Mikrobionin ja Spindecon kasvunälkä vakuutti tuomarit Pohjois-Savon Kasvupolulla

13.6.2014

Keskiviikkona 11.6. Technopoliksen Viestikatu 7:ssä huipentuneessa Pohjois-Savon Kasvupolun finaalissa palkittiin voittajana Mikrobioni Oy ja kunniamaininnan sai Spindeco Oy. Voittajassa vakuutti erityisesti liikeidean ajankohtaisuus, sekä yrittäjätiimin osaaminen.

Pohjois-Savon Kasvupolun sparrauksessa mukana olleiden kymmenen yrityksen kasvusuunnitelmia on kevään aikana myllätty entistä terävämmiksi. Yrityksiä olivat kirittämässä kasvun asiantuntijat ja yritysjohtajat talkoohengellä. Tuomaristolla oli vaativa tehtävä valikoida yritysten joukosta voittaja.

- Pohjois-Savon Kasvupolulla oli mukana todella kovatasoisia yrityksiä ja valinnat olivat vaikeita. Painotimme valinnoissamme erityisesti tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia: tuotteen tai palvelun skaalautuvuutta, markkinan potentiaalia sekä tiimin kykyä, halua ja uskallusta kasvattaa yritystä, perusteli tuomaristossa mukana ollut Anssi Lehikoinen Nostetta Oy:stä.

Pohjois-Savon Kasvupolun voittaja Mikrobioni tarjoaa laboratorioanalyysipalveluja, sisäilmastokyselyjä, sekä koulutusta ja konsultointia liittyen sisäilmaongelmien tutkimiseen. Yritys on ensimmäisenä Suomessa validoinut uuden ja nopeamman menetelmän mikrobien analysointiin, joka lyhentää näytteiden analysointiaikaa kahdesta viikosta kahteen kolmeen päivään.

Mikrobionin Helena Rintala oli yllättynyt kuullessaan voitosta.

"Tämä ilmapiiri on ollut innostava. Tästä on saanut intoa jatkaa eteenpäin. Suurin anti on ollut pysähtyä miettimään asioita ja saada asiantuntevia näkemyksiä omiin ajatuksiin. On ollut tärkeä saada vahvistusta sille, että ollaan oikealla tiellä. Kasvupolun voittaminen tsemppaa meitä eteenpäin!"

Pohjois-Savon Kasvupolulla myönnettiin yksi erikoiskunniamaininta Spindeco Oy:lle, jonka sähköjohtimien manipulointiin liittyvään pinnoiteinnovaatioon liittyy tuomariston näkemyksen mukaan merkittävä kansainvälinen liiketoimintamahdollisuus.

Spindeco Oy:n Petteri Koljonen oli ilahtunut kunniamaininnasta ja paikasta valtakunnallisessa Kasvu Open finaalissa.

"Olin yllättynyt kunniamaininnasta, koska olemme niin aikaisessa vaiheessa oman liiketoimintamme osalta. En olisi voinut kuvitella menestystämme tällä tavalla. Kasvupolulla sai omalle uskolle paljon vahvistusta, olemme siis oikealla tiellä kasvumme kanssa! Kasvupolulla meistä oltiin todella kiinnostuneit. Tapaamamme asiantuntijat olivat yllättyneitä liikeideamme potentiaalista. Pohjois-Savon kasvupolulla oli mielestäni monta muutakin yritystä jotka olisivat ansainneet vähintään kunniamaininnan!"

Kasvupolun voittaja pääsee suoraan valtakunnalliseen Kasvu Open finaaliin sparrattavaksi sekä saa 3000 euron palkinnon. Myös kunniakirjan saaja päätettiin palkita paikalla Kasvu Open finaaleissa.

Mikrobionin Helena Rintala sanookin, että on hienoa päästä finaalitapahtumiin kertomaan omaa tarinaansa ja saamaan lisää näkemyksiä uusilta osaajilta.

Pohjois-Savon Kasvupolun tuomaristossa olivat Risto Koivisto Kuopio Innovationista, Anssi Lehikoinen Nostetta, Pertti Haapakorva ja Jari A. Väänänen Itä-Suomen Hallituspartnereista, Timo Tapaninen Finnverasta ja Pasi Laitinen Nordeasta.

Pohjois-Savon Kasvupolku

Pohjois-Savon Kasvupolku on osa valtakunnallista Kasvu Open kasvuyrityskilpailua. Valtakunnalliseen kilpailuun voi hakea mukaan 13.6. asti osoitteessa www.kasvuopen.fi/osallistu . Pohjois-Savon Kasvupolulle haki mukaan kaikkiaan 16 yritystä, joiden joukosta tuomaristo valitsi hakemusten perusteella kymmenen yritystä sparrattavaksi. Kasvupolkuun ja Kasvu Openiin osallistuminen on yrityksille maksutonta.

Pohjois-Savon Kasvupolun sparrauspäiviin valittiin Jii Okanen Prduction Oy, Biosafe Special Laboratory Services Oy Ltd, Oivauni Oy, Weego Software Oy, Spindeco Oy, Jenni Rutonen Design Ky, Mikrobioni Oy, FinnEnergia Oy, Chasswheel Oy ja Funtek Oy.

Kasvu Openin valtakunnallisia yhteistyökumppaneita ovat Nordea, Finnvera ja Technopolis. Pohjois-Savon Kasvu olivat mahdollistamassa lisäksi Kuopio Innovation, sekä Kuopion alueen kauppakamari, Savon Yrittäjät, ja Itä-Suomen Hallituspartnerit.

Lisätietoja:

tuomariston jäsen/kommentoija Risto Koivisto, p.044 376 5583 risto.koivisto@kuopioinnovation.fi

voittajayritys Mikrobioni, Helena Rintala, p. 050 434 5416 helena.rintala@mikrobioni.fi

kunniamaininta Spindeco, Petteri Koljonen, p. 040 834 3898, petteri.koljonen@spindeco.fi

Matti Härkönen, Kasvupolun toteuttaja, Kasvun Roihu, p. 040 578 2688 matti.harkonen@kasvunroihu.fi