Myynnin ja markkinoinnin kasvuohjelmaan peräti 75 hakemusta ─ 15 jatkoon

15.5.2018

Yritysten kasvuohjelmaan Myynnin ja markkinoinnnin Kasvupolulle on valittu 15 kasvuhakuista yritystä peräti 75 hakijan joukosta. Myynnin ja markkinoinnin Kasvupolku järjestetään toista kertaa osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Bean & Burner, Laulumaa Huonekalut Oy sekä Materflow Oy Lahdesta, Brighterwave Oy sekä SmoothTeam Oy Tampereelta, Day With A Local Helsingistä, Ecomedic Oy Suonenjoelta, EEE Innovations Oy Lohjalta, Frescon Oy Lempäälästä, Keli Clothing Oy Turusta, Lilja Farms Oy Kauhavalta, Myssyfarmi Oy Pöytyältä, Pitkäsen Maalaisjuustola (Maatalousyhtymä Pitkänen Pauli ja Oiva) Kuusamosta, Simec systems Ky Hankasalmelta sekä Suomen varastokontti oy Somerolta.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. lisätyn todellisuuden älylasien valmistamiseen, pelillisiin ratkaisuihin tiimien kehittämiseksi, merinovillaisiin asusteisiin, teollisuudelle suunniteltuihin uudenlaisiin putkiliitinjärjestelmiin, merikonttien uudenlaiseen tehokkaampaan purkamiseen jne.

Eri osa-alueista “myynti ja markkinointi” on suurin kasvun pullonkaula Kasvu Openin saamien hakemusten perusteella. Kasvupolun kumppanit, Keskisuomalainen, Kamua, Tietoykkönen, Artranta ja Lunni, ovat mukana ennen kaikkea myynti- ja markkinointiosaamisensa takia.

Tuomariston kriteeristössä painottui erityisesti tahtotila, liikeidean uskottavuus ja markkinapotentiaali sekä toisaalta se, miten yritysen kasvua voidaan edesauttaa myynnin ja markkinoinnin keinoin. Tuomariston puhemies Osmo Kurki, Tietoykkösen toimitusjohtaja, avasi tuomariston roolia kasvupolulla.

“Ensialkuun näytti että tämä on helppoa, mutta mitä pidemmälle ja syvemmälle mentiin sitä vaikeammaksi karsiminen kävi. Joitakin sellaisia keissejä pudotettiin, joiden kohdalla koettiin, että puhtaasti myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta heitä ei voi auttaa,” Kurki kertoo.

Tuomarointi oli Kurjen mukaan erityisen vaativaa runsaan hakijamäärän takia.

“Vartti ennen voittajien julistamistakaan ei ollut vielä selvää, mitkä olisivat viimeiset mukaan valitut yritykset. Yritettiin jopa vaikuttaa järjestäjiin, että saataisiin 16 yritystä mukaan, mutta siltä puolelta ei taivuttu,” Kurki naurahtaa.

Tuomaristoon kuuluvat Kurjen lisäksi Jaakko Pernu Kamua Oy:stä, Timo Vilpponen Keskisuomalainen Oyj:stä, Piia Aaltonen Lunni Oy:stä sekä Anita Saarelainen Artranta ry:stä.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 29.5. ja 12.6.2018 Jyväskylässä. Tällöin myynnin ja markkinoinnin asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Emma Varis, Kasvupolun back office, Aava & Bang Oy*, p. 040 4855 999, emma.varis@bang.fi

Emilia Suosalo, Kasvupolun fasilitoija, Aava & Bang Oy, p. 0400 802 926, emilia.suosalo@bang.fi

Osmo Kurki, toimitusjohtaja, Tietoykkönen Oy, p. 050 561 7295, osmo.kurki@tietoykkonen.fi

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
Kasvupolun mahdollistavat Keskisuomalainen Oyj, Kamua Oy, Tietoykkönen Oy, Lunni Oy sekä Artranta ry ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Kasvun Roihu Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2019

Tervetuloa Suomen positiivisimpaan kasvuyritystapahtumaan Jyväskylään 23.—24.10.2019