Hakemukset läpikäyty - nämä 15 jatkoon Pohjois-Pohjanmaalla

3.4.2017

Yritysten kasvuohjelmaan Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 32 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Likelle Oy, joka on saanut jo ratkaisunsa Applen ja Amazonin jakelukanaviin. Pohjanmaan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Qridi Oy, Hauki Media, Qlu Oy, Likelle, Peili Vision, Capricode Oy, Smartblock Oy, elfGROUP Kyberturvallisuuspalvelut Oy, Screentec Oy ja Markkinointiviestintätoimisto Kuulu Oy Oulusta, Maustaja Oy Pyhännästä, PT PohjanTeko Oy Iistä, Siipotec Oy Kalajoelta, Welapro Oy Kempeleestä ja LAromit Oy Pudasjärveltä.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi digitaalisiin oppimisratkaisuihin, sähköisten tietojen hallintaan, tila- ja työskentelyratkaisuihin, neurologiseen kuntoutukseen virtuaaliteknologialla, lääkkeiden kuljetukseen, kuuloesteettömyyteen, tuotantolaitosten automatisointiin, älykkääseen kuntolaitejärjestelmään, puolijournalistisiin videotuotantoihin sekä luomutuotteiden jatkojalostukseen.

“Erinomaista on se, että jo toimintansa vakiinnuttaneet eli start again -yritykset olivat vahvasti mukana. Tämä näkyi mm. siten, että yritykset edustivat laajasti eri toimialoja. Pari, kolme vuotta sitten painotus oli startupeissa ja sitä myöten ICT-alan yrityksissä,” tuomariston puheenjohtaja, toimitusjohtaja Jari Tuovinen Oulun kauppakamarista sanoo.

Tuovisen mukaan hyviä ehdokkaita oli niin paljon, että yksimielisyyttä jouduttiin hieman hakemaan.

Tuomaristoon kuuluvat Tuovisen lisäksi Tiina Bäckman (Rautaruukin eläkesäätiö), Heidi Kananen (Azets), Jaakko Lampela (Nordic Option), Jarmo Lauronen, (BusinessOulu) sekä Sami Niemelä (Oulun ammattikorkeakoulu).

Oululaisyritys kansainvälisen läpimurron kynnyksellä

Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Likelle Oy, jonka tuote on kuluttajille suunniteltu tyylikäs ja turvallinen ratkaisu lämpötilaherkkien lääkkeiden kuljettamista varten. Tällaisia ovat ns. biologiset, proteiinipohjaiset lääkkeet, joita käytetään esimerkiksi syöpien, Parkinsonin taudin, reuman ja diabeteksen hoidossa.

Kasvupotentiaali perustuu em. tautien yleisyyteen ja myös siihen, että biologiset lääkkeet yleistyvät.

“Tällä hetkellä 30 prosenttia lääkkeistä on biologisia. Tulevaisuudessa ihmisen perimä pystytään määrittelemään yhä helpommin, jolloin pystytään tekemään personoituja, biologisia lääkkeitä kasvavaan joukkoon sairauksia,” sanoo toimitusjohtaja Harri Puolitaival.

Yrityksen ratkaisuilla voi huolehtia biologisen lääkkeen oikeasta lämpötilasta. Muotoilija Tuomas Paanasen suunnittelema säilytysratkaisu pitää jääkaappilämpötilan yli 10 tuntia, mikä turvaa kylmäketjun kotoa kohteeseen ja edesauttaa sairaiden liikkumista.

"Designtuotteella vältetään sairaalamaisuus, mikä on potilaalle merkityksellinen asia," Puolitaival sanoo.

Globaalit jätit Apple ja Amazon ovat hyväksyneet Likelle Oy:n ratkaisun omiin jakelukanaviinsa.

“Parhaillaan neuvottelemme usean kansainvälisen lääkeyhtiön kanssa yhteistyöstä. Tiimillämme ei ole kokemusta tuotteen nopeasta ja isosta lanseeraamisesta ulkomailla, joten siihen tarvitsemme sparrausta.”

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 3.5. ja 6.6. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee toisen Kiitoratapäivän päätteeksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät jatkosparrauksiin ja  lokakuussa 2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Harri Puolitaival, toimitusjohtaja Likelle Oy, p. 0503620311, harri.puolitaival@likelle.com

Maria Häkkinen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, Kasvu Open -tiimi p. 045 1303751 maria.hakkinen@roihu.com

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 27 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat Oulun kauppakamari, Nordic Option, BusinessOulu, Oulunkaaren kuntayhtymä, Azets,  OSAO ja OAMK sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava&Bang Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2019

Tervetuloa Suomen positiivisimpaan kasvuyritystapahtumaan Jyväskylään 23.—24.10.2019