Flexound Systems Oy

Me muutamme musiikin yksiaistisen kuuntelun moniaistiseksi musiikkielämykseksi. Flexound Xperience -ratkaisumme yhdistää laadukkaan äänentoiston ja ääniaaltojen värähtelyn, jolloin musiikin voi kokea myös tuntoaistilla. Patentoidun moduulimme voi asentaa esim. elokuvateatterin tai auton istuimeen tai se voi olla erillinen äänituntumasoitin, kuten viime vuonna terapiasegmentille lanseerattu Taikofon Therapy FeelSound Player, jota myymme jo viidessä maassa. Älylaitteen kaveriksi lanseeraamme älytyynyn (Smart Cushion) Kiinassa jouluksi 2016.

Vieraile kotisivuilla

Flexound Systems Oy
Kotipaikka: Espoo
Perustettu: 2013
Työllistää: Suoraan seitsemän, välillisesti useita lisää
Liikevaihto viime tilikaudella: 85 000

Toimitusjohtaja Mervi Heinaro (kuvassa) kertoo:

Liikeidea lyhyesti:

– Flexoundin kehittämä teknologia paitsi toistaa äänen ja musiikin laadukkaasti, muuttaa sen myös äänituntumaksi, jonka voi tuntea iholla ja keholla. Patentoitu Flexound Xperience -moduuli voidaan integroida erilaisiin istuimiin ja tyynyihin, jolloin vaikkapa auton tai elokuvateatterin istuimesta voidaan tehdä upea audioelämysten keidas. Flexound Xperience on brandätty komponentti, ja Flexound lisensioi teknologiaansa isäntäbrändelle, kuten esimerkiksi Goretex tai Dolby.

Meillä on juuri tytäryhtiö perusteilla Shanghaihin Kiinaan Finpron FinChin kautta. Lisäksi haemme parhaillaan miljoonan euron rahoitusta ja rahoituksen osaamista tiimiin. Loppuvuonna lanseeraamme hasan&partnersin brändäämän Flexoundin älytyynyn Kiinassa. Suomen ja Euroopan markkinoille tuote tulee ensi vuonna.

Mikä erottaa yrityksenne/tuotteenne/palvelunne kilpailijoista?

– Vastaavaa äänituntuman eli värähtelyn ja äänentoiston yhdistävää ratkaisua ei markkinoilla vielä ole, joten olemme saaneet kolme toisiaan tukevaa patenttia kansainvälisesti hakuun. Sony on lanseerannut resonoivat kuulokkeet ja erilaisia bassovärähtelyä toistavia laitteita on, mutta Flexound Xperience eroaa näistä huomattavasti, ja on moduuliratkaisuna skaalattavissa useisiin eri käyttötarkoituksiin esim auton istuimiin, pelituoleihin tai erillisiin älytyynyihin.

Millaisia kasvutavoitteita yrityksellänne on? Nimeä ainakin tärkein.

– Tähtäämme 200 miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2020. Haluamme olla maailman johtava äänituntumateknologiabrändi. Kasvu tulee sekä teknologian lisensioinnista OEM-valmistajille että äänituntuman kuluttajasovelluksista. Alkuun on päästy, sillä allekirjoitimme äskettäin aiesopimuksen oman alansa globaalisti johtavan teollisen toimijan kanssa, suoritimme onnistuneet testit suuren elokuvateatteriketjun kanssa ja loppuvuonna tuomme markkinoille Flexound Xperiencellä boostatun älytyynyn Kiinassa.

Mitä olet oppinut tähän saakka Kasvu Open -sparrauksista?

– Fokus, fokus, fokus, eli turhat rönsyt pois. Pitää uskaltaa rohkeasti mennä kohti visiota ja verkostoitua tapaamaan eri ihmisiä. Olen saanut hyviä kontakteja, jotka ovat johtaneet jopa asiakassuhteeseen ja erääseen rahoitusratkaisuumme.

Paras hetki yrittäjän urallasi?

– Kasvu Openin voitto pääkaupunkiseudun kasvupolulla kesäkuussa! Ja siinä rinnalla ensimmäinen isompi asiakassopimus sekä onnistunut rahoituskierros loppuvuonna. Ylipäätään onnistuneet asiakastapaamiset- ja palautteet. Ja jokainen kerta kun saa lähettää laskun.

Haastavin hetki yrittäjän urallasi?

– Ensimmäisenä toimintavuonna teimme paljon töitä ilman palkkaa, ja yrityksessä on kiinni paljon. Työ itsessään on merkityksellistä ja hauskaa, mutta miten perustella kotona omaa visiota ja uhrauksia, kun haasteilla ei voi maksaa laskuja eikä viedä nuorisoaan lomamatkoille.