Kasvu Openin voittajayritykset valittiin

27.10.2016

Kasvu Openin jo toimivien yritysten sarjan eli Start again -sarjan on voittanut Classic Pizza Restaurant/Hangon Makaronitehdas Helsingistä. Startup -yritysten sarjan voittoon ylsi Opti Automation Espoosta. Kunniamaininnan Start again -sarjassa saa Norrhydro Rovaniemeltä ja startup-sarjassa Flexound Systems Espoosta.

Voittajat valikoituivat 79 finalistista. Finalistien joukko on puolestaan seuloutunut vuoden mittaan yli seitsemästäsadasta Kasvu Openiin kasvusuunnitelmansa lähettäneestä yrityksestä. Yritykset olivat eri toimialoilta ja eri puolilta maata. Vuoden aikana yritykset ovat saaneet kasvusuunnitelmilleen maksutonta sparrausta eri alojen asiantuntijoilta.

Kasvu Openissa annetaan maksutonta sparrausta eri alojen pk-yrityksille ja sen ohessa on kilpailuprosessi, jossa etsitään kasvunnälkäisintä yritystä ja parasta kasvusuunnitelmaa. Tuomaristo kiinnitti huomiota erityisesti liikeidean disruptiivisuuteen (erottuu ja luo uuden liiketoimintamallin) ja skaalautuvuuteen, kansainvälistymispotentiaaliin sekä tiimin uskottavuuteen, johon vaikuttavat tiimin kokoonpano, tiedot, taidot ja asenne.

Tuomaristo avasi valintakriteerejä

Classic Pizza Restaurant/Hangon Makaronitehdas kertoo tekevänsä pizzaa korkealaatuisista raaka-aineista ja yllättävillä resepteillä.

Tuomariston mukaan yritys on kiinni trendissä, jossa kulutetaan vähemmän, mutta parempaa. Tuote ei kilpaile hinnalla, vaan arjen luksuksella. Maailman paras pizzaketju Suomesta on ajatuksena hieno ja rohkea.

– Maamme ei nouse pelkällä teknologialla, vaan tarvitsee palvelu- ja markkinointiosaamista. Classic Pizza Restaurant/Hangon Makaronitehdas on kansainvälistyessään esimerkki tästä, tuomaristo sanoo.

Startup -sarjan voittaja Opti Automation optimoi huoneiston lämpötilaa, säästäen keskimäärin 40 prosenttia sähkönkulutuksessa.

Opti Automationilla on tuomariston mukaan onnistunut tuote, mistä on todisteena jo hankitut asiakkaat ja isot kumppanit. Yrityksellä on toimiva, patentoitu teknologiaratkaisu. Arvolupaus eri osapuolille on selkeä.

– Valmis tuote on yksinkertaisuudessaan vakuuttava. Kumppanien kautta yrityksellä on myös jakelukanavat olemassa, tuomaristo huomauttaa.

Start again sarjan kunniamainittu Norrhydro on 30 vuotta vanha pohjoissuomalainen hydraulikomponenttien valmistaja. Se tuomariston mukaan yritys, joka yhdistää älyn hydrauliikkaan. Yrityksellä on teknisesti hyviä tuotteita ja suojattu innovaatio, millä on saatu useita merkittäviä asiakkaita. Norrhydron röyhkeä arvolupaus  “Teemme paremmin kuin muut”, vakuuttaa.

– Reilusti lisää kasvunnälkää, ja tässä on mahdollisuudet todella isoksi liiketoiminnaksi, tuomaristo kehottaa.

Startup-sarjan kunniamainittu Flexound Systems muuttaa musiikin yksiaistisen kuuntelun moniaistiseksi elämykseksi yhdistämällä äänentoiston ja ääniaaltojen värähtelyn.

Flexound Systems erottui joukosta asenteellaan. Lisäksi heillä on tuomariston mukaan omintakeinen idea ja “rokkaava” tuote. Yrityksen keksimät käsitteet “feelsound” ja “feelness” kuvaavat hyvin äänen kokemisen uutta ulottuvuutta. Yrityksen tuote soveltuu sekä hyvinvointi- että elämysmarkkinoille.

– Tästä voi parhaimmillaan tulla jotain todella isoa, tuomaristo sanoo.

Valtakunnalliseen tuomaristoon kuuluvat Suomen bisnesenkeliverkosto FiBAN ry:n puheenjohtaja Jaakko Salminen, Butterfly Venturesin perustaja ja osakas Juho Risku, sarjayrittäjä, Itä-Suomen yliopiston professori Anssi Lehikoinen, Largo Capitalin toimitusjohtaja Seppo Sneck (puheenjohtaja), Pihlajalinna-konsernin varatoimitusjohtaja Leena Niemistö ja pääomasijoittaja Juho Lipsanen. Tuomariston sihteerinä toimii Nina Rautiainen Kasvu Open -tiimistä.

Karnevaalilla kävijäennätys

Kasvu Open Karnevaaliin ilmoittautui tänä vuonna noin 1800 kasvuyritysverkoston jäsentä, mikä on kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Tapahtuma yhdisti Suomen lupaavimmat kasvuyritykset, tulevaisuuden työllistäjät, kasvuyritysverkoston ja kasvuyritysten kumppanit. Kokonaisuutena tapahtuma oli yhdistelmä kasvuyrityskilpailua, messuja, seminaaria, työtä ja huvia.

Karnevaalin tuottajan Leena Räisäsen mukaan tämän vuoden tapahtumasta lähdettiin järjestämään kasvuyritysverkoston todellista kohtaamista. Karnevaalissa juhlittiin yhdessä koko verkoston kanssa yritysten kasvun eteen tehtyä työtä.

– Verkostoituminen ja sparrausprosessin läpikäyneet yritykset nostettiin tänä vuonna tärkeimmiksi asioiksi tapahtumassa. Kilpailuprosessi avattiin myös suurelle yleisölle ja jokainen osallistuja pääsi halutessaan tutustumaan paremmin finalistiyrityksiin, Räisänen kertoo.

Haku ensi vuoden Kasvupoluille auki

Torstaina 27.10. avattiin myös haku tähän mennessä varmistuneille kauden 2017 Kasvupoluille. Jo 20 erilaista alueellista ja/tai toimialakohtaista kasvuohjelmaa on tiedossa. Niiden joukossa on useita aivan uusia kasvuohjelmia, kuten Elintarvikealan-, Tulevaisuuden liikenteen tai Venäjän markkinoille suuntaava Growing to Russia -Kasvupolku. Yrittäjä voi joko hakea suoraan mukaan sparraukseen tai osallistua starttikiertueelle kuulemaan lisää Kasvu Openista.

Voittajavalinnat:

Seppo Sneck, tuomariston puheenjohtaja p. 0400 643 803 seppo.sneck@largocapital.fi
Nina Rautiainen tuomariston sihteeri, Kasvun Roihu Oy, Kasvu Open -tiimi, p. 044 044 1111, nina.rautiainen@kasvunroihu.fi

Karnevaali:

Leena Räisänen, Karnevaalin tuottaja, p. 050 5559915 leena.raisanen@kauppakamari.fi

Kasvu Open yleisesti:

Uljas Valkeinen, Kasvu Open johtaja, p. 050 5688555 uljas.valkeinen@kauppakamari.fi

Jaana Siljamäki, viestintäpäällikkö p. 0503046794 jaana.siljamaki@kauppakamari.fi