Profin Oy

Profin Oy 39 vuotias ikkuna, ovi- ja lasiliukuseinien valmistaja. Yritys uusi ilmeensä vuonna 2012 sukupolvenvaihdoksessa. Tänään yritys on keskittynyt vahvasti lasiliukuseinien ja sen liitäntäjärjestelmien kehittämiseen ja myyntiin. Yhtiön toiminta on kehittynyt myönteisesti, liikevaihto on kasvanut 4M€:n tasosta 12M€:oon. Yhtiön strategia “20/20/20” kertoo tavoitteesta: vuosi 2020, liikevaihto 20M€ ja liikevoitto 20%. Vahva ja brändi, automaatio ja kansainvälisyys ovat tekijöitä tähän!

Vieraile kotisivuilla

Profin Oy
Kotipaikka: Pudasjärvi
Perustettu: 1977
Työllistää: 80
Liikevaihto viime tilikaudella: -

Toimitusjohtaja Mikko Haapala kertoo:

Liikeidea lyhyesti?

– Lasiliukuseinien suunnittelu, valmistaminen ja myynti. Tuotesuunnittelussa korostuu erityisesti sopivuus pohjoiseen asumiseen, ja se, että tuotteet soveltuvat monipuolisesti erilaisiin rakennuskohteisiin.

Mikä erottaa yrityksenne/tuotteenne/palvelunne kilpailijoista?

– Puumateriaalin oikeaoppinen sahaus ja käyttö, joka varmistaa kestävän ja laadukkaan lopputuloksen. Arvostamme kotimaisuutta, puuta materiaalina, laatua sekä designia. Meillä on pitkä kokemus lasiliukuseinistä ja arvokasta oppia on saatu paljon myös vientimaista. Rakennusteollisuuden projektikohteissa olemme kumppanina aina projektin alusta loppuun, eli aina suunnittelupöydältä asti toteutukseen.

Millaisia kasvutavoitteita yrityksellänne on? Nimeä ainakin tärkein.

– Vahvistaa markkina-asemaa eli olla vahva ja luotettava lasiliukuseinien toimittaja niin kotimaassa kuin vientimarkkinoillakin.

Paras hetki yrittäjän urallasi?

– Parhaita hetkiä on nähdä kuin meidän porukka onnistuu, olkoon se sitten yksittäinen projekti tai uuden asiakkuuden saanti. Juuri se tunne, kun henkilökunta onnistuu, antaa yrittäjälle parhaita kokemuksia. Yksi mieleenpainuva hetki kuitenkin oli, kun olin hiljattain katsomassa työmaatamme Helsingissä meren rannalla. Asentajamme saivat juuri työt valmiiksi kattohuoneistossa. Aukaisin tekemämme kuuden metrin levyisen lasiliukuseinän, jolloin meren tuulahdus pääsi sisälle asuntoon. Silloin mietin, kuinka hienoja tuotteita teemmekään!

Haastavin hetki yrittäjän urallasi?

– Kasvuyrityksessä ja etenkin omaa tuotannollista toimintaa harjoittaessa on kasvun rahoittaminen omalla tapaa haastavaa. Monet haasteet ovat liittyneet näihin, mutta aina ne on ratkaistu.

Mitä olet oppinut tähän saakka Kasvu Open -sparrauksista?

– Useampi mylläri on haastanut tosissaan, kyseenalaistaen eri liiketoiminnan rakenteita ja riskejä. Positiivisesti eteenpäin katsovana yrittäjä ei liikaa riskejä pelkää, mutta totta kai taustalla on hyvä olla ”plan b”. Parhaiten olen itse kokenut sparraukset, joissa omin silmin selviä asioita on kyseenalaistettu kriittisesti. Monesti niiden taustalta löytyykin uusia tapoja tarkastella asioita.