Spindeco ja Sleipner ovat Kasvu Open 2014 -voittajat

24.10.2014

Valtakunnallisen Kasvu Open -kasvuyrityskilpailun voittajiksi on valittu Start up -sarjassa kuopiolainen Spindeco ja Start again -sarjassa jyväskyläläinen Sleipner Finland.

Spindecon ydinliiketoiminta perustuu innovaatioon, jolla on suuret hyödyntämisen mahdollisuudet: Sähkönjohtimen manipulointiin liittyvällä pinnoiteinnovaatiolla saadaan minkä tahansa sähkölaitteen hyötysuhdetta parannettua.

Kavsu Open voittajat, tuomaristo ja yhteistyökumppanit Finaalissa 2014.

“Olemme tällä keksinnöllä tuoneet osuuttamme Suomen talouden kasvuun. Spindecon keksijä Pekka Saastamoinen on uskomaton tyyppi. Tiimissä on erilaisia ihmisiä, minkä vuoksi olemme kasvaneet paljon myös yrityksenä”, Spindecon yrittäjä Petteri Koljonen kertoo.

Sleipner Finland on kaivosalalle keskittynyt laitetoimittaja, joka on ratkaissut asiakkaidensa raskaiden telakoneiden siirto-ongelmat innovatiivisesti. Sleipnerin markkinapotentiaali on jopa 15 miljardia euroa.

“Sleipner Finlandin pää on pilvissä, mutta jalat tiukasti maassa. Meillä on tavoitteet korkealla ja valmiudet niiden toteuttamiseen. Maailman parhaan myyntiorganisaation rakentaminen on Sleipnerin seuraava haaste. Nyt on läpilyönnin aika”, vakuuttavat Sleipnerin myynti- ja markkinointijohtaja Janne Pöllänen ja toimitusjohtaja Tomi Korhonen.

Kunniamaininnat Ouluun ja Kajaaniin

Tuomaristo jakoi kunniamaininnan Start up -sarjassa oululaiselle Meontrustille, jonka tuote MePIN on tunnistusjärjestelmä 3D-turvatekniikkaa käyttäville korttimaksuille. Start again

-sarjassa kunniamaininnan sai kajaanilainen energiatehokkaita valaistusratkaisuja kehittävä, valmistava ja toimittava Valtavalo.

“Olemme menossa kohti tähtiä ja uskomme, että tästä oikeasti saadaan aikaan iso juttu niin taloudellisesti kuin työllistäjänä. Tiimi on asiantunteva, ja tavoitteenamme on valloittaa maailma”, Meontrustin perustaja Janne Parkkila.

Valtavalo on kasvanut tasaisesti tähän asti. Haemme vahvaa kasvua myös jatkossa. Pystymme tarjoamaan kilpailijoita pidempää valaistuksen käyttöikää. Jokainen tuotteemme testataan, minkä vuoksi niillä on myös pitkä takuu”, kertoo Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen.

Kasvu Open -menestyjät levittävät yrittämisen ilosanomaa

Kasvua tavoittelevat yritykset ovat kansantalouden moottori. Suomeen tarvitaan Kasvu Open -menestyjien kaltaisia yrityksiä, joiden omistajilla on kova halu kasvaa ja tavoitella markkinoita kotimaan ulkopuolella.

“Nämä yritykset varmistavat, että Suomessa on työpaikkoja ja hyvinvointia myös tulevaisuudessa. Ne myös levittävät parhaalla mahdollisella tavalla yrittämisen ilosanomaa. Nämä yritykset ovat niin kovia tekijöitä, että ekonomistina kannustan niitä jatkamaan samaan malliin”, toteaa Elinkeinoelämän keskusliiton kilpailukyky ja kasvu -vastuualueen johtaja Leena Mörttinen.

Kehittäkää asiakkaiden ongelmien ratkaisuun huipputuotteita ja palveluita, verkostoitukaa kansainvälisesti ja lainatkaa muilta parhaiksi havaitut käytännöt”, evästää Mörttinen Kasvu Open -menestyjiä.

Kasvu Openiin haki tänä vuonna mukaan kaiken kaikkiaan 347 yritystä, joista 60 kilpaili  finaalissa. Jo kilpailun aikana yritykset ovat kohdanneet liike-elämän eri osa-alueiden asiantuntijoita ja rahoittajia. Kasvu Openin kasvuun kiihdyttävässä mallissa yritysten tueksi on tuotu maksutta laaja-alainen ja korkeatasoinen liike-elämän asiantuntemus, jonka tuella yritykset ovat voineet etsiä ratkaisuja ja ideoita omiin haasteisiinsa.

Tuomariston perustelut Kasvu Open -voittajien valinnoille ovat seuraavat:

Spindeco: Yrityksellä on käsissään innovaatio, joka voi mullistaa maailmaa. Sillä on selkeästi suurin markkinapotentiaali Kasvu Open -finalisteista, ja siksi myös hurjin kasvun mahdollisuus.

Sleipner Finland: Yrityksellä on valmis innovatiivinen tuote, joka on todistanut toimivuutensa. Sillä on valtava markkina vallattavana. Sleipnerin tiimi on ollut Kasvu Openin aikana valmis kehittämään yritystä ja tuotetta. Se oli vastaanottavainen sparraajien neuvoille. Enää tarvitse hoitaa homma kotiin.

Meontrust: Transaktioliiketoiminta on luonteeltaan sellaista, että potentiaali on valtava. Meontrustilla on mahdollisuus oman IP:n kautta mahdollisuus rakentaa ja suojata markkina-asemaa.

Valtavalo: Yritys on ymmärtänyt ydinosaamisensa ja sen, kuinka bisnes monistetaan kansainväliseksi.

Lisätietoja:

Kuvia Kasvu Open Finaalista  http://terotemedia.kuvat.fi/kuvat/kasvu-open/

Spindeco Oy: Petteri Koljonen, 040-834 3898, petteri.koljonen@spindeco.fi

Sleipner Finland Oy, Janne Pöllänen, p. 050 911 7730, jp@sleipner.fi

Meontrust Oy, Janne Parkkila, p. 0407638420, jannep@meontrust.com

Valtavalo Oy, Markku Laatikainen, p. 0500 717 190, markku.laatikainen@valtavalo.fi

Uljas Valkeinen, Kasvu Open johtaja p. 050 568 8555

Juho Risku, p. 040 557 4004, juho@butterfly.vc