Kasvu Open -finaali avaa suomalaisten silmiä

1.10.2014

“Kasvu Open -finaali antaa meille kaikille intoa tehdä omaa asiaamme täysillä. Se sytyttää kasvun kipinöitä”, toteaa Kasvu Open seminaarissa esiintyvä Elinkeinoelämän keskusliiton kilpailukyky ja kasvu -vastuualueen johtaja Leena Mörttinen.

Samalla kun kymmenet yritykset kisaavat Kasvu Open -voitosta, lokakuun 23.–24. päivien päätapahtuma antaa vierailleen tietoa, innostusta ja perspektiiviä kasvuun. Luvassa on käsinkosketeltavaa yhteishenkeä, onnea onnistumisista ja tasokkaita seminaaripuheenvuoroja.

“Kasvu Open on silmiä avaava tapahtuma. Yritykset ja ihmiset, jotka ovat menestyneet ja tietävät kuinka se tapahtuu, kertovat oppinsa muille. Yhden menestys on toisen menestyksen innostaja, ei salaisuus. Tapahtumassa tarinaansa kertoo moni huippuyritys, joka ei ole pitänyt itsestään meteliä”, Elinkeinoelämän keskusliiton kilpailukyky ja kasvu -vastuualueen johtaja Leena Mörttinen kuvailee.

Hänen puheenvuorossaan torstaina 23.10. puheenvuoronsa teemana on “Kasvunnälkää”. Mörttinen lupaa tehdä esityksessään katsauksen ajankohtaisiin yritysten toimintaan vaikuttaviin asioihin ja luoda kasvun henkeä.

“Näitä asioita ei voi lukea kirjoista. Intohimoinen tarina jättää kuulijaansa emotionaalisen jäljen. Asiat eivät suju aina kympin suorituksella. Epäonnistumiset ja virheetkin kuuluvat asiaan matkalla menestykseen. Niitä ei pitäisi pelätä. Toisten kasvutarinat opettavat”, Mörttinen sanoo.

Hitaan kasvun aikana ei saa jarruttaa

Mörttinen vakuuttaa, että Kasvu Open on juuri oikeaa tekemistä nykyisessä taloustilanteessa. Kun ulkoiset asiat tuovat epävarmuutta, omien vahvuuksien edistäminen on välttämätöntä.

“Globaalien vastoinkäymisten edessä meidän tulee vahvistaa meille tärkeitä globaaleja suhteita ja kaupankäyntiä eri maiden välillä. Maailmassa tapahtuu yllättäviä asioita. Ne eivät saa olla este sille, että Suomessa haetaan kasvua.”

Suomen taloudelle on nyt ennustettu korkeintaan hidasta kasvua tulevina vuosina. Eteenpäin pyrkivät yritykset ovat kuitenkin kasvun moottori. Ekonomistien ennusteet voivat mennä uusiksi, jos hyvä pöhinä saa markkinoita auki maailmalla. Yritysten toimintaympäristö tulee Mörttisen mukaan kuitenkin saada mahdollisimman kannustavaksi, mihin vaikuttavat muun muassa poliittiset päätökset. Julkisen puolen vastuulla on merkittävä palanen Suomen talouden kakusta.

“Hitaan kasvun tilanteessa yritykset eivät saa jarruttaa. Nyt pitäisi jaksaa yrittää vieläkin suuremmalla tohinalla ja uskolla. Kasvu on tekoja.”

Yrityksille tarjotaan yhä voimakkaammin mahdollisuuksia löytää kanavat päästä maailmalle. Start up -toiminta, Kasvu Open ja Team Finland onnistuneesti toteutettuna ovat tervettä tekemistä hyvällä asenteella ja osaamisella.

“Paras lääke kasvun nopeuttamiseen on yrityksellä itsellään. Jos kasvun mahdollisuudet jossain toiminnan alueella näyttävät hitailta, kannattaa pyrkiä rohkeasti uusille alueille, uusille markkinoille tai parempiin toimintatapoihin.”

Kasvun tuki ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan sijoitus yritykseen, joka tekee intohimoisesti ja osaamisella töitä ratkaistakseen asiakkaiden tarpeen. Jos omassa takataskussa on oppia vaikkapa kansainvälistymisestä tai mahdollisesti pieni potti, sen sijoittaminen suomalaiseen kasvuyritykseen ei ole huono idea.

“Yrityksen ydintehtävä ei ole pelkkä voiton maksimointi, vaan asiakkaan tekeminen tyytyväiseksi pitämällä huoli laadusta ja palvelusta. Kun nämä asiat ovat kunnossa, tulee myös tulosta ja voittoa.”

Suomalaisten luovuus syttyy yhdessä

Vaikka kasvu on hidasta, Suomen talous on rikas. Moni yritys toimii hyvin kotimarkkinoilla. Kasvun rajat tulevat kuitenkin pienessä avotaloudessa pian vastaan. Ajatus kansainvälistymisestä on ajankohtainen myös siellä, missä se ei perinteisesti tunnu tutulta.

“Suuret yritykset asemoivat nyt itseään uudestaan. Haluan kannustaa pk-yrityksiä kasvuun ja kansainvälisyyteen. Suomi on syrjässä. Maailmalle pitää päästä laajassa rintamassa.”

Keskisuurissa yrityksissä on Mörttisen mukaan suuri lupaus. Pienissä yrityksissä on innostusta ja ideoita, mutta usein vielä kapeat hartiat riskin kantamiseen. Eri kokoluokan yritykset tarvitsevat kasvuunsa niille sopivaa tukea, kumppaneita ja kannustajia.

“Me suomalaiset olemme intohimoinen kansa. Meillä on rohkeutta, tahtoa ja voimaa sisäänrakennettuna. Me oikeasti osaamme. Ennen kaikkea meillä on suuret tunteet, jotka ovat myös yritystoiminnan suola. Me sytymme toistemme innosta, kun olemme samanmielisten innostuneiden joukossa. Kasvu Openin tapaiset tapahtumat saavat luovuuden syttymään.”