Valtakunnalliseen Kasvu Openiin haki 347 yritystä ja ideaa ympäri Suomea

16.6.2014

Kasvu Open haastaa kaikki kasvunälkäiset yritykset uudistumaan ja kasvattamaan omaa liiketoimintaansa vaikka kansainvälisiin mittoihin asti. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun ja yritysten yhdessä kehittämä, kaikille avoin ja maksuton prosessi perustuu malliin, jossa yritysten tueksi tuodaan laaja-alainen ja korkeatasoinen liike-elämän asiantuntemus.

Kasvu Openissa kohtaavat yli 500 kokeneen yritysjohtajan osaamispääoma ja 150 kasvunälkäisen pk-yrityksen uudet raikkaat ideat. Kasvu Openin tavoite on auttaa yrityksiä kasvuun. Jokainen yritys tuo prosessiin oman haasteensa, joihin etsitään ratkaisuja kasvotusten asiantuntijoiden kanssa. Kaikki osallistujat saavat konkreettisia neuvoja kasvun ja myynnin rakentamiseen.

Valtakunnalliseen Kasvu Open kasvuyrityskilpailuun on voinut ilmoittautua avoimen haun kautta 17.3. alkaen. Haku päättyi perjantaina 13.6. huimalla hakijamäärällä. Avoimen haun kautta hakemuksia tuli ympäri Suomea yhteensä 173. Alueellisille Kasvupoluille haki yhteensä 174 yritystä. Koko prosessin tukena ja saavutusten arvioijana toimii puolueeton ja kasvuyrittämisen arjen haasteet tunteva Kasvu Open –tuomaristo. Tuomaristoon kuuluvat Anne Berner Vallila Interior Oy:stä, Ilkka Kivimäki Start Up Saunasta ja Inverture OY:stä, Jaakko Salminen FiBAN:sta ja Opoli Oy:stä, Juho Lipsanen, Juho Risku Butterfly Ventures:sta, Marika Af Enehjelm Suomen Pääomasijoitus FVCA:sta ja tuomariston puheenjohtajana toimii Pekka Pirttiaho Prewise Oy:stä.

Tuomaristo valitsee koko hakijamäärästä noin 50 yritystä syksyllä starttaavaan Kasvu Openiin. Jokainen tuomari tutustuu hakemuksiin itsenäisesti ja pisteyttää ne kolmiportaisella asteikolla. Lisäksi tuomaristo kokoontuu yhteiseen keskusteluun, jossa tehdään lopulliset päätökset. Tuomaristo painottaa yrityksen tuotteen tai palvelun ainutlaatuisuutta, markkinoiden mahdollisuutta sekä tiimin kykyä, halua ja uskallusta toteuttaa kasvun suunnitelmat. Kansainvälistä näkökulmaa painotetaan arvioinnissa, mutta kokonaisuus ratkaisee.

Ensi syksynä valitut osallistujat käyvät läpi kaksi Kiitoratapäivää. Ensimmäinen Kiitoratapäivä järjestetään Tampereella 21.8., Jyväskylässä 9.9. ja Helsingissä 31.9., joista finalistiyritys osallistuu yhteen. Toinen Kiitoratapäivä järjestetään Kasvu Open Finaalitapahtumassa, joka on kaikille yhteinen. Kiitoratapäivissä yritykset osallistuvat työpajoihin, joissa konkreettinen sparraus tapahtuu. Ainutlaatuisten ja testattujen työpajametodien avulla osallistuvat yritykset saavat omiin kasvusuunnitelmiinsa vauhtia.

Kasvu Open hakee kasvunnälkäisiä yrityksiä ympäri Suomea

Tänä vuonna Kasvu Open on toiminut laajemmin kuin koskaan aiemmin. Alueelliset Kasvupolut ovat toimineet tämän kevään aikana yhteensä seitsemässä maakunnassa: Kainuussa, Pohjois- ja Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa, Pohjoisessa Keski-Suomessa, Vaasassa ja Pääkaupunkiseudulla Metropolialueella, joka on paraikaa käynnissä. Lisäksi Jyväskylässä järjestettiin kaikille Suomen yrityksille avoin Fast Track Cyber –Kasvupolku, jonne haettiin Kyberturvallisuuteen keskittyneitä yrityksiä.

