Lahden alueelta haravoitu 15 lupaavinta kasvusuunnitelmaa

20.4.2017

Yritysten kasvuohjelmaan Lahden alueen Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 44 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Népra Oy, jonka tuote on eettiset ja kestävät urheiluvaatteet. Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia. Ohjelma auttaa maksutta yrityksiä kasvusuunnitelmiensa toteuttamisessa.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat MunJob Oy, Tapahtumakanava, Tapio Anttila Collection Oy, Tingleware Oy, Lahden Tavarataksit Oy / Tavarataksi Finland, Aurio Hoiva Oy, Huido Oy, Etelä-Suomen Kosmetologikoulu, Népra Oy ja Bean & Burner Oy Lahdesta, Mediseam Oy ja Levypyörä Oy Nastolasta, Makeup Mondo Oy Vantaalta, Fasetti Oy Hollolasta sekä Lvi Lämpöpaja Heinolasta.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi metsä-, maatalous- ja maanrakennuskoneiden vanteiden valmistukseen, kahvi- ja suklaavalmistukseen, rakennussuunnitteluohjelmistoihin, kierrejousien valmistukseen teollisuuden ja kaupan aloille, tavarakuljetukseen, maskeerauskoulutukseen, hyvinvointipeleihin, työnhakuun nettipalvelulla ja lämmitysjärjestelmien suunnitteluun ja asennukseen.

Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota erityisesti markkinapotentiaaliin ja liikeidean uskottavuuteen, kasvuhaluun ja -mahdollisuuksiin sekä siihen, miten yritys hyötyisi sparrauksesta.

Tuomariston jäsen, toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen Hämeen kauppakamarista pitää hakijajoukkoa viime vuotta selkeästi tasaisempana.

“Puolen vuoden sisään tehtyjen tutkimusten mukaan alueella on selkeä kasvutrendi menossa ja se heijastui hakijoissakin. Nyt valituista yrityksistä saattaa löytyä jopa valtakunnallisen kisan voittaja.”

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rantasen mukaan yritykset edustivat laajasti eri aloja ja olivat myös eri ikäisiä.

“On hienoa nähdä, että yritykset ovat valmiita koeponnistamaan omia ajatuksiaan ja liikkeenjohdon ulkopuolisille näkemyksille on tarvetta.”

Rantasen mukaan ei-valittujen ideat eivät olleet välttämättä huonompia, mutta suunnitelmat vaativat vielä jatkojalostusta.

Rantasen ja Eerikäisen lisäksi tuomaristoon kuuluvat Marko Varjonen (Mvisor Finland Oy), Piia Aaltonen (Lunni Oy), Timo Wallenius (Henkilöstörahastopalvelut Oy) ja Kari Sartamo (Ely-keskus).

Népra Oy: Vastuullisuutta urheiluvaatteisiin

Yksi Kasvupolulle valituista on “vastuullinen urheiluvaatebrändi” Népra Oy, joka pyrkii tuotteissaan mm. minimalistisuuteen, eettisyyteen ja läpinäkyvään tuotantoon.  Vaatteet suunnitellaan ja kaavoitetaan Suomessa ja ommellaan Virossa italialaista kankaista.

“Haluamme on olla euroopanlaajuinen brändi. Vastaavaa ei tällä hetkellä löydy. Tuotteemme ovat pitkäikäisiä ja tuotantoprosessi on kokonaisvaltaisesti mietitty,” toimitusjohtaja Anna-Mari Niutanen kertoo.

Vaatteita on tarjolla tanssin, joogan ja crossfitin harrastajalle, mutta muutkaan lajit eivät ole poissuljettuja.

“Crossfit on lajina sellainen, että jos vaate siinä kestää, se kestää muussakin käytössä.”

Yritys hakee sparrausta ennen kaikkea myynnin kasvattamiseen.

“Brändipohja on kunnossa, mutta haluamme päivittää omia näkemyksiämme siitä, mistä myyntiä ja kansainvälistä kasvua voisi tavoitella.”

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 27.4. ja 18.5. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee 15.6. Kasvupolun semifinaalissa kaksi parasta yritystä, jotka etenevät jatkosparrauksiin ja  lokakuussa 2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Emilia Suosalo, Kasvu Open -fasilitoija Aava & Bang Oy,  p. 0400 802 926 emilia.suosalo@bang.fi
Anna-Mari Niutanen, toimitusjohtaja Népra Oy, p. 0407459279, ama@wearnepra.com

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 27 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat Ladec Oy, ELY-keskus, Hämeen kauppakamari, Päijät-Hämeen Yrittäjät, Koulutuskeskus Salpaus, Heinolan Kaupunki, Rantalainen Oy, Henkilöstörahastopalvelut Oy, Lunni Oy ja Lahden Ammattikorkeakoulu sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Kasvun Roihu Oy.