Tiedotteet

Kasvu Open: Vuoden lupaavimmat kasvajat ovat Fourdeg ja Critical Force Entertainment

23.10.2015

Valtakunnallisen yritysten sparrauskilpailu Kasvu Openin voittajiksi on valittu Start up -sarjassa espoolainen Fourdeg Oy ja Start again -sarjassa kajaanilainen Critical Force Entertainment Oy. Kunniamaininnat annettiin jyväskyläläiselle BioGTS Oy:lle ja raaseporilaiselle Toroidion Oy:lle.

Yritysten sparrauskilpailu Kasvu Openin voittajat valittiin tänään Jyväskylän Paviljongissa pidetyssä Kasvun Karnevaalissa.

Tuomaristo toteaa, että voittajien valinta oli haastavaa. Kasvuhaluisten yritysten kärki on ollut Kasvu Open 2015:ssa lavea.
– Erityisesti ilahdutti nähdä, kuinka erilaisia kasvunälkäisiä yrityksiä Suomessa on. Ne tulevat eri aloilta ja eri puolilta Suomea, sanoo tuomariston puheenjohtaja Pekka Pirttiaho.

Start up -voittaja tarjoaa energiatehokkuutta

Start up-sarjan voittaja Fourdegin tuote parantaa kaukolämmitetyn kiinteistön ja kaukolämpöverkon energiatehokkuutta. Sen avulla rakennuksen jokaista huonetta lämmitetään oikeaan aikaan ja oikealla energiamäärällä. Ratkaisu hyödyntää IoT-teknologiaa, mikä mahdollistaa hyvän skaalautumisen. Fourdegin älytermostaatit ovat langattomasti yhteydessä verkkopalveluun.

– Olemme saaneet rahoitusta, jonka avulla pystymme aloittamaan toimitukset. Suomen jälkeen viemme bisnesmallin Ruotsiin ja laajemmin Eurooppaan. Kotimaan markkina ei riitä meille, kertoo Fourdegin perustaja ja toimitusjohtaja Markku Makkonen.

Tuomaristo perustelee Fourdegin valintaa seuraavasti:
– Tämä yritys ei ole tyytynyt osuuteen, jonka saisivat aikaan omalla myynnillä. He todella tahtovat kasvaa. Fourdegillä on selkeä arvolupaus asiakkaalle. Se on kirkas ja selkeä, ja tiimin edustajat osaavat artikuloida sen hyvin.

Start Again -voitto pelifirmalle

Start Again -sarjan voitti pelifirma, minkä voi nähdä myös merkkinä suomalaisen pelialan kypsymisestä. Vuonna 2010 perustettu Critical Force Entertainment kehittää moninpelattavia mid- ja hardcore online -pelejä useille eri alustoille, erityisesti mobiililaitteille. Uuden pelin, Critical Opsin, arkkitehtuuri, grafiikka, tulovirtojen mallinnus ja palvelinratkaisut on luotu vastaamaan nykypelaajien ja laitteistojen korkeisiin vaatimuksiin. Sen prototyyppiä ladattu 25 miljoonaa kertaa. Pelaajat siirtyvät prototyypistä seuraavaan versioon 50-prosenttisesti.

– Mobiilipelaaminen suosiossa, mutta räiskintäpelit eivät ole lähteneet nousuun mobiilissa. Olennaista on fiilis, jota räiskintäpeleiltä haetaan. Tavoitteemme ovat tyytyväiset pelaajat. Peli on ilmainen. Pelikokemusta ei keskeytetä missään vaiheessa, ja videoiden katsominen on vapaaehtoista. Pelaajat maksavat halutessaan käyttämiensä aseiden tuunaamisesta, sanoo suunnittelija Kimi Sulopuisto.

Tuomaristo perustelee valintaa seuraavasti:
– Tarkastelimme tätä yritystä toimialansa vuoksi jopa tarkemmin kuin muita finalisteja. Yritys ei ole pelkkä lupaus. Se on kasvun kynnyksellä. Critical Force Entertainment voi skaalautua todella nopeasti. Heillä on iso aktiivinen pelaajakunta, joka on pystytty konvertoimaan uuden pelin pelaajaksi. Bisnes on kunnossa, eikä kyse ole vain hypestä. Tämä yritys tulee muuttamaan koko free to play -genreä.

Kunniamaininta Start up -sarjassa: Tehokas ja ympäristöystävällinen sähköauto

Tuomaristo jakoi kunniamaininnan Start up -sarjassa raaseporilaiselle Toroidion Oy:lle. Sen kehittämällä ja patentoidulla tekniikalla sähköautosta on saatu erittäin tehokas ja ympäristöystävällinen. Toroidionin erikoisuus on, että sen voimalinjan voi skaalata periaatteessa mihin tahansa laitteeseen, henkilöautosta rekkaan tai laivaan. Voimalinja on lisensoitavissa maailmanlaajuisesti.

– Maailmassa valmistetaan yli 300 miljoonaa ajoneuvoa vuosittain. Öljyä ei tarvitse polttaa päästöksi taivaalle. Toroidion on kasvun polkunsa alussa. Meillä on resepti koko planeetan liikkumiseen täysin ympäristöystävällisesti, sanoo toimitusjohtaja Pasi Pennanen.

Tuomaristo perustelee valintaa seuraavasti:
– Kasvupotentiaali on huikea, kun tuote saadaan markkinoille. Hyperurheiluauto on hyvä markkinoinnin väline, mutta Toroidionin bisneksessä on kyse voimalinjainnovaatiosta. Tehokas voimalinja on hieno keksintö. Kun se saadaan oikeasti markkinoille, aukeaa todella suuri kasvun mahdollisuus. Keksinnöllä voi olla valtava vaikutus maailmanlaajuisesti.

