Glampingia ja järvimatkailua - Matkailualan lupaavimmat kasvuyritykset valittiin

17.5.2017

Matkailualan yrityksille suunnatun kasvuohjelman, Tulevaisuuden matkailu -Kasvupolun,  lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu “elämystelttoja” valmistava Camp Land Jyväskylästä. Kunniamaininnan sai Hotel & Spa Resort Järvisydän. Yritykset etenevät valtakunnallisiin jatkosparrauksiin ja finaaliin, jossa valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset Start again ja Startup -sarjoissa.

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin alan asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 41 hakijasta.

Tuomariston mukaan Kasvupolun voittajayritykset vastaavat uudella tavalla matkailijoiden perustarpeisiin, sillä elämyksellisyys sekä kokemuksellisuus ovat molempien liiketoiminnan keskiössä.

Voittajayritys, vuonna 2015 perustettu Camp Land Jyväskylästä suunnittelee, valmistaa ja myy korkeatasoisia glamping- eli majoitustelttoja matkailu- ja majoituspalveluyritysten ympärivuotiseen käyttöön. Yritys tarjoaa matkailijalle aidon, turvallisen ja kaikilla mukavuuksilla varustetun elämyksellisen majoituksen luonnon keskellä. Tuomariston mukaan kyseessä on innovatiivinen ja hiottu konsepti. Kasvupotentiaalia nähdään mm. siinä, että kyseessä on luontomatkailuyrittäjille käyttökelpoinen tuote.

Kunniamaininnan saaja, vuonna 2012 perustettu Hotel & Spa Resort Järvisydän Rantasalmelta on Saimaan rannalla sijaitseva ympärivuotinen loma- ja yritysmatkailijoiden järvimatkailukeskus. Keskukselle tunnusomaista on tiivis kohteeseen leimallinen rakennuskanta sekä luonnonmukaisuus. Tuomariston mukaan yritys on tekemässä kasvuloikkaa perinteitä kunnioittaen.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Polkupoint Oy ja Kiuasniemi Oy / Ultimate Experience-liiketoiminta Tuusulasta, Laplanddriving ja Roll Outdoors Oy Rovaniemeltä, Oy Bellamer Ltd. Tuote Houseboat -vuokraus Jyväskylästä, HimosLomat Oy (Tobermore Oy konserni) Jämsästä, AuroraXplorer Oy Espoosta, Suisto Data Solutions Oulusta, Doerz Co Oy Turusta, Local Foodie/Where’s the Food? Liedosta, Amazing City Oy / Outdoor Escape Pälkäneeltä, Mäntän Klubi Oy Mäntästä ja Tundrea Kilpisjärveltä.

Tuomaristoon kuuluvat Kalle Lumio (Nordia Management Oy), Sanna Tarssanen (House of Lapland), Päivi Pohjolainen (Visit Turku), Miikka Raulo (Flow House Oy) ja Joonas Nurminen (Jämsek Oy).

Tulevaisuuden matkailu -Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 25.-26.10.2017 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 27.

Satu Haka, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p, 050 3048779 satu.haka@roihu.com

Kasvu Open on pitkäjänteinen sparrausprosessi, joka auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

Kasvupolun mahdollistavat Jämsän kehittämisyhtiö Jämsek Oy, Visit Turku, Ylläs, House of Lapland, Nordia Management ja Flowhouse Oy sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.

*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava&Bang Oy.