Nämä yritykset valittiin Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolulle

20.12.2017

Yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 69 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on suomalaisista luonnonyrteistä ja -marjoista teesekoituksia valmistava NORD-T. Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Asiantuntijoiden sparraukseen valitut yritykset ovat Bitcomp Oy Jyväskylästä, Karelia Arctic Oy Espoosta, Finnos Oy ja NorthDrone Oy Lappeenrannasta, NORD-T ja Helsinki Wildfoods Helsingistä, Puhdistamo – Real Food Oy Lempäälästä, Suomen Metsät Kuntoon Suomussalmelta, Circfin Oy Nivalasta, INARI Arctic Cosmetics Oy Kolarista, Kolo Design Oy Joensuusta, Korsuretket Oy Ikaalisista, Söderlångvik gård Dragsfjärdistä, HaliPuu Kittilästä sekä Lapin Metsäpalvelut Rovaniemeltä.

Yritysten liikeideat liittyvät tietojärjestelmiin, erilaisiin pihkasta, marjoista ja yrteistä valmistettuihin luonnontuotteisiin ja -kosmetiikkaan, tukkienmittausjärjestelmiin, metsäpalveluihin, matkailu- ja ravitsemuspalveluihin, kuvantamispalveluihin, koivutuotteisiin ja virtuaaliseen puupalveluun.

Tuomariston mukaan hakeneiden yritysten taso oli monipuolinen. Hakijajoukosta oli selvästi havaittavissa trendi luonnonalatuotteiden ja -palveluiden osalta, jotka ovat tällä hetkellä markkinoilla kovassa nosteessa. Markkinapotentiaali, kasvusuunnitelman uskottavuus ja innovatiivisuus sekä aito halu yrityksen kehittämiseen vaikuttivat tuomariston valinnoissa.

“Saimme hakemuksia eri kehityskaaren vaiheissa olevilta metsä- ja luontoyrityksiltä. Pyrimme tarkastelemaan alan tulevaisuuden näkymiä ja huomioimaan sen myös valintoja tehdessämme. Mielestäni onnistuimme tehtävässämme hyvin, joskin isosta hakijajoukosta karsintaa tehtäessä, jouduimme jättämään monta potentiaalista yritystä myös valinnan ulkopuolelle,” kuvailee tuomariston puheenjohtaja Sanna Kasurinen Metsäkeskuksesta.

Tuomaristoon kuuluvat Kasurisen lisäksi Aki Hostikka Metsäkeskus, Teemu Saarinen PJT-Forest Oy, Tuomo Turunen Metsäpalvelu Turunen Oy, Juha Rutanen Suomen luontoyrittäjyysverkosto ja Kimmo Aalto MTK.

Kansainvälistä kuluttajabrändiä rakentamassa

Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä suomalaisia luonnonyrttejä ja marjoja aasialaisiin teelaatuihin yhdistävä helsinkiläinen NORD-T. Luomusertifioitujen ja puhtaiden raaka-aineiden tuloksena on syntynyt premium-laatuinen teevalikoima, jota viedään jo kahdeksaan maahaan.

”Haluamme omalla toiminnallamme kasvattaa suomalaisen luonnontuotealan kysyntää. Aidot ja alkuperältään puhtaat tuotteet ovat meille myös keino erottua markkinoilla”, kertoo yrityksen toinen yrittäjä Nina Rantala.

Kasvu Open -sparraukselta yritys odottaa erityisesti ulkopuolista näkemystä kansainvälisen kuluttajabrändin rakentamiseen ja kasvun rahoittamiseen.

“Olemme kahden yrittäjän voimin päässeet pitkälle, mutta nyt on aika astua seuraavalle tasolle. Neuvottelemme parhaillaan viennin aloittamisesta Japaniin. Kansainvälinen markkinointiosaaminen, brändihallinta sekä kasvavan kysynnän rahoittaminen ovat asioita, joihin kaipaamme apua”, Rantala summaa.

Kasvupolulle valittuja 15 yritystä sparrataan 24.1. ja 14.3. 2018. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa yhteensä 10 eri mylläriä 45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi 14.3. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa 2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Lisäksi kaikille Kasvupolulle mukaan hakeneille yrityksille järjestetään Kasvupaja-työpajapäivä 14.2., jossa myös sparrauksen ulkopuolelle jääneet yritykset pääsevät kehittämään kasvusuunnitelmaansa viidestä eri näkökulmasta. Kasvupaja järjestetään yhdessä Maaseudun Kasvupolulle hakeneiden yritysten kanssa.

Emilia Suosalo, Kasvupolun fasilitoija, Aava & Bang Oy*, p. 0400 802 926, emilia.suosalo@bang.fi

Sanna Kasurinen, yritysten ja yhteisöjen palvelupäällikkö, Metsäkeskus, p. 040 674 3098, sanna.kasurinen@metsakeskus.fi

Nina Rantala, yrittäjä, NORD-T, p. 045 263 0710, nina@nord-t.com

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolun mahdollistavat Metsäkeskus, Metsäalan Yrittäjät Ry ja Suomen Luontoyrittäjyysverkosto Ry sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Laukaan kunta ja Keski-Suomen Liitto.

*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki Oy ja Kasvun Roihu Oy.

Kasvu Open Karnevaali 2018

Olemalla mukana Kasvu Open Karnevaalissa varmistat oman paikkasi koko Suomen kasvuyritysverkoston kohtaamisessa.

Ohjelmaan tulee vielä tarkennuksia.