IoT:tä hyödyntäviä yrityksiä valittu kasvuohjelmaan

16.3.2016

Internet of Things -teeman yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan on valittu 15 yritystä yli 40 hakijan joukosta. Mukana on eri toimialojen yrityksiä, jotka pyrkivät hyödyntämään IoT:n mahdollisuuksia toiminnassaan. Internet of Things -Kasvupolku on osa Suomen suurinta yritysten kasvun sparrauskilpailua, Kasvu Openia.

Tuomaristo seuloi 44 hakijan joukosta jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi kasvupotentiaalisimmat yritykset, jotka ovat Cozify Oy (Espoo), Collapick Company Oy (Joensuu), TPI Control Oy (Pirkkala), Vektorio Oy (Ylöjärvi), Eränelo (Pälkäne) ja Tampereelta TreLab Oy,  Quva Oy, Suunnittelemo Oy,  Runteq Oy, IGL-Technologies Oy, Flux, Citec Oy Ab, Finnpos Systems Oy, Exafore Oy ja Citynomadi Oy.

Valittujen yritysten liikeideoissa IoT:n periaatteita hyödynnetään esimerkiksi logistiikan automatisoinnissa, informaation hallinnassa, karttasovelluksissa, älykodeissa, kassajärjestelmissä ja kuntoilussa.

"IoT haasteellista tuoda esille"

Tuomariston jäsen, Hallituspartnereiden toiminnanjohtaja Sari Vaajanen-Ärrälä kertoo tuomariston panneen ilolla merkille, että hakeneiden joukossa oli olemassa olevia yrityksiä, jotka ovat rohkeasti lähteneet hakemaan uutta kasvuloikkaa.

– Tällaisissa kokeneissa yrityksissä on mahdollisuudet myös nopeaan kasvuun jo kertyneen osaamisen, asiakasverkoston ja taloudellisten resurssienkin vuoksi, Vaajanen-Ärrälä sanoo.

Tuomaristo toteaa myös, että yritysten kasvusuunnitelmissa Internet Of Things -teema on ollut selkeästi haasteellista tuoda esille.

– Osassa kasvusuunnitelmista IoT-teemaan liittyminen jäi vielä varsin jäsentymättömäksi. Myöskään tieto- tai kyberturvallisuutta ei tulisi näissä IoT-polun kasvuideoissa unohtaa, sanoo tuomariston jäsen, Jykesin Kyberturvallisuusjohtaja Mika Kataikko.

Yksi mukaan valituista yrityksistä on Flux, jonka palvelu pyrkii vastaamaan taloyhtiöiden ja kiinteistöjen tietotarpeisiin. Fluxin sovellus yhdistää rakennusten huoltokirjan, asuinhuoneistojen kodinkansion ja sensoriteknologian sekä kerää dataa myöhemmin hyödynnettäväksi. Yrityksen tulevan toimitusjohtajan, isännöitsijä Anne Lummikon mukaan tällainen kommunikointisovellus olisi ensimmäinen laatuaan ja etenkin palveluun myöhemmin mukaan tuleva sensoriteknologia on IoT-teeman ytimessä.

– Suunniteltu sensoriteknologia aistii kiinteistöissä esimerkiksi ilman laadun ja kosteuden muutoksia, ja kommunikoi ne eteenpäin. Meille IoT-teeman kuvaaminen ei ollut vaikeaa, koska olemme joutuneet sitä selittämään jo moneen suuntaan, Lummikko sanoo.

Kasvupolulta Flux hakee yhteistyökumppaneita ja neuvoja, mihin suuntaan mennä.

–  Ensimmäinen tavoite on edetä ideastamme toteutukseen, eli löytää softatalo, joka tekee meille tarvittavan ohjelmiston, Lummikko sanoo.

Vaajanen-Ärrälän ja Kataikon lisäksi tuomaristoon kuuluivat Harri Länsipuro (TTY), Jukka Ylijoki (Valmet Automation), Anders Stenbäck (IF), Esa Einola (Insta) ja Tatu Miikkulainen (Tredea).

Mukaan valitut yritykset saavat sparrausta  30.3., 27.4. sekä 19.5. Tällöin eri alojen asiantuntijat eli myllärit haastavat, kannustavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee lopuksi voittajat, jotka julkistetaan Kasvupolun finaalissa 9.6. Kaksi parasta yritystä etenee edelleen valtakunnalliseen finaaliin, joka järjestetään 26.-27.10.2016 Jyväskylässä.

IoT-Kasvupolun mahdollistavat Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea, Cyber Security Finland, TAKK ja TTY sekä Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit Finnvera, Nordea, Sonera ja Technopolis.

Yhteyshenkilöt

Matti Härkönen, Kasvupolun fasilitoija, toimitusjohtaja Kasvun Roihu Oy*, p. 040 578 2688 matti@kasvunroihu.fi
Sari Vaajanen-Ärrälä, tuomariston jäsen, toiminnanjohtaja Hallituspartnerit ry, p. 040 504 3229, sari.vaajanen@gmail.com
Anne Lummikko, yrittäjä, Flux, p. 050 3010531, anne.lummikko@gmail.com

*Kasvun Roihu Oy on on Keski-Suomen kauppakamarin valtuuttama Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä. Kasvu Open on Keski-Suomessa kehitelty, Keski-Suomen kauppakamarin rekisteröimä tavaramerkki.

Kasvu Open on Suomen suurin yritysten kasvun sparrausohjelma, joka tukee pk-yritysten kasvua ja kansainvälistymistä maksutta ympäri Suomen ja eri toimialoilla. Mukana on tänä vuonna yhteensä 375 yritystä ja yli 950 Suomen liike-elämän huippua.Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin 26.-27.10, jossa 80 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.