Keski-Suomessa valittu kasvuhaluisimpia yrityksiä sparrattaviksi

19.4.2016

Yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan Keski-Suomen Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 41 hakijan joukosta. Keski-Suomen Kasvupolku on osa Suomen suurinta yritysten kasvun sparrauskilpailua, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Oy Bellamer Ltd, Hutunki Pelit Oy, Vapo Fibers, Suomen Perintätoimisto Oy, W-ZUP Communication Oy, Crazy Town Oy, Duuner, Liveto Group Oy, Mysteeri Experience Oy, Conexbird Oy, TitiTyy Oy, Kanaemon Keittiö Oy ja gälliwashere Oy Jyväskylästä, Mosaiikkipuu Koskinen Oy Vilppulasta sekä MEDI Connection Oy Jämsästä.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi asuntoveneisiin, turvekuidun hyötykäyttöön, perintäpalveluihin, verkkokauppaan, puutuotteisiin, yhteisöllisiin työtiloihin, digitaalisiin terveydenhuollon palveluihin, elämyspeleihin, lankakauppaan, kahvilatoimintaan ja konsultointiin pelien avulla.

Helppoja ja vaikeita valintoja

Hakemusmäärä oli tänäkin vuonna ilahduttavan suuri. Tuomariston puheenjohtaja, Relicomp Oy:n toimitusjohtaja Marko Jyllilä kertoo, että ensimmäiset kahdeksan sparrattavaa yritystä löytyi helposti ja yksimielisesti, mutta siitä eteenpäin valinnat vaikeutuivat.

– Jatkoa ajatellen kehottaisin kyllä yrityksiä kiinnittämään enemmän huomiota siihen, miten liikeidea, tavoitteet ja keinot sanallistetaan hakemukseen. Hyviä yrityksiä voi jäädä piiloon, koska perusasiat on epäselvästi ilmaistu.

Tuomaristoon kuuluvat Jyllilän lisäksi Largo Capital Oy:n toimitusjohtaja Seppo Sneck, liiketoimintajohtaja Kari Aho Magister Solutions Oy:stä, toimitusjohtaja Sanna-Mari Hynninen Keski-Suomen Yrittäjistä sekä asianajaja, varatuomari Jaana Juutilainen Asianajotoimisto Juutilainen & Co Oy:stä.

Conexbird tuo älyn rahtiliikenteeseen

Yksi valituista on jyväskyläläinen Conexbird, jonka palvelu tähtää rahtihävikin minimoimiseen sekä konttien käyttöasteen nostamiseen. Pari vuotta toimineen yrityksen asiakkaita ovat tällä hetkellä konttivarikot ja vientiyhtiöt. Tuorein asiakas on metsäteollisuusyhtiö Stora Enso, jonka kanssa sopimus allekirjoitettiin maaliskuun lopussa.

– Noin 40 prosenttia kaikesta hävikistä saa alkunsa lastausvaiheen aikana tapahtuvista virheistä. Ratkaisumme on suunnattu juuri tämän kaltaisiin kuljetusketjun solmukohtiin. Käytössämme on värähtely- ja kuvantavaan tekniikkaan perustuvia mittauslaitteita, jotka tarkistavat kontit ja analysoivat datan pilvessä. Ideana on välttää virheelliset sidonnat, rikkinäiset kontit ja muut ongelmat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, kertoo liiketoiminta-analyytikko Ville Vainio.

Kasvupolulta yritys hakee sparrausta liikeideansa skaalaamiseen ja kansainvälistymiseen.

– Maaliskuussa käynnistyi rahoituskierros, jonka avulla tähtäämme myös Euroopan ja USA:n markkinoille.

Valitut yritykset saavat sparrausta 28.4. ja 25.5. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee lopuksi voittajat, jotka julkistetaan Kasvupolun finaalissa 17.8. Kaksi parasta yritystä etenee edelleen valtakunnalliseen finaaliin, joka järjestetään 26.-27.10.2016 Jyväskylässä.

Keski-Suomen Kasvupolun mahdollistavat alueelliset toimijat Jykes, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Keski-Suomen Yrittäjät, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen kauppakamari, Midinvest, JLaw, Kasvun Roihu Oy, Aava&Bang Oy sekä valtakunnalliset kumppanit Finnvera, Sonera ja Nordea.

Yhteyshenkilöt

Marko Jyllilä, tuomariston puheenjohtaja p. 050 3106822 marko.jyllila@relicomp.fi
Ville Vainio, liiketoiminta-analyytikko, Conexbird Oy, p. 020 734 9795 ville.vainio@conexbird.com
Teemu Kankainen, Kasvupolun fasilitoija, Aava&Bang Oy*, p. 0400 575117 teemu.kankainen@bang.fi

*Keski-Suomen kauppakamarin valtuuttama Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä. Kasvu Open on Keski-Suomessa kehitetty, Keski-Suomen kauppakamarin rekisteröimä tavaramerkki.

Kasvu Open on Suomen suurin yritysten kasvun sparrausohjelma, joka tukee pk-yritysten kasvua ja kansainvälistymistä maksutta ympäri Suomen ja eri toimialoilla. Mukana on tänä vuonna yhteensä 375 yritystä ja yli 950 Suomen liike-elämän huippua.Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin 26.-27.10, jossa 80 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

Kasvu Open Karnevaali 2018

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee tarkennuksia.