Näissä yrityksissä on parhaimmat kasvun mahdollisuudet – 80 Kasvu Open -finalistia julki

19.8.2016

Ympäri Suomen ja eri toimialoilla toimivien kasvuhaluisten yritysten parhaimmisto on valittu. 80 yrityksen joukosta noin puolet on startupeja ja puolet pidempään toimineita yrityksiä. Aikaisempiin vuosiin verrattuna joukossa on paljon yrityksiä, jotka osaavat hyödyntää Kasvu Openissa saamaansa sparrausta entistä paremmin ja ovat lisäksi ottaneet konkreettisia kasvun askeleita nopealla aikataululla.

Katso lista yrityksistä paikkakunnittain tästä.

Yritykset ovat saaneet pk-yritysten kasvuohjelma Kasvu Openissa sparrausta eri alojen asiantuntijoilta kasvusuunnitelmilleen maksutta. Niille oli toimintakauden 2016 aikana tarjolla 24 alueellista tai toimialakohtaista kasvuohjelmaa eli Kasvupolkua (esim. Pääkaupunkiseutu, Lappi, digiala, hyvinvointiala, biotalous...). Pääsykriteerinä oli kasvun nälkä ja uskottava kasvusuunnitelma.

Finalistien joukko muodostuu Kasvupolkujen voittajista ja kunniamaininnan saajista, lisäksi valtakunnallinen tuomaristo nosti sparraukseen osallistuneista yrityksistä vielä 30 lupaavinta mukaan.

Yritykset tietävät, mitä hakevat

Kasvupolkujen fasilitoija ja valtakunnallisen tuomariston sihteeri Nina Rautiainen luonnehtii finalistijoukkoa kasvuhalussaan hyvin aktiivisiksi.

– Joukossa on monta yritystä, joille on jo sparrauksen aikana eli muutaman kuukauden sisällä tapahtunut paljon. Näistä yrityksistä on jo kuultu ja kuullaan vielä lisää ennen Kasvu Openin finaalia lokakuussa.

Kasvu Openia on järjestetty valtakunnallisella tasolla vuodesta 2014 lähtien. Tunnettuuden lisääntyminen näkyy Rautiaisen mukaan siinä, että mukaan hakeutuu koko ajan ketterämpiä kasvajia.

– Yritykset etsivät aktiivisesti ohjelman kautta konkreettisia kumppanuuksia, jakelukanavia, rahoitusta ja verkostoja. Sparrausta osataan myös hyödyntää bisnesavausten rakentelussa eri tavalla kuin aikaisemmin.

Yhteistyökumppani Nordean pk-yrityksistä vastaava liiketoimintajohtaja Sampsa Laine arvioi, että yritykset osaavat hakeutua Kasvupoluille kuultuaan niistä positiivisia kokemuksia muilta.

– Kasvu Open ei ole millään tavalla päälleliimattua eikä perustu johonkin yhteen isoon tapahtumaan. Tämä on paljon enemmän aitoa kädet savessa -tekemistä, kuin mediaseksikästä hypeä.

Finalisti saa henkilökohtaisen tukijan

Uutena ulottuvuutena kukin finalistiyritys saa mentorin, “Kasvun Osaajan”, avukseen. Kasvun Osaajia haettiin viime keväänä henkilöistä, jotka haluavat kokemuksellaan ja osaamisellaan auttaa kasvuhaluista pk-yritystä. Hakemuksia tuli 220 eri puolita Suomea, ja joukosta on nyt saatettu yhteen yritykset ja osaajat yrityksen tarpeita silmälläpitäen.

Finalistiyritykset saavat lisää sparrausta syys-lokakuun aikana, jolloin Osaajat ovat mukana sparrauksissa ja tarjoavat yrittäjille tukensa. Yhteensaattamisen jälkeen osapuolet voivat vapaasti sopia yhteistyön kestosta ja muodoista.

Voittajat valitaan lokakuun lopulla

Finalistit pitchaavat kasvusuunnitelmiaan 26.-27.10. Jyväskylässä toimintakauden päättävässä verkostotapahtuma Kasvu Open Karnevaalissa. Tällöin valitaan finalistien joukosta myös voittajat eli Suomen kasvunnälkäisimmät yritykset startup- ja start again -sarjoissa.

Kasvu Openin valtakunnallisina kumppaneina ovat Nordea, Sonera ja Finnvera. Kasvun Osaajat -ohjelman kumppanina toimii Sitra.

Nina Rautiainen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p. 044 044 1111, nina.rautiainen@kasvunroihu.fi
Uljas Valkeinen, Kasvu Open johtaja, p. 050 5688555 uljas.valkeinen@kauppakamari.fi
Jaana Siljamäki, Kasvu Open viestintäpäällikkö, p. 050 3046794, jaana.siljamaki@kauppakamari.fi

*Keski-Suomen kauppakamarin valtuuttama Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä. Kasvu Open on Keski-Suomessa kehitetty, Keski-Suomen kauppakamarin rekisteröimä tavaramerkki

Kasvu Open Karnevaali 2018

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee vielä tarkennuksia.