Kunniamaininta Start Again -sarjassa: Tehdasvalmisteinen ja skaalattava biokaasu- ja biodiesellaitos

Start again -sarjassa kunniamaininnan sai jyväskyläläinen BioGTS Oy. Yritys valmistaa patentoituja, skaalattavia ja tehdasvalmisteisia uuden sukupolven biokaasu- ja biodiesellaitoksia. BioGTS:n ratkaisu mahdollistaa eloperäisen jätteen käsittelyyn ja hyödyntämiseen uusiutuvana energiana. Tänä vuonna BioGTS tavoittelee 30 miljoonan euron liikevaihtoa vuodelle 2018. Agenttisopimuksia on 44 eri maassa ja tarjouskanta noin 600 miljoonaa euroa 27 eri maassa.

– Biohajoavan jätteen maailmanlaajuinen markkina on yli 200 miljardia ja kasvaa koko ajan. Me mullistamme jätteenkäsittelybisneksen, toteaa BioGTS:n kehitysjohtaja Annimari Lehtomäki.

Tuomaristo perustelee valintaa seuraavasti:
– Yrityksessä vakuuttaa sen tämän hetken kasvuvauhti ja tekeminen. Halu lisäkasvuun on olemassa. BioGTS:n paikka markkinoilla on suhteellisen selkeä. Tämäntyyppiselle ratkaisulle on tarve ja kysyntä. Yritys ratkaisee olennaista ongelmaa maailmassa. BioGTS:llä etumatka asiakaskuntansa tavoittamiseen. Nousu seuraavalle tasolle vaatii taitavan ja tehokkaan myynnin.

Tuomaristoon kuuluvat puheenjohtaja Pekka Pirttiaho Mega Electronicsista, pääomasijoittaja ja hallitusammattilainen Juho Lipsanen, Juho Risku Butterfly Venturesista, Marika Af Enehjelm Suomen pääomasijoitus FVCA:sta, Jaakko Salminen yksityissijoittajien järjestö Fibanista ja Sanna-Mari Hynninen Kasvun Roihusta.

Kasvu Open -menetelmä perustuu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun ja yritysten yhdessä kehittämään kasvuun kiihdyttävään malliin, jossa yritysten tueksi tuodaan laaja-alainen ja korkeatasoinen liike-elämän asiantuntemus. Kaikkiaan Kasvu Open 2015 on tarjonnut vuoden aikana ilmaista asiantuntija-apua 450 yritykselle, joiden joukosta voittajat on valittu.

Kasvu Openin yhteistyökumppaneiden ja tukijoiden tarjoamat palkinnot:

Trailmaker-palkinnon sai parasta sijoittajakypsyyttä ja valmiutta suuryritysyhteistyöhön osoittanut yritys. Palkinnon sai Toroidion Oy. Se saa palkinnoksi 12.000 euron arvoisen pääsylipun Venture Express -ohjelmaan, joka nopeuttaa yrityksen rahoituskierrosta ja yhteistyön muodostumista suuryritysasiakkaiden kanssa.

Nordea Growth -palkinto jaettiin 20 finalistiyritykselle. Sen saajat pääsevät mukaan Nordea Growth -ohjelmaan, jonka tavoitteena on nostaa yrityksen rahoitusvalmiutta kiinnittämällä huomiota erityisesti kassanhallintaan ja maksuvalmiuteen. Nämä yritykset saavat vuodeksi tuekseen kolmesta asiantuntijasta koostuvan sparraajaryhmän, Growth Boardin.

Nordea Growth -palkitut yritykset ovat:
BioGTS Oy, Critical Force Entertainment Oy, CSE Entertainment Oy, EID Tech Oy, Fantasia Works Oy, FinnCode Oy, Fourdeg Oy, KT-Shelter Oy, MedKit Finland Oy, MotoCut Oy, Narvi Oy, NordSafety Oy, Novosan Oy, Pentisol Oy, Plantui Oy, Prometec Solutions Oy, Rannan Teollisuuskone Oy, Satatuote Oy, Toroidion Oy ja Tosibox Oy

Going Global -palkinnon saivat 20 suurimman kansainvälistymispotentiaalin osoittanutta yritystä. Team Finland ja Kasvu Open tarjoavat näille yrityksille kaksi sparraus- ja verkottumispäivää Suomen parhaiden kansainvälisen bisneksen osaajien kanssa.

Going Global -palkitut yritykset ovat:

BioGTS Jyväskylästä, Critical Force Entertainment Kajaanista, EID Tech Oy sekä Fantasiaworks Oy Kuopiosta, Finncode Ltd, Kide Clinical Systems Oy, Medkit Finland Oy, SEP Solutions Oy ja Tosibox Oy Oulusta, Mad Professor Amplification Oy Turengista, MotoCut Oy Keravalta, Nordsafety ja Rockway Oy Helsingistä, Pentisol Oy Järvenpäästä, Plantui Oy Turusta, Raisoft Ltd Kokkolasta, Satatuote Oy Raumalta, Savonlinnan PR-Urakointi Oy Savonlinnasta ja Toroidion Oy Raaseporista.

Lisätietoja:

Pekka Pirttiaho, tuomariston puheenjohtaja, pekka.pirttiaho@megaemg.com, p. 040 565 6850

Jaana Seppälä, Kasvu Open -operatiivinen johtaja, jaana.seppala@kauppakamari.fi, 040 719 6862

Uljas Valkeinen, Kasvu Open -johtaja, uljas.valkeinen@kauppakamari.fi, 050 568 8555

Kasvu Open Karnevaali 2016

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa. Kasvu Open Karnevaali on Kasvu Open vuoden huipentuma, kooten yhteen valtakunnallisen kasvuyritysverkoston.