Kasvu Open yrityskilpailun voitto ratkeaa huomenna

23.10.2014

60 kasvua tavoittelevaa yritystä pistävät parastaan Kasvu Open -finaalissa. Kaksipäiväisen tapahtuman päätteeksi valitaan Start up- ja Start again -sarjojen voittajat. Yrityksiä kannustavat yhteensä 700 seminaarivierasta, joiden ohjelma kietoutuu Kasvun ympärille.

Valtakunnallisen Kasvu Open -kasvuyrityskilpailun finaali ja siihen liittyvä seminaari on parhaillaan käynnissä Jyväskylän Paviljongissa. Kasvu Openiin haki tänä vuonna mukaan kaiken kaikkiaan 347 yritystä, joista 60 kilpailee nyt finaalissa.

Finaalissa yritykset ovat osallistuneet Kasvun Kiitoratoihin, joissa liike-elämän eri osa-alueiden asiantuntijat sparraavat niitä kasvutavoitteissaan. Tuomaristo seuraa vielä finaalin ajan yritysten kehitystä ja tekee päätöksensä huomenna iltapäivällä juuri ennen Kasvu Openin päätöstilaisuutta.

Kasvu Open -prosessi perustuu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun ja yritysten yhdessä kehittämään kasvuun kiihdyttävään malliin, jossa yritysten tueksi tuodaan laaja-alainen ja korkeatasoinen liike-elämän asiantuntemus. Jokainen yritys tuo Kasvu Openiin omat haasteensa, joihin etsitään ratkaisuja kasvotusten asiantuntijoiden kanssa. Jokainen Kasvu Openissa mukana ollut yritys on saanut siitä maksutta tukea liiketoimintansa kehittämiseen.

Kasvua on haettava kotimaan ulkopuolelta

Kilpailijoiden ollessa Kiitoradoilla 700 hengen yleisö saa osansa kasvun ilosta ja haasteista seminaariesityksissä. Tv-kasvo Arman Alizad ja pääomasijoittaja Juho Lipsanen nostivat yhteisessä keskustelussaan esiin rohkeuden ja riskien ottamisen välttämättömyyden kasvun saavuttamisessa.

“Kun riittävästi haluat jotain, saat sen. Silloin aina nouset ylös, vaikka saisit turpiin. Asenteella ja tahdolla on iso merkitys tavoitteiden saavuttamisessa”, kiteyttää Lipsanen.

Rahoituspaneeli Kasvu Open 2014 Finaalissa. Kuvassa Riku Asikainen, Sampsa Laine, Titta Mantila, Panu Luukka ja Uljas Valkeinen.

Seminaariohjelman Enkelit vastaan demonit -rahoituspaneelissa kohtasivat Finnveran rahoitusjohtaja Titta Mantila, Nordean vähittäispankin varajohtaja Sampsa Laine sekä bisnesenkeli Riku Asikainen.

Panelistit vakuuttivat, että hitaankin talouskasvun aikana rahoitusta on saatavilla lupaaviin ja kannattaviin hankkeisiin. He peräänkuuluttivat lisää kasvuhalukkuutta Suomeen. Rahoituksen lisäksi suomalaiset kasvua tavoittelevat yritykset tarvitsevat osaamispääomaa muun muassa kansainvälistymisen edistämiseen. Kotimaan markkinoilla kasvun rajat tulevat vastaan pian.

“On ymmärrettävä, että maailman parhaiden asioiden saavuttaminen ei ole helppoa. On tehtävä paljon töitä, niitä pitää tehdä pitkään, välillä on vaikeaa ja vähän itkettääkin”, muistutti Asikainen.

Kansainvälistyminen kasvun haasteena

Yritykset ja heitä sparraavat asiantuntijat kohtasivat koko ensimmäisen finaalipäivän Kasvun Kiitoradoilla, joilla tämän vuoden kilpailijat pistivät parastaan ja saivat markkinoinnin ja myynnin, rahoituksen, osaamisen ja johtamisen asiantuntijoiden vinkkejä omaan liiketoimintaansa.

Yksi Start Again -sarjan kilpailijoista on savonlinnalainen, jo pari vuosikymmentä toiminut ja sata henkeä työllistävä Control Express Finland. Yritys hakee nyt uutta kasvua ja kansainvälisyyttä kunnonvalvontaan ja tuotannon tehokkuuden seurantaan kehitetyllä anturipohjaisella teollisen internetin ratkaisullaan. Toimitusjohtaja Karl Lönngren suunnittelee CEF:n liikevaihdon tuplaamista. Kasvu Open on tuonut CEF:n tavoitteen toteuttamiseen arvokkaita ideoita ja kontakteja.

“Olemme saaneet Kasvu Open -prosessista tosi paljon. Osaavat sparraajat ovat nostaneet esiin kasvun kannalta tarpeellisia kyseenalaistavia näkemyksiä. Heidän kanssaan asioista on voinut puhua vapaasti ilman sitoumuksia”, Lönngren kertoo.

CEF:n sparraajiin kuului Technopolis Oyj:n toimitusjohtaja Keith Silverang, joka arvioi yrityksen tuotteen ainutlaatuiseksi ja vahvaksi sekä kasvun mahdollisuudet hyviksi.

“CEF:n kasvulla ei ole rajoja. Sparrauksessa olemme pohtineet, millainen CEF:n kansainvälinen myyntistrategia voisi olla. Sanoin Karlille, että tarvitaan keskittymistä. Rajalliset resurssit kannattaa nyt kohdentaa siihen, että yritys löytää erittäin hyvän ja sitoutuvan jälleenmyyjän”, Silverang sanoo.

Hänen vinkkinsä suomalaisille kasvuyrityksille on omaan tarinaan luottaminen.

“Tarvitaan tarina, tarina ja tarina. Bonusvinkkinä se, että vaatimattomuus ei pue meitä”, Silverang sanoo.

Kasvu Open -voittajat valitaan huomenna

Kasvu Open -finaali ja seminaari jatkuvat perjantaina heti aamulla. Yrityskilpailun voittajat julkistetaan noin kello 15 tapahtuman päätöstilaisuudessa.

Yle Areena esittää suorana päätöstilaisuuden ja Millä Suomi kasvuun -kasvusparrauksen, jossa kasvua hakevien yritysten paikan ottavat valtioneuvoston edustaja Sinuhe Wallinheimo, opposition edustaja Mauri Pekkarinen ja bisnesenkeli Riku Asikainen. Heitä sparraavat Suomen kasvun tavoittamiseen kasvuyritysten, järjestöjen ja rahoituksen asiantuntijat. Millä Suomi kasvuun -lähetys alkaa kello 13.13 osoitteessa http://areena.yle.fi/tv/2427324