Här är de 15 företag i östra Nyland som har största tillväxtpotential

14.3.2018

Till företagens tillväxtprogram Östra Nylands Tillväxtstig har valts 15 företag med största tillväxtpotential. Ett av de företag som har valts ut till Tillväxtstigen är researrangören Xenia Tours från Borgnäs, vars omsättning har mångdubblats under de senaste åren. Östra Nylands Tillväxtstig ordnas som en del av Finlands största sparringsprogram för företagstillväxt, Kasvu Open.

De företag som kom vidare och får sparrning av experter är Muovi-Simola Oy, Haven Porvoo osk, Konekor Oy, Hoivax & Avux Oy, Graafiska, Willitomaatti Catering Oy, Old Town B&B och Hyvinvointipalvelut Hyvinvoiva från Borgå, Elementit-E Oy från Kouvola, Acronant Oy och EK-Kaide Oy från Tusby, Xenia Tours Oy från Borgnäs, RoostLab Oy från Vanda, Liljendalin Kala ja Palvi från Lovisa samt FC-Koneistus Oy från Askola.

Affärsidéerna i de utsedda företagen hör bland annat samman med metallindustri, logistik, tillverkning av plastprodukter, reklam, hälsovårds- och socialtjänster, design, turism, byggverksamhet och tillverkning av livsmedelsprodukter.

Ansökningar lämnades in av såväl helt nya företag som av företag med redan några tiotals år av erfarenhet, vilket gjorde juryns arbete svårare. ”Visst är det en utmaning och i detta hänseende var vi tvungna att överväga kriterierna för [juryarbetet]. Visst betonades ändå team och kunnande, och å andra sidan även de visioner vi är med om att bygga upp och hur väl de passar in i dessa framtida megatrender”, kommenterar Fredrik Pressler från Posintra Oy.

Förutom Pressler bestod juryn av Tiina Whiley från Posintra Oy, Jari Wetterstrand från PointCollege, Gustaf Forsberg från Helsingforsregionens handelskammare, Lena Forsström från Nordea, Timo Wahlroos från Djurkliniken Avec och Esko Viinikainen från Yrityslaskenta Oy.

Indiska kändisars resa till Lappland gav turistföretagarna nya kunder

Xenia Tours Oy är ett familjeföretag, men den nuvarande verkställande direktören Satu Myllys kom på allvar med i verksamheten först år 2011 när hennes mamma bad henne förnya företagets webbplats. ”Ge någon lillfingret och han tar hela kvinnan”, säger Satu med ett skratt. I och med generationsväxlingen år 2016 blev hon företagets verkställande direktör och för närvarande är tillväxten inom företaget god.

”Turistbranschen och resebranschen har genomgått radikala förändringar. Före Xenia Tours hade min mamma en traditionell resebyrå”, berättar Myllys. ”Då började man med att skaffa sig ett pass. Efter att skaffat sig ett pass gick man in på en resebyrå och frågade vart man skulle kunna resa.” Senast då Internet kom med i bilden började människorna ta direkt kontakt med serviceproducenterna och vid den tiden förändrades också Xenia Tours och blev researrangör.

Företaget ordnar huvudsakligen utlandsresor för finländare men på senaste tiden har man även ordnat gruppresor till Finland. Efter att ett indiskt kändispar firade sin smekmånad i Lappland i november har företagarna plötsligt börjat få en hel del förfrågningar från Indien. På bilderna poserade paret bland annat mot ett snöigt landskap. ”I våra ögon var det lika molnigt som det i allmänhet är på vintern, men i deras ögon var det vackert”, påpekar Myllys.

Xenia Tours har ordnat resor i Finland för bland annat kinesiska turister, men de indiska turisterna är, vad gäller deras kultur, en helt annorlunda grupp. ”Jag fick till exempel nyligen veta att det inte är bra att servera rätter av ren i Lappland. Varför? Jo, för att renen är ett klövdjur, precis som den heliga kon i Indien. Och därför anser de att man äter den heliga kons kusin”, berättar Satu.

Tillväxtstigens innehåll och framskridande

De företag som har valts ut till Tillväxtstigen får sparring den 20 mars och den 24 april 2018. Då utmanar och hjälper experter inom olika områden (tillväxt, internationalisering, försäljning, finansiering, marknadsföring, ledarskap), det vill säga mjölnare, företagen att nå sina egna tillväxtmål. Varje företag träffar mjölnarna för förtroliga samtal 10x45 minuter. Juryn, som har utsetts bland aktörer inom regionens näringsliv väljer under Tillväxtstigens semifinal den 4 maj de två bästa företagen som går vidare till den nationella finalen 24–25.10.2018, Kasvu Open Karnevalen.

Mer information

Oona Ikonen, tillväxtstigens facilitator, Aava & Bang Oy*, tfn 040 555 5543, oona.ikonen@bang.fi
Satu Myllys, Xenia Tours Oy:s verkställande direktör, tfn 040 825 9525, satu@xeniatours.fi

Kasvu Open är ett riksomfattande sparrningsprogram för små och medelstora företag som hjälper företagen med deras tillväxt. Sparrningen är avgiftsfri för de utvalda företagen. Målet för år 2018 är att avgiftsfritt sparra 450 företag med hjälp av över tusen experter på 30 Tillväxtstigar.  Årets höjdpunkt är Kasvu Open Karnevalen i oktober 2018 där Finlands bästa tillväxtföretag utses bland 100 finalister.
Östra Nylands Tillväststig möjliggörs av Posintra Oy ─ samt Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukas kommun, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku och San Francisco Oy som nationella samarbetspartner.
*Aava & Bang Oy är befullmäktigad arrangör av Kasvu Open-tillfällen och delägare i allmännyttiga Kasvu Open Oy utan vinstsyfte. De andra delägarna är Mellersta Finlands handelskammare, Jykes Oy och Kasvun Roihu Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2019

Tervetuloa Suomen positiivisimpaan kasvuyritystapahtumaan Jyväskylään 23.—24.10.2019