Kasvupolku on alueellinen sparrausprosessi, jossa oman alueen kokemusjohtajat ja liiketoiminnan osaajat tuovat oman osaamisensa yritysten tueksi. Prosessi on osallistujille maksuton. Alueen yritykset on haastettu ajattelemaan omia kasvun mahdollisuuksiaan sekä tarjottu osaaja- ja rahoituskontakteja kasvun konkreettiseksi tekemiseksi. Alueelliset Kasvupolut ovat osa valtakunnallista Kasvu Open 2014 kasvuyrityskilpailua ja sparrausprosessia.

Alueellisille Kasvupoluille haki runsaasti paikallisia yrityksiä, joista mukaan valittiin hakemusten perusteella 10-15 yritystä alueen Kasvupolusta riippuen. Kasvupolkujen osallistujat kävivät läpi kaksi Kiitoratapäivää, joissa he saivat tukea ja kehittämisideoita myyntiin, markkinointiin, rahoittamiseen, osaamiseen ja johtamiseen. Kasvupolku huipentui alueen finaalitapahtumaan, joka oli kaikille avoin tilaisuus. Kasvupolkujen finaalitapahtumassa voittajayritys palkittiin 3000 euron palkinnolla ja suoralla paikalla valtakunnalliseen Kasvu Open finaaliin. Voittajayritykset alueellisilta Kasvupoluilta ovat Magister Solutions Oy Jyväskylästä, Valtavalo Oy Oulusta, Plan Brothres Oy Mikkelistä, Bedit Joensuusta, Pohjoinen Group Oy Karstulasta, Ampner Oy Vaasasta ja Mikrobioni Kuopiosta.

Muutamia yrityksiä alueellisilta kasvupoluilta muistettiin myös kunniamaininnoilla. Kunniamaininnan saivat Jeven Oy Mikkelistä, OC-Systems Oy Joroisista, Fysikaalinen Hoitolaitos Kunnon Syke Oy Karstulasta, Suomen Kodinhoitotekniikka Oy Pihtiputaalta, Oy Gambit Labs Ab Vaasasta, Spindeco Oy Kuopiosta, PKP Flex Oy Nurmeksesta ja Pro Griding AM Oy Joensuusta.

Kasvu Open huipentuu syksyllä

Kasvu Open 2014 matka huipentuu finaalitapahtumaan 23.–24.10. Jyväskylän Paviljongissa. Saman katon alle kokoontuu 1000 kasvajaa ja kasvunasiantuntijaa, 400 bisnesenkeliä ja sparraajaa, 60 Kasvu Open finalistia sekä 20 Suomen huippupuhujaa omalta alaltaan. Finaalitapahtumassa kulkevat rinnakkain Kasvu Open finalistien omat Kiitoradat, samalla kun seminaariyleisö pääsee omalle kasvun matkalle huippupuhujien saattamana.

Kasvu Openin lavalle nousevat muun muassa TV-kasvo Arman Alizad, Leena Mörttinen Elinkeinoelämän Keskusliitosta, Suomen koripallojoukkueen valmentaja Henrik Dettmann, Anne Berner Vallila Interior Oy:stä ja Ilmavoimien tuore komentaja Kim Jäämeri. Seminaariyleisö pääsee tapahtuman aikana osalliseksi samasta asiantuntemuksesta kuin Kasvu Open finalistit. He saavat konkreettisia neuvoja kasvun ja myynnin rakentamiseen sekä pääsevät seuraamaan aitiopaikalta Kasvu Open finalistien kasvusuunnitelmia ja kehittymistä.

Kasvua tukemassa liike-elämän asiantuntijat

Kasvu Openin kumppanit, Nordea, Finnvera ja Technopolis, haluavat auttaa yrityksiä konkreettisesti. Kumppanit tuovat tapahtumaan asiantuntijaosaamista ja taloudellista tukea sekä mahdollistavat, että prosessi on tarjolla kaikille suomalaisille yrityksille maksuttomasti.

“Pankin kannalta Kasvu Open on hieno mahdollisuus osallistua kädet savessa yritysten auttamiseen. Nordealla on vahvaa yritysliiketoiminnan osaamista ympäri Suomen ja selkeä tahto tukea yritystoimintaa. Kasvu Open on erinomainen paikka tehdä yhteistyötä kasvamisesta kiinnostuneiden yritysten kanssa”, sanoo Nordea Suomen vähittäispankin varajohtaja Sampsa Laine.

Verkostokumppaneina Kasvu Openissa ovat Elinkeinoelämän Keskusliitto, Suomen Yrittäjät, FiBAN, Start Up Sauna, Kauppakamarit, Teknologiateollisuus, Nordic Business Forum, Suomen Uusyrityskeskukset sekä Taivas ja Helvetti.