MedKit Finland ja Raikastamo parhaiten myyntikunnossa Kohti yrityskauppaa -Kasvupolulla

6.6.2017

Yrityskauppoja edistävän kasvuohjelman ja sen “Yritys myyntikuntoon” -kategorian lupaavimmaksi yritykseksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu MedKit Finland Oy Oulusta. Kunniamaininnan sai Raikastamo Oy Helsingistä. Yritykset etenevät valtakunnallisiin jatkosparrauksiin ja finaaliin, jossa valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset Start again ja Startup -sarjoissa.

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 68 hakijasta.

Tuomariston valintakriteereinä olivat kasvupotentiaalin lisäksi realistiset mahdollisuudet toteuttaa yrityskauppa: yrityksen kasvunäkymät, toiminnan jatkuvuus, taloudellinen tilanne, skaalautuvuus ja houkuttelevuus ostokohteena.

Voittajayritys, vuonna 2008 perustettu MedKit Finland Oy on yhteen nettiosoitteeseen keskitetty terveydenhuollon tavarahankinnan digitalisoitu palvelu. Tuomariston mukaan yritys ratkaisee uudenlaisella osaamisella kasvavan toimialan ongelman ja samalla uudistaa sitä onnistuneella tavalla.

Kunniamaininnan saaja, vuonna 2009 perustettu Raikastamo Oy on juomatalo, joka on keskittymässä entistä enemmän lapsille suunnattuihin makeuttamattomiin ja lisäaineettomiin tuotteisiin.

Tuomariston mukaan yritys toimii onnistuneesti isojen toimijoiden alalla, idealla on kansainvälistymispotentiaalia ja lisäksi se on ajankohtaisessa trendissä kiinni.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös OptimeSys Group Oy ja Irti Maasta Oy Espoosta, Ovikas Oy ja Softability Group Oy Vantaalta, Enersense International Oy Porista, Ikkunanpesu.com, Bemax Oy / Vaihtoautomaa, Planeetta Internet Oy ja Kuluvaaka Oy Helsingistä, Flexbright Oy, Fintex-Tetrakem Oy ja Edututor Oy Kangasalalta, Kirjakaari Oy ja CABELBOYS Oy Jyväskylästä, Arjasmaa Yhtiöt Oy Raisiosta, Löfs Ab Oy Luodolta, Bonum/Roslund&Roslund Oy Lappeenrannasta, Holetec Industrial Oy Orivedeltä, Vammalan Seurahuone Oy Sastamalasta, Stolt Consulting Oy Hämeenlinnasta, FinnCow Oy/Ltd Turusta, GasOne Oy Naantalista, Inspector Sec Oy Oulusta, Liepuskan Herkkupaja Oy Nilsiästä, Motokeidas Oy ja Valoram Oy Tampereelta, Arctic Lifestyle Rovaniemeltä sekä Epira Oy Karstulasta.

Tuomaristoon kuuluvat Suomen Yrittäjien valtakunnallisen omistajavaihdoshankkeen projektipäällikkö Mika Haavisto, toimitusjohtaja Juha Rantanen Suomen Yrityskaupat Oy:stä, asiakkuusjohtaja Antti Liimatainen Tietoakseli Oy:stä, Finnveran Sisä-Suomen yksikön aluejohtaja Juha Ketola, partneri Sampsa Kataja Eversheds Sutherland Oy:stä, sijoitusjohtaja Miikka Laine Panostaja Oyj:stä, Nordean kasvuyritysyksikön vetäjä Vesa Riihimäki sekä Varman yritysasiakkuuksien johtaja Mika Mäkinen.

Kohti Yrityskauppaa -Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 25.-26.10.2017 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 27.

Satu Haka, Kasvu Open -fasilitoija, p. 050 304 8779, satu.haka@roihu.com

Kasvu Open on pitkäjänteinen sparrausprosessi, joka auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

Kasvupolun mahdollistavat Finnvera, Nordea, Suomen Yrittäjät, Suomen Yrityskaupat, Varma, Panostaja, Tietoakseli ja Eversheds sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.

*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2018

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee tarkennuksia.