sitä hyödyllisintä sparrausta. Niissä tavataan monta eri näkökulmasta asiaa katsovaa ihmistä peräkkäin.”

Kolmatta kertaa toteutettava Energia-alan Kasvupolku järjestetään tänä vuonna Landis+Gyrin, Helenin, Vaasan Sähkön, Grid.vc:n ja Motivan yhdistäessä voimansa uusien energiaratkaisujen löytämiseksi.

Kumppanit tarjoavat Kasvupolulle paljon muuta kuin vain puitteet. Landis+Gyrin edustajat kommentoivat omaa rooliaan kumppanina näin.

“Olemme olleet Energia-alan Kasvupolun kumppani jo vuodesta 2015. Olemme käyneet keskusteluja energia-alan innovaatioista kymmenien yritysten kanssa, ja useiden kanssa olemme jatkaneet yhteistyötä myös Kasvu Open -prosessin jälkeen. Toivomme löytävämme tänäkin vuonna Energia-alan Kasvupolulta uusia kumppaneita [...] joiden kanssa voimme kehittää uusia ratkaisuja energiatiedon hyödyntämiseksi.”

Starttitilaisuuden ohjelma

Energia-alan Kasvupolku käynnistyy yleisölle avoimella Startti-tapahtumalla Espoossa. Saga Forss, Broadius Partners Oy osakas ja tunnettu sijoittaja, on mukana keskustelutilaisuudessa tuomassa sijoittajan näkökulmaa keskusteluun. Energia-alalla tapahtuu tällä hetkellä paljon, mikä voi yhdestä näkökulmasta lisätä riskejä, mutta toisaalta se tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia.

Aika: 15.3.2018 klo 8.30─12.00  Paikka: Technopolis Innopoli 3, Vaisalantie 2-8, Espoo

Aamukahvit ja tervetuloa tilaisuuteen Nina Rautiainen & Maria Häkkinen, Kasvun Roihu
Keynote-puheenvuoro Energia-alan tulevaisuudesta
Energia-alan uudet innovaatiot ja ratkaisut
Keskustelussa mukana:
Saga Fors, bisnesenkeli ─ Sijoittaminen murroksessa olevaan toimialaan – uhka vai mahdollisuus?
Anssi Lehikoinen, Rocsole Oy, sijoittaja ─ Ideasta kannattavaksi liiketoiminnaksi
Ari Tolonen, Opti Automation ─ Kasvutarina: Globaalin yhtiön johtaja loikkasi energia-alan kasvuyritykseen
Kumppanien työpajat energia-alan teemoista Kasvupolun kumppanit: Landis+Gyr, Helen, Vaasan Sähkö, Grid.Vc ja Motiva
Energia-alan Kasvupolun mahdollisuudet Maria Häkkinen, Kasvun Roihu
Verkostoitumista

Haku yrityksille on avoinna 4.4.2018 saakka. Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 9.5. ja 6.6.2018. Tällöin eri alojen (energia-ala, kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Tuomaristo valitsee semifinaalissa toisen Kiitoratapäivän päätteeksi 6.6.2018 kaksi parasta yritystä, jotka etenevät jatkosparrauksiin ja 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Yhteyshenkilöt

Maria Häkkinen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p. 045 130 3751, maria.hakkinen@kasvunroihu.fi

Kai Saksela, Toimitusjohtaja, Noiseless Acoustics Oy, p. 010 583 3240, kai.saksela@nlacoustics.com

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin 24.─25.10.2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat Landis+Gyr, Helen, Vaasan Sähkö, Grid.vc ja Motiva ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Kasvun Roihu Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2019

Tervetuloa Suomen positiivisimpaan kasvuyritystapahtumaan Jyväskylään 23.—24.10.2019